Stroef naar de 3e versnelling -> verkeerde olie?

Geproduceerd bij NedCar in Born
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Vooral bij koude motor gaat het terugschakelen bij lage snelheid naar de 2e versnelling wat stroef en het voelt als een tweetraps raket voor ie in zijn 2 staat. Dat tweetraps gevoel heb ik ook een beetje bij de 3e versnelling.

Waar kan dit aan liggen? De bak (JB3 Renault bak) schakelt verder goed.
De Volvo garage heeft er onlangs verse 75W90 olie in gedaan.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

edit
Gebruikersavatar
Martijn1974
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 11.05.2008 - 09:37
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bart Giesen schreef:Ik zou een andere auto kopen
Whahaha, is dat niet een beetje rigoreus?

Al heb ik niet direct een oplossing voor het probleem, zoveel technische kennis heb ik niet.
2018 -heden: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2014 - 2018: Toyota Prius II 'Tech Edition' 2006 Opal Green.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Zijn er ook nog serieuze reakties?
verwe760
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 05.05.2007 - 13:38

Verschillende oorzaken, de afstelling of de schakelbussen vervangen
Volvo S40 2.0I 16V Exclusive, Luxury line
eouwehand
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 26.07.2007 - 12:44

Bart Giesen schreef:Ik zou een andere auto kopen
Tja zo'n antwoord zegt alweer genoeg.
Ik heb me vaak kunnen inhouden bij meneer Giesen z'n reacties. Maar deze is de druppel, wat een slap gelul weer. Kom eens met een antwoord wat on topic is en waar we ook wat aan hebben.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

edit
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Laten we elkaar in ider geval met respect behandelen.
En graag ook geen bevooroordeelde reakties.

Nog even voor de duidelijkheid wat mijn eigen persoontje betreft.
Ik probeer wel degelijk alles uit wat ik kan of laat het door mijn garage doen.
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Inmiddels zijn de schakelbusjes gecheckt door de garage. Die waren goed. Wel hebben ze de schakelstang anders afgesteld. Hij zou zo wat makkelijker in de versnellingen glijden.
Echter het stroef schakelen bleef.

Met name heb ik de 3e versnelling als probleem. Vroeger glee die daar gewoon makkelijk in. Nu voel je dat je a.h.w. een iets wegdrukt als ik hem in zijn 3 zet. Soms valt ie overigens wel soepel in de 3e versnelling.

Zou de 75W90 olie verkeerd zijn (standaard is nl. 75W80)?
Gebruikersavatar
Martijn1974
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 11.05.2008 - 09:37
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Zo'n klein verschil in olie zou denk ik niet veel uitmaken.
Zou het kunnen zijn dat je synchromesh ringen versleten zijn op die versnelling?

mvg,
Martijn.
2018 -heden: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2014 - 2018: Toyota Prius II 'Tech Edition' 2006 Opal Green.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Martijn1974 schreef:Zo'n klein verschil in olie zou denk ik niet veel uitmaken.
Zou het kunnen zijn dat je synchromesh ringen versleten zijn op die versnelling?

mvg,
Martijn.
Dan zou het schakelen toch constant hakerig moeten gaan en niet soms wel soepel?
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Misschien dat ie niet goed ontkoppelt? Evt vuile price-as of versleten plaat?
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Ik hoor net van iemand dat 75W90 olie 2 keer zo dik is als 75W80!
Klopt dat wel?
Het zou wel mijn probleem verklaren!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

de olie die er nu in zit is de goeie.ik denk ook dat de synchromes niet goed meer functioneerd.
Of de koppeling komt niet goed vrij.maar dan zou hij het in alle versnellingen moeten doen...
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Mijn Volvo garage heeft er valvoline durablend gl-5 75w90 olie in gedaan.
Je denkt dus dat het geen zin heeft om weer terug te gaan naar 75W80 of de officiële olie die Volvo voorschrijft?
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Bij mij is het probleem zo begonnen, eerst schakelde hij moeilijk naar 2, dan ook 3... bleek de koppeling te zijn die op was...
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef:de olie die er nu in zit is de goeie.ik denk ook dat de synchromes niet goed meer functioneerd.
Of de koppeling komt niet goed vrij.maar dan zou hij het in alle versnellingen moeten doen...
Hoeft niet. Bij mij was de plaat tot op de popnagels versleten. En schakelde alleen moeilijk naar z'n achteruit en van ze 2 naar 1.
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Ik zou denken dat als he ontkoppelt (ook als is de koppeling op) altijd goed moet kunnen schakelen.
Maar kennelijk is dat niet zo?


Ik zie overigens dat men de viscositeit van olie uitdrukt in mm2/s.
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Wat betekent deze eenheid precies?
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Ik zal iedereen nog even uitleggen waarom ik zo twijfel of het wel de olie is die het hakerig schakelen veroorzaakt.
Mijn koppeling heeft altijd erg gebibberd bij wegrijden. De laatste tijd een paar keer zelfs extreem. Tevens komt er de laatste tijd een kloppend/rammelend geluid bij de koppeling (of de bak) vandaan als ie koud is. Klinkt dat bekend?

Ik probeer nu dus uit te vogelen welke van de 2 de oorzaak is...
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Als het spul echt extreem trilt met optrekken dan is het mogelijk dat je kopp. versleten is en/of de veren in de plaat zijn om zeep ,als die veren defect zijn is dat ook een mogelijke verklaring voor het geluid met stationair draaien.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”