XC90, benzine of diesel?
- HSRN850
- 4th Gear member
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
- Locatie: Eindhoven
De D5 is een heerlijk blok, al vind ik de 163 PK variant in deze modeljaren aan de wat magere kant voor deze zware auto. Het kan opzich prima hoor, maar het houdt niet te over.
Ik zou met dit kilometrage dus voor een 2.5 T gaan, omdat ik het persoonlijk een voor deze auto, lekkerder blok vind. Maar ik zou je aanraden in beiden auto's te rijden, om te kijken wat je er zelf van vind.
Wat betreft de betrouwbaarheid zit het over het algemeen wel goed, al hebben ze ook enkele zwakkere punten (zeker de D5, bij mij weten), maar hierover kan een ander je denk ik beter toelichten.
Ik zou met dit kilometrage dus voor een 2.5 T gaan, omdat ik het persoonlijk een voor deze auto, lekkerder blok vind. Maar ik zou je aanraden in beiden auto's te rijden, om te kijken wat je er zelf van vind.
Wat betreft de betrouwbaarheid zit het over het algemeen wel goed, al hebben ze ook enkele zwakkere punten (zeker de D5, bij mij weten), maar hierover kan een ander je denk ik beter toelichten.
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een diesel doet rond de 1 op 10, een 2.5T rond de 1 op 7AlexV70 schreef:Gezien het zuipend karakter van deze auto zou ik gaan voor een diesel.
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Maakt dus ook niet zoveel meer uit. Ik heb met de D5 (163pk) gereden in deze auto. Niet al te rap inderdaad.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Autogek
- 5th Gear member
- Berichten: 1322
- Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
- Locatie: De Lutte
- Contacteer:
Ik ging in de huidige markt absoluut voor een diesel vanwege het verbruik en vanwege de restwaarde straks.
Edwin.
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
- CrOssie
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 30.07.2006 - 12:48
Bedankt voor al jullie reacties! Staat de restwaarde van diesels juist niet wat onder druk als gevolg van alle dieselontmoedigende maatregelen? En hoe zijn de D5's jouw bevallen?Autogek schreef:Ik ging in de huidige markt absoluut voor een diesel vanwege het verbruik en vanwege de restwaarde straks.
345 DL, Silver metallic, 1979
V40 2.0, Flame red metallic, 1997
S60 2.4 Edition, Black Sapphire metallic, 2002
V70 XC 2.4T Volvo Ocean Race, Ocean Blue Pearl, 2002
XC90 2.4 D5 Elite, Silver metallic, 2003
V70 2.5T Summum, Black Sapphire metallic, 2008
V70 D3 Volvo Ocean Race Edition, Electric Silver metallic, 2011
XC70 T5 Nordic+, Luxery, Inscription, Black Sapphire metallic, 2015
V90CC T5 AWD GT PRO Polestar, Electric Silver metallic, 2018
V40 2.0, Flame red metallic, 1997
S60 2.4 Edition, Black Sapphire metallic, 2002
V70 XC 2.4T Volvo Ocean Race, Ocean Blue Pearl, 2002
XC90 2.4 D5 Elite, Silver metallic, 2003
V70 2.5T Summum, Black Sapphire metallic, 2008
V70 D3 Volvo Ocean Race Edition, Electric Silver metallic, 2011
XC70 T5 Nordic+, Luxery, Inscription, Black Sapphire metallic, 2015
V90CC T5 AWD GT PRO Polestar, Electric Silver metallic, 2018
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Lijkt mij inderdaad ook moeilijker om een diesel over enkele jaren weer te moeten verkopen.
Ik heb met een XC90 D5 gereden en was erg teleurgesteld over het gebrek aan vermogen. Lastige keuze gezien je kilometrage!
Ik heb met een XC90 D5 gereden en was erg teleurgesteld over het gebrek aan vermogen. Lastige keuze gezien je kilometrage!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- CrOssie
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 30.07.2006 - 12:48
Inderdaad een lastige keuze, volgens mij maakt het financieel niet zoveel uit. Moet me denk ik vooral maar laten leiden door de beste combi van blok/xc90. En maar 's mee rijden. Als we er niet uitkomen gewoon maar nog even lekker doorrijden met de xc70....V70-D5 schreef:Lijkt mij inderdaad ook moeilijker om een diesel over enkele jaren weer te moeten verkopen.
