Pagina 1 van 2
Stroef naar de 3e versnelling -> verkeerde olie?
Geplaatst: 04.12.2008 - 20:20
door V401.8
Vooral bij koude motor gaat het terugschakelen bij lage snelheid naar de 2e versnelling wat stroef en het voelt als een tweetraps raket voor ie in zijn 2 staat. Dat tweetraps gevoel heb ik ook een beetje bij de 3e versnelling.
Waar kan dit aan liggen? De bak (JB3 Renault bak) schakelt verder goed.
De Volvo garage heeft er onlangs verse 75W90 olie in gedaan.
Geplaatst: 05.12.2008 - 02:52
door Bart Giesen
edit
Geplaatst: 05.12.2008 - 08:43
door Martijn1974
Bart Giesen schreef:Ik zou een andere auto kopen
Whahaha, is dat niet een beetje rigoreus?
Al heb ik niet direct een oplossing voor het probleem, zoveel technische kennis heb ik niet.
Geplaatst: 05.12.2008 - 19:37
door V401.8
Zijn er ook nog serieuze reakties?
Geplaatst: 06.12.2008 - 13:10
door verwe760
Verschillende oorzaken, de afstelling of de schakelbussen vervangen
Geplaatst: 06.12.2008 - 20:59
door eouwehand
Bart Giesen schreef:Ik zou een andere auto kopen
Tja zo'n antwoord zegt alweer genoeg.
Ik heb me vaak kunnen inhouden bij meneer Giesen z'n reacties. Maar deze is de druppel, wat een slap gelul weer. Kom eens met een antwoord wat on topic is en waar we ook wat aan hebben.
Geplaatst: 07.12.2008 - 01:56
door Bart Giesen
edit
Geplaatst: 07.12.2008 - 18:48
door V401.8
Laten we elkaar in ider geval met respect behandelen.
En graag ook geen bevooroordeelde reakties.
Nog even voor de duidelijkheid wat mijn eigen persoontje betreft.
Ik probeer wel degelijk alles uit wat ik kan of laat het door mijn garage doen.
Geplaatst: 17.02.2009 - 22:28
door V401.8
Inmiddels zijn de schakelbusjes gecheckt door de garage. Die waren goed. Wel hebben ze de schakelstang anders afgesteld. Hij zou zo wat makkelijker in de versnellingen glijden.
Echter het stroef schakelen bleef.
Met name heb ik de 3e versnelling als probleem. Vroeger glee die daar gewoon makkelijk in. Nu voel je dat je a.h.w. een iets wegdrukt als ik hem in zijn 3 zet. Soms valt ie overigens wel soepel in de 3e versnelling.
Zou de 75W90 olie verkeerd zijn (standaard is nl. 75W80)?
Geplaatst: 18.02.2009 - 16:05
door Martijn1974
Zo'n klein verschil in olie zou denk ik niet veel uitmaken.
Zou het kunnen zijn dat je synchromesh ringen versleten zijn op die versnelling?
mvg,
Martijn.
Geplaatst: 18.02.2009 - 16:52
door V401.8
Martijn1974 schreef:Zo'n klein verschil in olie zou denk ik niet veel uitmaken.
Zou het kunnen zijn dat je synchromesh ringen versleten zijn op die versnelling?
mvg,
Martijn.
Dan zou het schakelen toch constant hakerig moeten gaan en niet soms wel soepel?
Geplaatst: 18.02.2009 - 17:56
door Blade
Misschien dat ie niet goed ontkoppelt? Evt vuile price-as of versleten plaat?
Geplaatst: 18.02.2009 - 23:45
door V401.8
Ik hoor net van iemand dat 75W90 olie 2 keer zo dik is als 75W80!
Klopt dat wel?
Het zou wel mijn probleem verklaren!
Geplaatst: 19.02.2009 - 00:19
door Ramon&Ramon
de olie die er nu in zit is de goeie.ik denk ook dat de synchromes niet goed meer functioneerd.
Of de koppeling komt niet goed vrij.maar dan zou hij het in alle versnellingen moeten doen...
Geplaatst: 19.02.2009 - 12:04
door V401.8
Mijn Volvo garage heeft er valvoline durablend gl-5 75w90 olie in gedaan.
Je denkt dus dat het geen zin heeft om weer terug te gaan naar 75W80 of de officiƫle olie die Volvo voorschrijft?
Geplaatst: 19.02.2009 - 12:47
door Volvo_480_turbootje
Bij mij is het probleem zo begonnen, eerst schakelde hij moeilijk naar 2, dan ook 3... bleek de koppeling te zijn die op was...
Geplaatst: 19.02.2009 - 13:10
door Blade
Ramon&Ramon schreef:de olie die er nu in zit is de goeie.ik denk ook dat de synchromes niet goed meer functioneerd.
Of de koppeling komt niet goed vrij.maar dan zou hij het in alle versnellingen moeten doen...
Hoeft niet. Bij mij was de plaat tot op de popnagels versleten. En schakelde alleen moeilijk naar z'n achteruit en van ze 2 naar 1.
Geplaatst: 19.02.2009 - 19:58
door V401.8
Ik zou denken dat als he ontkoppelt (ook als is de koppeling op) altijd goed moet kunnen schakelen.
Maar kennelijk is dat niet zo?
Ik zie overigens dat men de viscositeit van olie uitdrukt in mm2/s.
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Wat betekent deze eenheid precies?
Geplaatst: 20.02.2009 - 00:48
door V401.8
Ik zal iedereen nog even uitleggen waarom ik zo twijfel of het wel de olie is die het hakerig schakelen veroorzaakt.
Mijn koppeling heeft altijd erg gebibberd bij wegrijden. De laatste tijd een paar keer zelfs extreem. Tevens komt er de laatste tijd een kloppend/rammelend geluid bij de koppeling (of de bak) vandaan als ie koud is. Klinkt dat bekend?
Ik probeer nu dus uit te vogelen welke van de 2 de oorzaak is...
Geplaatst: 20.02.2009 - 15:43
door hadico
Als het spul echt extreem trilt met optrekken dan is het mogelijk dat je kopp. versleten is en/of de veren in de plaat zijn om zeep ,als die veren defect zijn is dat ook een mogelijke verklaring voor het geluid met stationair draaien.