Pagina 1 van 1

XC90, benzine of diesel?

Geplaatst: 04.12.2008 - 23:00
door CrOssie
We overwegen een XC90 uit 2003/2004, wat is wijsheid bij 20000 km per jaar, een D5 of een 2.5 T? En zijn beide motoren even betrouwbaar? Graag jullie advies en tips.

Geplaatst: 04.12.2008 - 23:04
door HSRN850
De D5 is een heerlijk blok, al vind ik de 163 PK variant in deze modeljaren aan de wat magere kant voor deze zware auto. Het kan opzich prima hoor, maar het houdt niet te over.

Ik zou met dit kilometrage dus voor een 2.5 T gaan, omdat ik het persoonlijk een voor deze auto, lekkerder blok vind. Maar ik zou je aanraden in beiden auto's te rijden, om te kijken wat je er zelf van vind.

Wat betreft de betrouwbaarheid zit het over het algemeen wel goed, al hebben ze ook enkele zwakkere punten (zeker de D5, bij mij weten), maar hierover kan een ander je denk ik beter toelichten.

Geplaatst: 04.12.2008 - 23:51
door Gast
Gezien het zuipend karakter van deze auto zou ik gaan voor een diesel. :wink:

Geplaatst: 05.12.2008 - 07:56
door bart simpson
AlexV70 schreef:Gezien het zuipend karakter van deze auto zou ik gaan voor een diesel. :wink:
een diesel doet rond de 1 op 10, een 2.5T rond de 1 op 7

Geplaatst: 05.12.2008 - 09:44
door Hans
Maakt dus ook niet zoveel meer uit. Ik heb met de D5 (163pk) gereden in deze auto. Niet al te rap inderdaad.

Geplaatst: 05.12.2008 - 22:58
door Autogek
Ik ging in de huidige markt absoluut voor een diesel vanwege het verbruik en vanwege de restwaarde straks.

Geplaatst: 05.12.2008 - 23:26
door CrOssie
Autogek schreef:Ik ging in de huidige markt absoluut voor een diesel vanwege het verbruik en vanwege de restwaarde straks.
Bedankt voor al jullie reacties! Staat de restwaarde van diesels juist niet wat onder druk als gevolg van alle dieselontmoedigende maatregelen? En hoe zijn de D5's jouw bevallen?

Geplaatst: 06.12.2008 - 14:23
door Wolfs XC
Lijkt mij inderdaad ook moeilijker om een diesel over enkele jaren weer te moeten verkopen.

Ik heb met een XC90 D5 gereden en was erg teleurgesteld over het gebrek aan vermogen. Lastige keuze gezien je kilometrage!

Geplaatst: 06.12.2008 - 19:34
door CrOssie
V70-D5 schreef:Lijkt mij inderdaad ook moeilijker om een diesel over enkele jaren weer te moeten verkopen.

Ik heb met een XC90 D5 gereden en was erg teleurgesteld over het gebrek aan vermogen. Lastige keuze gezien je kilometrage!
Inderdaad een lastige keuze, volgens mij maakt het financieel niet zoveel uit. Moet me denk ik vooral maar laten leiden door de beste combi van blok/xc90. En maar 's mee rijden. Als we er niet uitkomen gewoon maar nog even lekker doorrijden met de xc70....

Geplaatst: 06.12.2008 - 20:40
door Wolfs XC
Even voor je rekenen:

2.5T
Wegenbelasting 88E p/mnd.
Brandstofkosten, 20.000km : 7 = 2857lit x 1,19 = 3400E p/jr : 12 =
283E p/mnd + 88E = E371 p/mnd

D5
Wegenbelasting 165E p/mnd.
Brandstofkosten, 20.000km : 10 = 2000lit x 1.02 = 2040E p/jr : 12 =
170E p/mnd + 165E = E335 p/mnd

Volgens bovenstaande berekening is de D5 36E p/mnd goedkoper.
Qua onderhoudskosten weet ik niet wat t verschil is maar persoonlijk zou ik voor die 36E meer voor de 2.5T gaan.