Ik heb met een XC90 D5 gereden en was erg teleurgesteld over het gebrek aan vermogen. Lastige keuze gezien je kilometrage!
345 DL, Silver metallic, 1979
V40 2.0, Flame red metallic, 1997
S60 2.4 Edition, Black Sapphire metallic, 2002
V70 XC 2.4T Volvo Ocean Race, Ocean Blue Pearl, 2002
XC90 2.4 D5 Elite, Silver metallic, 2003
V70 2.5T Summum, Black Sapphire metallic, 2008
V70 D3 Volvo Ocean Race Edition, Electric Silver metallic, 2011
XC70 T5 Nordic+, Luxery, Inscription, Black Sapphire metallic, 2015
V90CC T5 AWD GT PRO Polestar, Electric Silver metallic, 2018
V40 2.0, Flame red metallic, 1997
S60 2.4 Edition, Black Sapphire metallic, 2002
V70 XC 2.4T Volvo Ocean Race, Ocean Blue Pearl, 2002
XC90 2.4 D5 Elite, Silver metallic, 2003
V70 2.5T Summum, Black Sapphire metallic, 2008
V70 D3 Volvo Ocean Race Edition, Electric Silver metallic, 2011
XC70 T5 Nordic+, Luxery, Inscription, Black Sapphire metallic, 2015
V90CC T5 AWD GT PRO Polestar, Electric Silver metallic, 2018
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Even voor je rekenen:
2.5T
Wegenbelasting 88E p/mnd.
Brandstofkosten, 20.000km : 7 = 2857lit x 1,19 = 3400E p/jr : 12 =
283E p/mnd + 88E = E371 p/mnd
D5
Wegenbelasting 165E p/mnd.
Brandstofkosten, 20.000km : 10 = 2000lit x 1.02 = 2040E p/jr : 12 =
170E p/mnd + 165E = E335 p/mnd
Volgens bovenstaande berekening is de D5 36E p/mnd goedkoper.
Qua onderhoudskosten weet ik niet wat t verschil is maar persoonlijk zou ik voor die 36E meer voor de 2.5T gaan.
Suc6
2.5T
Wegenbelasting 88E p/mnd.
Brandstofkosten, 20.000km : 7 = 2857lit x 1,19 = 3400E p/jr : 12 =
283E p/mnd + 88E = E371 p/mnd
D5
Wegenbelasting 165E p/mnd.
Brandstofkosten, 20.000km : 10 = 2000lit x 1.02 = 2040E p/jr : 12 =
170E p/mnd + 165E = E335 p/mnd
Volgens bovenstaande berekening is de D5 36E p/mnd goedkoper.
Qua onderhoudskosten weet ik niet wat t verschil is maar persoonlijk zou ik voor die 36E meer voor de 2.5T gaan.
Suc6
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Ik vind 2.5 T ook niet overhouden voor zo'n grote auto (mijn jeep had een 4.0-V6 en dat wilde wel....) ik zou als ik de keuze had voor een D5 gaan en als je het dan echt te weinig vermogen vind hebben is het altijd nog mogenlijk om de motor te laten chippen bij Rica.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
De 2.5T is met 47pk sneller en vlotter dan de D5.Barry (Grillmeister) schreef:Ik vind 2.5 T ook niet overhouden voor zo'n grote auto (mijn jeep had een 4.0-V6 en dat wilde wel....) ik zou als ik de keuze had voor een D5 gaan en als je het dan echt te weinig vermogen vind hebben is het altijd nog mogenlijk om de motor te laten chippen bij Rica.
Beide motoren kunnen gechipt worden maar dat is weer een geheel ander verhaal. Ik heb overigens laatst in een gechipte XC90 D5 gereden. Was wel sneller maar viel me toch tegen!
