Probleem boordcomputer

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
PICHT
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 17.04.2008 - 14:44

Gisteren na een tijdje rijden gaf mijn boordcomputer aan dat de temperatuur van de motor te hoog was, zo'n 120 graden. Stopmelding erbij en even gestopt op de vluchtstrook. Genoeg koelvloeistof en geen lekkages kunnen bespeuren. Omdat het donker was ook niet uitgebreid kunnen kijken. Melding was daarna weer weg. Gelukkig was ik bijna thuis en met een ielig gangetje van 80 naar huis gereden.

Vandaag weer even gekeken en gereden. Nu blijkt dus dat de olietemperatuur en motortemperatuur op mijn boordcomputer wonderbaarlijk zijn omgedraait. Normaal gezien ligt de motortemp tussen de 90 en 100 graden in en olie tussen de 100 en 130.

Klinkt iemand dit probleem bekend in de oren?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik geloof niet dat je olie-en watertemp. zomaar omgewisseld zijn. Maar het blijft een 480, niets zou me verbazen! Waar baseer je eigenlijk op dat dit zo is, alleen maar aan de temp? Als er verder geen verschijnselen zijn van een kokende motor dan zou de watertemp.sensor niet goed kunnen zijn. Deze zit aan de achterkant van het blok rechts recht onder het gasklephuis met een enkele draad erop. Dus niet die voor bij de rechtse bougie zit, dat is de koudstart sensor. Andere mogelijkheid is een kapotte waterpomp, een verstopping, (radiateur) of defecte thermostaat. Trouwens een watertemp tussen de 90 en 100 graden is te hoog, moet vrij stabiel zijn tijdens het rijden rond de 82 graden. Misschien toch de thermostaat/radiateur.
PICHT
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 17.04.2008 - 14:44

Ik baseer het ook alleen op de temperatuur die het ding weergeeft. Olie komt niet meer boven de 90 uit, net weer wat gereden, en motor blijft de hele tijd rond de 110 hangen. Echt net of het is omgedraait.
Maar sowieso heeft mijn boordcomputer wat kuren want hij geeft ook geen controlelampje dat er een lamp stuk is als ik de auto start. Normaal gesproken druk je de rem in en dan gaat hij uit.

Vooralsnog heb ik geen indicatie dat er iets kapot is verder. Geen rook, geen rare geluiden.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dat je olie temp lager blijft klopt wel met dit weer, maar 110 is echt te hoog voor je koelwater. Je kan makkelijk zien of ze zijn omgewissled. De water temp moet sneller stijgen als de olie temp met een koude motor. Even tijdens het warm rijden switchen tussen engine temp en olie temp. en zien welke het eerst op de 50 graden zit, dat moet de water temp zijn olie is later op temperatuur.
PICHT
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 17.04.2008 - 14:44

Iroll schreef:Dat je olie temp lager blijft klopt wel met dit weer, maar 110 is echt te hoog voor je koelwater. Je kan makkelijk zien of ze zijn omgewissled. De water temp moet sneller stijgen als de olie temp met een koude motor. Even tijdens het warm rijden switchen tussen engine temp en olie temp. en zien welke het eerst op de 50 graden zit, dat moet de water temp zijn olie is later op temperatuur.
Ik zal morgen wel eens een filmpje maken denk ik. Nu is het te koud, het is tenslotte ook een Nederlandse Volvo he, die kennen de bittere kou uit Zweden niet 8)
PICHT
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 17.04.2008 - 14:44

Dit is het resultaat van ongeveer 10 minuten stationair. Geen geluid maar dat maakt niet zoveel uit.

Download

Bestandje uitpakken en afspelen met VLC mediaplayer.
480classic
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 17.11.2008 - 22:36
Contacteer:

Slaat jouw ventilator wel aan.Bij zo'n 80 graden dacht ik schakelt ie automatisch aan zodat die weer terug loopt naar 78
Bij mij slaat hij bij 80/85 graden aan in iedergeval,buiten de auto duidelijk hoorbaar.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

78graden is te koud. Moet rond de 85 - 90 zijn. Sinds ik mijn thermostaat vervangen heb en de temp sensor voor de klok, gaat de blower pas bij 98graden (koelwater) aan.
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Zo snel als de temperatuur oploopt en ook weer terug valt na het opnieuw starten, kan het nooit de werkelijke temperatuur zijn.