Suc6

Geplaatst: 06.12.2008 - 21:02
door Barry (Grillmeister)
Ik vind 2.5 T ook niet overhouden voor zo'n grote auto (mijn jeep had een 4.0-V6 en dat wilde wel....) ik zou als ik de keuze had voor een D5 gaan en als je het dan echt te weinig vermogen vind hebben is het altijd nog mogenlijk om de motor te laten chippen bij Rica.

Geplaatst: 06.12.2008 - 21:58
door Wolfs XC
Barry (Grillmeister) schreef:Ik vind 2.5 T ook niet overhouden voor zo'n grote auto (mijn jeep had een 4.0-V6 en dat wilde wel....) ik zou als ik de keuze had voor een D5 gaan en als je het dan echt te weinig vermogen vind hebben is het altijd nog mogenlijk om de motor te laten chippen bij Rica.
De 2.5T is met 47pk sneller en vlotter dan de D5.

Beide motoren kunnen gechipt worden maar dat is weer een geheel ander verhaal. Ik heb overigens laatst in een gechipte XC90 D5 gereden. Was wel sneller maar viel me toch tegen!

Het D5 blok (163pk) komt in de V70 wel helemaal tot z'n recht. XC90 is te zwaar voor dit blok.

Geplaatst: 06.12.2008 - 23:07
door bart simpson
Barry (Grillmeister) schreef:Ik vind 2.5 T ook niet overhouden voor zo'n grote auto (mijn jeep had een 4.0-V6 en dat wilde wel....) ik zou als ik de keuze had voor een D5 gaan en als je het dan echt te weinig vermogen vind hebben is het altijd nog mogenlijk om de motor te laten chippen bij Rica.
een 4.0 V6 Jeep had 122pk's, een 2.5T XC90 210pk's, die vergelijking gaat nogal mank

Geplaatst: 08.12.2008 - 15:57
door Wim J
bart simpson schreef:
Barry (Grillmeister) schreef:Ik vind 2.5 T ook niet overhouden voor zo'n grote auto (mijn jeep had een 4.0-V6 en dat wilde wel....) ik zou als ik de keuze had voor een D5 gaan en als je het dan echt te weinig vermogen vind hebben is het altijd nog mogenlijk om de motor te laten chippen bij Rica.
een 4.0 V6 Jeep had 122pk's, een 2.5T XC90 210pk's, die vergelijking gaat nogal mank
De 210 pk uit de 2.5T is zat genoeg voor de XC70, als je sneller wil moet je uitkijken naar een sportwagen. Welke AWD-aangedreven wagen gaat in 8 sec van 0 naar 100? Juist de XC70 2.5T. Als je vanuit stilstand het gaspedaal vloert dan is het werkelijk indrukwekkend hoe snel je aan de 100 km/h zit. Rekening houdend met het gewicht van de XC, een niet onaardige prestatie.
Rijplezier: ga voor de 2.5T
Rijplezier en extra sportief: 2.5T met handbak !!! (spreek uit ervaring)
zuinig: D5 (hoewel zuinig?)

ah, stupid me, het gaat om een XC90 in dit topic,.... Het extra gewicht en de nadelige stroomlijn zijn misschien ook net iets teveel van het goede voor de 2.5T. Hoewel het een zalig motorblok blijft !
WJ

Geplaatst: 08.12.2008 - 21:26
door CrOssie
Wim J schreef:
bart simpson schreef:
Barry (Grillmeister) schreef:Ik vind 2.5 T ook niet overhouden voor zo'n grote auto (mijn jeep had een 4.0-V6 en dat wilde wel....) ik zou als ik de keuze had voor een D5 gaan en als je het dan echt te weinig vermogen vind hebben is het altijd nog mogenlijk om de motor te laten chippen bij Rica.
een 4.0 V6 Jeep had 122pk's, een 2.5T XC90 210pk's, die vergelijking gaat nogal mank
De 210 pk uit de 2.5T is zat genoeg voor de XC70, als je sneller wil moet je uitkijken naar een sportwagen. Welke AWD-aangedreven wagen gaat in 8 sec van 0 naar 100? Juist de XC70 2.5T. Als je vanuit stilstand het gaspedaal vloert dan is het werkelijk indrukwekkend hoe snel je aan de 100 km/h zit. Rekening houdend met het gewicht van de XC, een niet onaardige prestatie.
Rijplezier: ga voor de 2.5T
Rijplezier en extra sportief: 2.5T met handbak !!! (spreek uit ervaring)
zuinig: D5 (hoewel zuinig?)

