Vooral bij koude motor gaat het terugschakelen bij lage snelheid naar de 2e versnelling wat stroef en het voelt als een tweetraps raket voor ie in zijn 2 staat. Dat tweetraps gevoel heb ik ook een beetje bij de 3e versnelling.
Waar kan dit aan liggen? De bak (JB3 Renault bak) schakelt verder goed.
De Volvo garage heeft er onlangs verse 75W90 olie in gedaan.
Stroef naar de 3e versnelling -> verkeerde olie?
- Martijn1974
- 2nd Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 11.05.2008 - 09:37
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Whahaha, is dat niet een beetje rigoreus?Bart Giesen schreef:Ik zou een andere auto kopen
Al heb ik niet direct een oplossing voor het probleem, zoveel technische kennis heb ik niet.
2018 -heden: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2014 - 2018: Toyota Prius II 'Tech Edition' 2006 Opal Green.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
2014 - 2018: Toyota Prius II 'Tech Edition' 2006 Opal Green.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 26.07.2007 - 12:44
Tja zo'n antwoord zegt alweer genoeg.Bart Giesen schreef:Ik zou een andere auto kopen
Ik heb me vaak kunnen inhouden bij meneer Giesen z'n reacties. Maar deze is de druppel, wat een slap gelul weer. Kom eens met een antwoord wat on topic is en waar we ook wat aan hebben.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09
Laten we elkaar in ider geval met respect behandelen.
En graag ook geen bevooroordeelde reakties.
Nog even voor de duidelijkheid wat mijn eigen persoontje betreft.
Ik probeer wel degelijk alles uit wat ik kan of laat het door mijn garage doen.
En graag ook geen bevooroordeelde reakties.
Nog even voor de duidelijkheid wat mijn eigen persoontje betreft.
Ik probeer wel degelijk alles uit wat ik kan of laat het door mijn garage doen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09
Inmiddels zijn de schakelbusjes gecheckt door de garage. Die waren goed. Wel hebben ze de schakelstang anders afgesteld. Hij zou zo wat makkelijker in de versnellingen glijden.
Echter het stroef schakelen bleef.
Met name heb ik de 3e versnelling als probleem. Vroeger glee die daar gewoon makkelijk in. Nu voel je dat je a.h.w. een iets wegdrukt als ik hem in zijn 3 zet. Soms valt ie overigens wel soepel in de 3e versnelling.
Zou de 75W90 olie verkeerd zijn (standaard is nl. 75W80)?
Echter het stroef schakelen bleef.
Met name heb ik de 3e versnelling als probleem. Vroeger glee die daar gewoon makkelijk in. Nu voel je dat je a.h.w. een iets wegdrukt als ik hem in zijn 3 zet. Soms valt ie overigens wel soepel in de 3e versnelling.
Zou de 75W90 olie verkeerd zijn (standaard is nl. 75W80)?
- Martijn1974
- 2nd Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 11.05.2008 - 09:37
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Zo'n klein verschil in olie zou denk ik niet veel uitmaken.
Zou het kunnen zijn dat je synchromesh ringen versleten zijn op die versnelling?
mvg,
Martijn.
Zou het kunnen zijn dat je synchromesh ringen versleten zijn op die versnelling?
mvg,
Martijn.
2018 -heden: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2014 - 2018: Toyota Prius II 'Tech Edition' 2006 Opal Green.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
2014 - 2018: Toyota Prius II 'Tech Edition' 2006 Opal Green.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09
Dan zou het schakelen toch constant hakerig moeten gaan en niet soms wel soepel?Martijn1974 schreef:Zo'n klein verschil in olie zou denk ik niet veel uitmaken.
Zou het kunnen zijn dat je synchromesh ringen versleten zijn op die versnelling?
mvg,
Martijn.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Misschien dat ie niet goed ontkoppelt? Evt vuile price-as of versleten plaat?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
de olie die er nu in zit is de goeie.ik denk ook dat de synchromes niet goed meer functioneerd.
Of de koppeling komt niet goed vrij.maar dan zou hij het in alle versnellingen moeten doen...
Of de koppeling komt niet goed vrij.maar dan zou hij het in alle versnellingen moeten doen...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Bij mij is het probleem zo begonnen, eerst schakelde hij moeilijk naar 2, dan ook 3... bleek de koppeling te zijn die op was...
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Hoeft niet. Bij mij was de plaat tot op de popnagels versleten. En schakelde alleen moeilijk naar z'n achteruit en van ze 2 naar 1.Ramon&Ramon schreef:de olie die er nu in zit is de goeie.ik denk ook dat de synchromes niet goed meer functioneerd.
Of de koppeling komt niet goed vrij.maar dan zou hij het in alle versnellingen moeten doen...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09
Ik zou denken dat als he ontkoppelt (ook als is de koppeling op) altijd goed moet kunnen schakelen.
Maar kennelijk is dat niet zo?
Ik zie overigens dat men de viscositeit van olie uitdrukt in mm2/s.
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Wat betekent deze eenheid precies?
Maar kennelijk is dat niet zo?
Ik zie overigens dat men de viscositeit van olie uitdrukt in mm2/s.
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Wat betekent deze eenheid precies?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09
Ik zal iedereen nog even uitleggen waarom ik zo twijfel of het wel de olie is die het hakerig schakelen veroorzaakt.
Mijn koppeling heeft altijd erg gebibberd bij wegrijden. De laatste tijd een paar keer zelfs extreem. Tevens komt er de laatste tijd een kloppend/rammelend geluid bij de koppeling (of de bak) vandaan als ie koud is. Klinkt dat bekend?
Ik probeer nu dus uit te vogelen welke van de 2 de oorzaak is...
Mijn koppeling heeft altijd erg gebibberd bij wegrijden. De laatste tijd een paar keer zelfs extreem. Tevens komt er de laatste tijd een kloppend/rammelend geluid bij de koppeling (of de bak) vandaan als ie koud is. Klinkt dat bekend?
Ik probeer nu dus uit te vogelen welke van de 2 de oorzaak is...
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Als het spul echt extreem trilt met optrekken dan is het mogelijk dat je kopp. versleten is en/of de veren in de plaat zijn om zeep ,als die veren defect zijn is dat ook een mogelijke verklaring voor het geluid met stationair draaien.