koplampen gaan op en neer

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Gebruikersavatar
ginafje
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 23.05.2008 - 22:17
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Wie kan mij helpen een probleem op te lossen,namelijk sinds vandaag na het uitzetten van mijn licht gaan deze steeds op en neer zelfs met contact uit.Zet je het licht aan dan gaan ze soms allebei op en neer en later 1 lamp VREEMD.Heb alle stekkers gecontroleerd en schoon gemaakt.De stroom eraf gehaald maar niets helpt :-x
Gebruikersavatar
EvolvE
5th Gear member
Berichten: 1092
Lid geworden op: 17.12.2005 - 18:30
Locatie: Limbabwe

De stroom van de accu al eens los gehad?

Denk dat er ergens in de kabels of in de CEM kortsluiting zit.
Erwin

480 Turbo
www.volvo480forum.com
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik denk dat het relais van de koplampmotor stuk is. Zit in de ovale relaisbox onder de voorruit. Deksel eraf schroeven en je kan het relais horen klikken als je de lampen aanzet. Blijft het klikken met het omhoog en omlaag gaan van de lampen dan heb je de oorzaak. Andere verdachten zijn het schakelaartje in de motorkapsluiting dat slecht contact maakt of de grote ronde lichtschakelaar op het dashboard is defect.
edit;
de verlichting loopt niet via de CEM, de binnenverlichting wel.
Effert
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 27.06.2008 - 00:19

Bij mij kunnen de koplampen niet aan en uit als de motorkap geopend is!?
Kunt mischien beter proberen de relais uit te wisselen met die van bijvoorbeeld de mistlampen. Dan kun je het in ieder geval even controleren of ze dan wel normaal functioneren.

Dacht dat deze hetzelfde was, maar dat weet ik niet meer zeker dus even goed na kijken.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Bij mij kunnen de koplampen niet aan en uit als de motorkap geopend is!?
Dat is een beveiliging om te voorkomen dat de lampen onverwachts omhoog komen tijdens het sleutelen.
Er zit een schakelaartje in het gat van de motorkap sluiting, waar de pen v.d. motorkap invalt. Als je de koplampen opgeklapt wil houden met contact uit dan doe je de lichten aan, motorkap open en lichten weer uit. Koplampen blijven dan opgeklapt (met de lampen uit) om lampen te verwisselen bijv. Doe je de m.kap weer dicht dan gaan de lampen ook dicht.
Het relais v.d. koplampmotortjes kan je niet omwisselen met een ander. Het is nl een speciaal dubbelwerkend relais, een kant voor de l.motor en een kant voor de r.motor.
Effert
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 27.06.2008 - 00:19

Die beveiliging is bij mij ook bekend.
En de lampen omhoog houden na openen van de motorkap lijkt mij bij de meeste mensen ook bekend.

Alleen zoals jij zei de werking van het relais controleren door aan en uit doen van de koplampen met open motorkap lijkt mij daardoor niet mogelijk.
Wel als je de pen vastzet waar de motorkap invalt (maar goed)

Dan zijn de relais dus inderdaad anders, was er ook al niet zeker van !

Mischien gewoon een nieuwe aanschaffen om te kijken of hier het probleem in zit, kunnnen nooit zo heel duur zijn. ;)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Alleen zoals jij zei de werking van het relais controleren door aan en uit doen van de koplampen met open motorkap lijkt mij daardoor niet mogelijk.
Wel als je de pen vastzet waar de motorkap invalt (maar goed)
Sorry, heb je verkeerd begrepen! Idd, je moet even een grote schroevendraaier oid in het gat van de m.kap vergrendeling steken om de lampen te kunnen bedienen met de kap open.
Effert
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 27.06.2008 - 00:19

Haha geen probleem ;)
440 Turbo
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:13

Bij mij exact hetzelfde probleem. Heb een balpen in het gat geklemd, lampen aangezet en gevoeld welk relais bleef knipperen. Andere erin en het 'Bassie-en-Adriaan' gevoel is weg!

Succes!
Gebruikersavatar
ginafje
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 23.05.2008 - 22:17
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Mensen na veel zoeken het probleem gevonden.
Eerst een ander relais geprobeert , probleem bleef het zelfde.
Alle stekkers en massa aansluiting gecontroleerd en schoon gemaakt ,geen resultaat.
Toen linker koplampmotor uitgebouwd en de kit rondom de motor waar de kabel naar binnen loopt weg gehaald en voila corrosie rond de draden dus kortsluiting.Heel het spul schoon gemaakt en nieuwe kit rond gedaan.
PROBLEEM OPGELOST :P
Bedankt voor jullie tips en nu dus een tip erbij :)
Mvgrt Ronny
480classic
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 17.11.2008 - 22:36
Contacteer:

Fijn dat je het opgelost hebt.Ga zo door.
Mensen zonder know how zitten vaak met de handen in het haar met zo'n probleem.En kunnen dit al eens zien om hun mooie volvo aan de kant te zetten.
Oxydatie is dan ook vijand nr 1 van de 480!
Effert
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 27.06.2008 - 00:19

De ironie !