ah, stupid me, het gaat om een XC90 in dit topic,.... Het extra gewicht en de nadelige stroomlijn zijn misschien ook net iets teveel van het goede voor de 2.5T. Hoewel het een zalig motorblok blijft !
WJ
Maakt niet uit Wim, gaat inderdaad om een XC90. Maar als ik je reactie zo lees moet ik eigenlijk maar gewoon xc70 blijven rijden :-)

De 2.5T motor is inderdaad prima. Ben dan ook vooral nog nieuwsgierig naar de betrouwbaarheid van de D5. Jullie ervaringen zijn zeer welkom.

Geplaatst: 10.12.2008 - 22:21
door Wim J
CrOssie schreef:
Wim J schreef:
bart simpson schreef:een 4.0 V6 Jeep had 122pk's, een 2.5T XC90 210pk's, die vergelijking gaat nogal mank
De 210 pk uit de 2.5T is zat genoeg voor de XC70, als je sneller wil moet je uitkijken naar een sportwagen. Welke AWD-aangedreven wagen gaat in 8 sec van 0 naar 100? Juist de XC70 2.5T. Als je vanuit stilstand het gaspedaal vloert dan is het werkelijk indrukwekkend hoe snel je aan de 100 km/h zit. Rekening houdend met het gewicht van de XC, een niet onaardige prestatie.
Rijplezier: ga voor de 2.5T
Rijplezier en extra sportief: 2.5T met handbak !!! (spreek uit ervaring)
zuinig: D5 (hoewel zuinig?)

ah, stupid me, het gaat om een XC90 in dit topic,.... Het extra gewicht en de nadelige stroomlijn zijn misschien ook net iets teveel van het goede voor de 2.5T. Hoewel het een zalig motorblok blijft !
WJ
Maakt niet uit Wim, gaat inderdaad om een XC90. Maar als ik je reactie zo lees moet ik eigenlijk maar gewoon xc70 blijven rijden :-)

De 2.5T motor is inderdaad prima. Ben dan ook vooral nog nieuwsgierig naar de betrouwbaarheid van de D5. Jullie ervaringen zijn zeer welkom.
Er is in de XC90 ook nog steeds de T6 of V8 natuurlijk,...
Maar ik blijf lekker goedkoop gassen met m'n 2.5T,...

WJ

Geplaatst: 11.12.2008 - 20:28
door Barry (Grillmeister)
bart simpson schreef:
Barry (Grillmeister) schreef:Ik vind 2.5 T ook niet overhouden voor zo'n grote auto (mijn jeep had een 4.0-V6 en dat wilde wel....) ik zou als ik de keuze had voor een D5 gaan en als je het dan echt te weinig vermogen vind hebben is het altijd nog mogenlijk om de motor te laten chippen bij Rica.
een 4.0 V6 Jeep had 122pk's, een 2.5T XC90 210pk's, die vergelijking gaat nogal mank
Mijn jeep (uit 1991) had 180 pk en dat was best ok, het was uiteraard geen sportauto maar die vergelijking moet je ook niet met een terrein auto willen maken.

Geplaatst: 11.12.2008 - 20:33
door bart simpson
je hebt gelijk

Geplaatst: 19.01.2009 - 23:03
door CrOssie
Nog bedankt voor al jullie reacties, het is toch een D5 geworden. Combinatie van de beste deal, een prettige motor met voor ons voldoende vermogen en het relatief gunstige verbruik. De wegenbelasting nemen we voor lief... :-)

Geplaatst: 20.01.2009 - 08:22
door Hans
Je zult wel moeten ;-)

Veel plezier met je XC90