sportchassis

De opvolger van P1800 en 480
tjompe

Hoop binnenkort de nieuwe eigenaar te zijn van een C30. :P Vooraleer definitief te bestellen had ik graag nog enkele meningen gehoord omtrent het verlaagde chassis (-2 cm).
Ik zou zowiezo het "sport pack" nemen met de 17" velgen, doch twijfel of ik het zou combineren met het verlaagde chassis.
Enerzijds zal het veel mooier staan als de wielkassen dichter tegen de banden komen te staan.
Anderzijds vrees ik een beetje voor het comfort.
Zelf heb ik geen ervaring met 17" velgen, laat staan dit in combinatie met het verlaagde chassis.
Veel kan ik er niet over terugvinden en de meningen zijn natuurlijk verdeeld.
Ik kan nog zeggen dat ik graag sportief rij. Wagen mag tamelijk hard afgeveerd zijn maar kreupel wil ik er nu ook niet weer uitstappen.

Zijn er hier leden die de C30 hebben gecombineerd met het sportchassis en wat is jullie mening ? :roll:

Thx
T.
PeeJay
4th Gear member

Na een proefrit in een 'gewoon' geveerde C30 was voor mij de keuze duidelijk. De normale veren zijn voor mij stug genoeg.
De verkoper had een C30 met sportchassis mee op vakantie gehad en zei dat hij zich na wat langere tijd wat begon te ergeren aan het stoten over oneffenheden.

Ik rijd op het moment zo'n 300km per dag en heb dan liever wat meer comfort :)
De keuze zal dan waarschijnlijk afhangen van je kilometrage :)
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Stevys88
2nd Gear member

Ik heb een C30 2.0D Sportchassis met 17" Mestra.

Punt één waarom je het moet doen is de looks, het staat echt 10-x beter.
Wat betreft het comfort, het is minder, maar het is niet storend, drempels: ja je moet er harden voor remmen, dwarsrichels op de snelweg: ja ze komen hard door- ooit heel hard.

Maar het feit dat je precies weet wat er onder de auto gebeurt en dat het stuurgevoel velen malen beter is, is wat mij betreft een pre.
Volvo C30 2.0D Summum, Barents Blue, Body-kit + Spoiler, RTi, Dynaudio, Sportstuur, Sport-chassis, Leder Quartz - Dark Beige dash, 17"; Mestra, Sunblinds
Blackflash
2nd Gear member

Stevys88 schreef:Ik heb een C30 2.0D Sportchassis met 17" Mestra.

Punt één waarom je het moet doen is de looks, het staat echt 10-x beter.
Wat betreft het comfort, het is minder, maar het is niet storend, drempels: ja je moet er harden voor remmen, dwarsrichels op de snelweg: ja ze komen hard door- ooit heel hard.

Maar het feit dat je precies weet wat er onder de auto gebeurt en dat het stuurgevoel velen malen beter is, is wat mij betreft een pre.
Helemaal mee eens, vooral dat laatste is voor ons een groot punt. Stuurgedrag is echt heel goed en ook op hele hoge snelheden (je rijdt sportief zeg je) is dat heel fijn.
Gisteren nog van Dresden naar Nederland gereden, vaak in treintjes met dikke Audi's en Beemers. Wat een feest, een stuurgedrag om te zoenen, sneleheid meer dan genoeg (vaak rond de 200, het was tenslotte slecht weer anders hadden ze mij wel zoekgereden met die RS en R8) en juist door het sportieve sportchassis i.c.m. 17" een heerlijk goede wegligging. Volvo heeft het gewoon hiervoor gemaakt!!
Wij hebben er al 11/2 jaar veel plezier van.

groeten
MY21 XC40 T5 R-design, Bursting Blue
Ruud1974
2nd Gear member

Ik heb uiteindelijk toch niet voor het sportchassis gekozen, de gewone vind ik al hard genoeg. Maar ik heb nog getwijfeld vanwege de betere looks. Toch vallen de looks van het gewone onderstel niet tegen, maar alles is persoonlijk. Voor mij is het comfort toch ook wel belangrijk.

Wel even een toevoeging: als je een bodykit neemt, is een sportonderstel een must! Ik heb laatst een witte met bodykit gezien, zonder sportonderstel. De wielkasten zijn dan niet zo mooi gevuld.

Groeten Ruud
Volvo C30 1.6D Sport - MY09 - Business Line I - Chameleon Blue - 17"; Spartacus velgen - Off black leder - USB/Ipod - R-Design combi instrument
Paul
Geartronic member

Wat kost het eigenlijk om het achteraf erop te schroeven?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Stevys88
2nd Gear member

Achteraf gaat volgens mij niet. Omdat er ook verstevigingen aan het chassis worden aangebracht. En het niet alleen andere schroef-veren betreft maar ik dacht ook andere schokdempers. Hier kun je achteraf alleen verlagen dmv andere schroefveren.

Wat het kost: kijk even op de prijslijst op www.volvocars.nl ;)
Volvo C30 2.0D Summum, Barents Blue, Body-kit + Spoiler, RTi, Dynaudio, Sportstuur, Sport-chassis, Leder Quartz - Dark Beige dash, 17"; Mestra, Sunblinds
PeeJay
4th Gear member

Ik dacht dat het alleen andere schokdempers betrof.
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
tjompe

Verlagingskit bestaat uit kortere veren en stuggere schokdempers....

Ja, zoals verwacht verschillende meningen...

Ben er nog altijd niet uit. Het hart zegt ja! maar het verstand zegt neen !