Het D5 blok (163pk) komt in de V70 wel helemaal tot z'n recht. XC90 is te zwaar voor dit blok.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een 4.0 V6 Jeep had 122pk's, een 2.5T XC90 210pk's, die vergelijking gaat nogal mankBarry (Grillmeister) schreef:Ik vind 2.5 T ook niet overhouden voor zo'n grote auto (mijn jeep had een 4.0-V6 en dat wilde wel....) ik zou als ik de keuze had voor een D5 gaan en als je het dan echt te weinig vermogen vind hebben is het altijd nog mogenlijk om de motor te laten chippen bij Rica.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
- Locatie: Gent - Drongen
De 210 pk uit de 2.5T is zat genoeg voor de XC70, als je sneller wil moet je uitkijken naar een sportwagen. Welke AWD-aangedreven wagen gaat in 8 sec van 0 naar 100? Juist de XC70 2.5T. Als je vanuit stilstand het gaspedaal vloert dan is het werkelijk indrukwekkend hoe snel je aan de 100 km/h zit. Rekening houdend met het gewicht van de XC, een niet onaardige prestatie.bart simpson schreef:een 4.0 V6 Jeep had 122pk's, een 2.5T XC90 210pk's, die vergelijking gaat nogal mankBarry (Grillmeister) schreef:Ik vind 2.5 T ook niet overhouden voor zo'n grote auto (mijn jeep had een 4.0-V6 en dat wilde wel....) ik zou als ik de keuze had voor een D5 gaan en als je het dan echt te weinig vermogen vind hebben is het altijd nog mogenlijk om de motor te laten chippen bij Rica.
Rijplezier: ga voor de 2.5T
Rijplezier en extra sportief: 2.5T met handbak !!! (spreek uit ervaring)
zuinig: D5 (hoewel zuinig?)
ah, stupid me, het gaat om een XC90 in dit topic,.... Het extra gewicht en de nadelige stroomlijn zijn misschien ook net iets teveel van het goede voor de 2.5T. Hoewel het een zalig motorblok blijft !
WJ
- CrOssie
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 30.07.2006 - 12:48
Maakt niet uit Wim, gaat inderdaad om een XC90. Maar als ik je reactie zo lees moet ik eigenlijk maar gewoon xc70 blijven rijdenWim J schreef:De 210 pk uit de 2.5T is zat genoeg voor de XC70, als je sneller wil moet je uitkijken naar een sportwagen. Welke AWD-aangedreven wagen gaat in 8 sec van 0 naar 100? Juist de XC70 2.5T. Als je vanuit stilstand het gaspedaal vloert dan is het werkelijk indrukwekkend hoe snel je aan de 100 km/h zit. Rekening houdend met het gewicht van de XC, een niet onaardige prestatie.bart simpson schreef:een 4.0 V6 Jeep had 122pk's, een 2.5T XC90 210pk's, die vergelijking gaat nogal mankBarry (Grillmeister) schreef:Ik vind 2.5 T ook niet overhouden voor zo'n grote auto (mijn jeep had een 4.0-V6 en dat wilde wel....) ik zou als ik de keuze had voor een D5 gaan en als je het dan echt te weinig vermogen vind hebben is het altijd nog mogenlijk om de motor te laten chippen bij Rica.
Rijplezier: ga voor de 2.5T
Rijplezier en extra sportief: 2.5T met handbak !!! (spreek uit ervaring)
zuinig: D5 (hoewel zuinig?)
ah, stupid me, het gaat om een XC90 in dit topic,.... Het extra gewicht en de nadelige stroomlijn zijn misschien ook net iets teveel van het goede voor de 2.5T. Hoewel het een zalig motorblok blijft !
WJ

De 2.5T motor is inderdaad prima. Ben dan ook vooral nog nieuwsgierig naar de betrouwbaarheid van de D5. Jullie ervaringen zijn zeer welkom.