Ben ik zelf mensen tips aan het geven en verdomd nu heb ik ook een bassie en adrian auto !!

Het relais blijft knipperen dus ik hoop dat het hier in zit!
Ga kijken of ik morgen (hier in oostenrijk) een nieuwe kan krijgen !

Ook leuk dat dit soort dingen altijd gebeuren op vakantie. Een geluk bij een ongeluk ik kan wel de auto bij mijn ouders in de garage zetten, kan er dus rustig aan werken !!

Ik hoop dat dit het probleem oplost!
Effert
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 27.06.2008 - 00:19

Help Help !!

Het probleem is nu nog vreemder geworden :(

Heb gisteren de koplampen omhoog gedaan en het relais er uit gehaald, zodat ik de auto wel gewoon kon gebruiken hier. Lampen blijven open maar goed liever licht dan lampen die kunnen bewegen ;)

Nu blijk echter vandaag dat de lampen spontaan gaan branden !! De lampen waren nog wel omhoog omdat het relais eruit is maar voor de rest was alles uit ! Nou trok mijn broertje uit paniek de stekker van de linker koplampmotor eruit deze heeft hij mij gister zien gebruiken (was er zelf niet vandaag) en toen ging het licht gewoon weer uit !

Nou vermoed ik dus dat het in de linker koplampmotor zit, wanneer de stekker van de motor er uit is gebeuren en geen rare dingen. Denk dat dit dus de problemen veroorzaakt en niet het relais. Heb nu beide stekkers (links en rechts) los gemaakt met de lampen omhoog, zo kan ik er nog mee rijden :(

Is er iemand die dit verhaal kan bevestigen??? geloof dus niet dat het in het relais zit ik denk dus dat het echt in de linker koplampmotor zit !

P.S. Weet iemand wat deze ongeveer kosten ?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Lijkt me hetzelfde geval als van ginafje, kortsluiting in de bekabeling van de koplampmotor. Zou 't maar ff checken.
Effert
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 27.06.2008 - 00:19

Ik denk ook dat er kortsluiting zit in de linker koplampmotor!
Helemaal omdat de problemen weg zijn wanneer de stekker los wordt gekoppeld van de linker koplampmotor.

Ik zit er nu alleen over te denk, of de motor schoon maken en de kit eraf halen of een goede gebruikte zoeken.

Als ik hem schoon zou maken, welke kit moet ik gebruiken om deze weer dicht te kitten?
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Een goede kit die hecht op het materiaal. Bij de bouwmarkt heb je keuze genoeg.

Wellicht is het toch handiger voor je om even bij Elchteile te kijken, zoals ik ook al op het 480forum zei. Jörg verkoopt mooi spul voor erg goede prijzen.

Ik heb er ook nog genoeg, maar ik kan geen/moeilijk afstand doen van mijn ES / Turbo spulletjes :oops: :wink:
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
480classic
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 17.11.2008 - 22:36
Contacteer:

Sanitair kit?
is in iedergeval water afstotend
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Gebruik geen sanitair kit op siliconen basis. Dat hard uit mbv zuren (azijn-of mierenzuur)Je kent de typische zure geur wel die het verspreid. Daar houdt staal niet van, binnen de kortste keren vreet het erdoorheen. Gebruik iets als carrosserie kit, dat blijft soepel en is speciaal bedoeld voor dit soort klusjes. Je hebt het in grijs en zwart, verkrijgbaar bij automaterialen zaken.
Gebruikersavatar
ginafje
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 23.05.2008 - 22:17
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Ik weet wel zeker dat het in de koplampmotor zit,het is zeker de moeite waard om de kit voorzichtig rond de kabel weg te halen en te kijken of er geen kortsluiting is,anders netjes schoonmaken en dan eerst proberen of het probleem opgelost is!Heb zelf carrosserie lijm gebruikt om de boel dicht te lijmen.Weet nu wel dat ze in de garage de motor weggooien en je een rekening van 130 euro krijg gepresenteerd voor een nieuwe,maar jullie zien wel een half uurtje werk en een tube lijm van 11,50 je toch leuk 480 kan blijven rijden! :razz:
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

€130,- voor een nieuwe motor? Is nog goedkoop in tegenstelling van de prijs die ik ken.. :roll:
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De 480”