Heb ook nog vrouw en kind die een beetje comfortabel willen rijden.
En als ik die 300 euro uitspaar van het sportchassis kan ik alu inleg in de middenconsole en deurhandgrepen nemen in de plaats :roll:

Enfin, vermoedelijk wordt het dat laatste.
PeeJay
4th Gear member

Mijn hart zei ook ja, maar heb toch naar mijn verstand geluisterd.
En mijn 17" velgen vullen de wielkasten van mijn, in dezelfde kleur gespoten bodykit voldoende. Nouja, in mijn ogen in elk geval ;)
Cavallino
4th Gear member

Oorspronkelijk wilde ik een sportonderstel (vanwege de looks), maar toen ik een proefrit gemaakt had in een C30 zonder sportonderstel, heb ik toch maar besloten om het niet te doen! Voor normaal gebruik - en zeker op de snelweg - is het standaardonderstel stevig zat. Toen ik voreg naar het sportonderstel, zei de verkoper letterlijk: "Probeer eerst het standaardonderstel maar eens, veel mensen komen dan snel terug op hun voornemen om het sportonderstel te nemen". Het standaard-C30 onderstel heeft volgens mij al een afstemming die sportiever is dan in de S40/V50.

Nu heb ik dus een zwarte C30 met bodykit maar zonder sportonderstel. Ik kan niet zeggen dat de looks tegenvallen ;-). En: Hiervoor had ik een Alfa 147, toch ook een sportieve auto, maar die was beduidend 'softer' afgeveerd.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
tjompe

Dan denk ik dat mijn keuze zal gemaakt zijn. Met die 300 euro die ik uitspaar kan ik het interieur wat opfrissen.

Hopelijk maak ik de juiste keuze. Heb eens gesurfd en op andere forums lees ik ook dat de C30 met sortchassis heerlijk rijdt maar "oerendhard" is.
Ik las ook dat velen de "rear sway bar" (antirolstang) achteraan hun C30 vervangen hebben door een dikker exemplaar waardoor het bochtenwerk aanzienlijk verbeterde tegenover de standaard antirolstangen
Cavallino
4th Gear member

Ik geloof best dat-ie met het sportchassis NOG scherper/sportiever rijdt "but that comes at a cost". Standaard ligt hij al erg lekker in de bocht hoor, ben zelf niet vies van een stevig potje sturen in het Zuid-Limburgse heuvelland.

Je hebt nu een S60 zie ik. Mijn vader heeft er ook een, vergeleken met de S60 is de standaard C30 al een flink stuk stugger.
tjompe

heb de perfecte compromis gesloten : de DRIVe met 1 cm verlaging en normaal chassis 8)

T
Stevys88
2nd Gear member

tjompe schreef:Dan denk ik dat mijn keuze zal gemaakt zijn. Met die 300 euro die ik uitspaar kan ik het interieur wat opfrissen.

Hopelijk maak ik de juiste keuze. Heb eens gesurfd en op andere forums lees ik ook dat de C30 met sortchassis heerlijk rijdt maar "oerendhard" is.
Ik las ook dat velen de "rear sway bar" (antirolstang) achteraan hun C30 vervangen hebben door een dikker exemplaar waardoor het bochtenwerk aanzienlijk verbeterde tegenover de standaard antirolstangen
Waar heb je dat gelezen, want dat lijkt me wel wat, net als een anti-rol-bar over de voorwielophanging. Iemand enig idee waar dit te krijgen is??

TNX
tjompe

Stevys88 schreef:
tjompe schreef:Dan denk ik dat mijn keuze zal gemaakt zijn. Met die 300 euro die ik uitspaar kan ik het interieur wat opfrissen.

Waar heb je dat gelezen, want dat lijkt me wel wat, net als een anti-rol-bar over de voorwielophanging. Iemand enig idee waar dit te krijgen is??

TNX
Ergens gelezen op www.C30world.com

Te verkrijgen in een deftige auto-shop denk ik of via internet bij IPD of Evolve
sbv
6th Gear member

Volgens mij heb je 2 soorten onderstellen, of eigenlijk 3
- standaard
- sport
- dynamic

Ik heb zelf het laatste en dat bevalt mij prima eigenlijk, al is het wel redelijk stug, maar ja het oog wil ook wat.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
tjompe

sbv schreef:Volgens mij heb je 2 soorten onderstellen, of eigenlijk 3
- standaard
- sport
- dynamic

Ik heb zelf het laatste en dat bevalt mij prima eigenlijk, al is het wel redelijk stug, maar ja het oog wil ook wat.
Volgens mijn bescheiden oordeel heb je in de C30 slechts één chassis met 3 verschillende afstellingen :
- Dynamic = standaard op elke afgeleverde C30
- Sport = -2 cm, andere schokdempers, andere veren en anti-rolstangen
- DRIVe = -1 cm en volledig dicht onderaan

Correct me if I'm wrong ??
blitznl
1st Gear member

Ik krijg een C30 DRIVe Sport, wat nu? ;-)
PeeJay
4th Gear member

blitznl schreef:Ik krijg een C30 DRIVe Sport, wat nu? ;-)
Het 'Sport' bij de C30 Sport, slaat op de uitrusting, niet op het onderstel ;)
Voor een C30 Sport geldt dus het dynamic chassis, tenzij je voor het sport chassis kiest.

En bij de DRIVe geldt de -1cm dus. Om het overzichtelijk te houden :lol:
Plaats reactie

Terug naar “C30”