345 DL, Silver metallic, 1979
V40 2.0, Flame red metallic, 1997
S60 2.4 Edition, Black Sapphire metallic, 2002
V70 XC 2.4T Volvo Ocean Race, Ocean Blue Pearl, 2002
XC90 2.4 D5 Elite, Silver metallic, 2003
V70 2.5T Summum, Black Sapphire metallic, 2008
V70 D3 Volvo Ocean Race Edition, Electric Silver metallic, 2011
XC70 T5 Nordic+, Luxery, Inscription, Black Sapphire metallic, 2015
V90CC T5 AWD GT PRO Polestar, Electric Silver metallic, 2018
V40 2.0, Flame red metallic, 1997
S60 2.4 Edition, Black Sapphire metallic, 2002
V70 XC 2.4T Volvo Ocean Race, Ocean Blue Pearl, 2002
XC90 2.4 D5 Elite, Silver metallic, 2003
V70 2.5T Summum, Black Sapphire metallic, 2008
V70 D3 Volvo Ocean Race Edition, Electric Silver metallic, 2011
XC70 T5 Nordic+, Luxery, Inscription, Black Sapphire metallic, 2015
V90CC T5 AWD GT PRO Polestar, Electric Silver metallic, 2018
-
- 4th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
- Locatie: Gent - Drongen
Er is in de XC90 ook nog steeds de T6 of V8 natuurlijk,...CrOssie schreef:Maakt niet uit Wim, gaat inderdaad om een XC90. Maar als ik je reactie zo lees moet ik eigenlijk maar gewoon xc70 blijven rijdenWim J schreef:De 210 pk uit de 2.5T is zat genoeg voor de XC70, als je sneller wil moet je uitkijken naar een sportwagen. Welke AWD-aangedreven wagen gaat in 8 sec van 0 naar 100? Juist de XC70 2.5T. Als je vanuit stilstand het gaspedaal vloert dan is het werkelijk indrukwekkend hoe snel je aan de 100 km/h zit. Rekening houdend met het gewicht van de XC, een niet onaardige prestatie.bart simpson schreef:een 4.0 V6 Jeep had 122pk's, een 2.5T XC90 210pk's, die vergelijking gaat nogal mank
Rijplezier: ga voor de 2.5T
Rijplezier en extra sportief: 2.5T met handbak !!! (spreek uit ervaring)
zuinig: D5 (hoewel zuinig?)
ah, stupid me, het gaat om een XC90 in dit topic,.... Het extra gewicht en de nadelige stroomlijn zijn misschien ook net iets teveel van het goede voor de 2.5T. Hoewel het een zalig motorblok blijft !
WJ
De 2.5T motor is inderdaad prima. Ben dan ook vooral nog nieuwsgierig naar de betrouwbaarheid van de D5. Jullie ervaringen zijn zeer welkom.
Maar ik blijf lekker goedkoop gassen met m'n 2.5T,...
WJ
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Mijn jeep (uit 1991) had 180 pk en dat was best ok, het was uiteraard geen sportauto maar die vergelijking moet je ook niet met een terrein auto willen maken.bart simpson schreef:een 4.0 V6 Jeep had 122pk's, een 2.5T XC90 210pk's, die vergelijking gaat nogal mankBarry (Grillmeister) schreef:Ik vind 2.5 T ook niet overhouden voor zo'n grote auto (mijn jeep had een 4.0-V6 en dat wilde wel....) ik zou als ik de keuze had voor een D5 gaan en als je het dan echt te weinig vermogen vind hebben is het altijd nog mogenlijk om de motor te laten chippen bij Rica.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
je hebt gelijk
Volvo for life
- CrOssie
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 30.07.2006 - 12:48
Nog bedankt voor al jullie reacties, het is toch een D5 geworden. Combinatie van de beste deal, een prettige motor met voor ons voldoende vermogen en het relatief gunstige verbruik. De wegenbelasting nemen we voor lief... 

345 DL, Silver metallic, 1979
V40 2.0, Flame red metallic, 1997
S60 2.4 Edition, Black Sapphire metallic, 2002
V70 XC 2.4T Volvo Ocean Race, Ocean Blue Pearl, 2002
XC90 2.4 D5 Elite, Silver metallic, 2003
V70 2.5T Summum, Black Sapphire metallic, 2008
V70 D3 Volvo Ocean Race Edition, Electric Silver metallic, 2011
XC70 T5 Nordic+, Luxery, Inscription, Black Sapphire metallic, 2015
V90CC T5 AWD GT PRO Polestar, Electric Silver metallic, 2018
V40 2.0, Flame red metallic, 1997
S60 2.4 Edition, Black Sapphire metallic, 2002
V70 XC 2.4T Volvo Ocean Race, Ocean Blue Pearl, 2002
XC90 2.4 D5 Elite, Silver metallic, 2003
V70 2.5T Summum, Black Sapphire metallic, 2008
V70 D3 Volvo Ocean Race Edition, Electric Silver metallic, 2011
XC70 T5 Nordic+, Luxery, Inscription, Black Sapphire metallic, 2015
V90CC T5 AWD GT PRO Polestar, Electric Silver metallic, 2018
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Je zult wel moeten 
Veel plezier met je XC90

Veel plezier met je XC90
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013