Ik zou het zoeken in de temperatuursensor, welke hierboven al genoemd is.
PICHT
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 17.04.2008 - 14:44

Ik had 'm ook al een paar minuten aanstaan toen ik begon met het filmpje. Nu jullie het zo over de ventilator hebben, die heb ik volgens mij niet gehoord.
Vanmiddag maar weer eens verder!
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Ik bedoel niet dat de motor al die temperatuur heeft, maar de snelheid waarmee de temperatuur verandert. Net als dat door opnieuw starten de temperatuur zomaar >10 graden lager is. Warmte is een vorm van energie, en energie verdwijnt niet zomaar. De tijd die tussen het uit zetten en weer starten zit is veel te kort om zoveel warmte kwijt te raken aan de omgeving.
PICHT
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 17.04.2008 - 14:44

Hmm toen ik dit las, http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=25912 ben ik eens aan de achterkant van m'n blok gaan kijken. Daar zit een een wel erg krokante slang, cq aardig verrot. Ook viel me op dat m'n antivries ook allemaal op wonderbaarlijke manier is verdwenen.

Maandag gaat hij naar de garage.
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Zonder koelvloeistof in het blok kan de temperatuur inderdaad behoorlijk sneller oplopen. Hopen dat alles weer naar behoren werkt als de slang vervangen is en het systeem weer gevuld. Alhoewel je in je eerste post vermeld dat het probleem er ook al was toen je nog geen lekkage had en genoeg koelvloeistof in het reservoir zat.
Gebruikersavatar
dailyhero
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 19.07.2008 - 09:37
Locatie: Amsterdam

wat zijn ongeveer de waardes bij olie en water temperatuur??
mijn olie bij gewoon snelweg snelheid is 98-100 graden, pas in Duitsland waar ik wat sneller mag gaan gaat die soms tot 110 graden.
mijn water temperatuur is in de winter rond 72 graden en in de zomer rond 80 graden.
het blower slaat bij 85 graden en gaat bij 78 er uit?
ik neem aan dat het de normale werking is of niet?
dAILYhERO
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

mijn olie bij gewoon snelweg snelheid is 98-100 graden, pas in Duitsland waar ik wat sneller mag gaan gaat die soms tot 110 graden
Deze waarden zijn prima.
mijn water temperatuur is in de winter rond 72 graden en in de zomer rond 80 graden.
het blower slaat bij 85 graden en gaat bij 78 er uit?
Water temp. is te laag, normaal is rond de 82 graden zomer en winter. De fan hoort aan te slaan rond de 100 graden. Ik vermoed dat of je thermostaat niet goed is of er zit een verkeerde in, die te vroeg opent. Er hoort een 82 graden thermostaat in te zitten. Je kan op de thermostaat zien welke waarde die heeft, op de goede staat dus 82c. Een thermostaat is niet duur en vervangen is makkelijk. Koop er wel gelijk een nwe pakking bij en nieuwe anti-vries. Te lage watertemp. veroorzaakt extra slijtage aan het blok en een hoger verbruik.
Gebruikersavatar
dailyhero
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 19.07.2008 - 09:37
Locatie: Amsterdam

oef :oops: , ja dat is zien dat ik nog niet echte voLvo kenner ben, ik ga het nog voor zekerheid alles nog een keer checken.ik heb gezien dat er drie soorten thermostaten zijn welke passen op B18 motoren. 75c- 82c en 87c graden du is ik moet die van 82c hebben. en het pakking is de rubber ring? (zie je foto) of moet ik nog ander pakking hebben. dus ik was de hele tijd blij dat het motor lekker op temperatuur blijft en het was 10 graden te laag. hoe er is eigenlijk die 10 graden kouder motor? bij mijn rij steel gebruik min auto 1op 14,5 km, mijn board computer sta heel vaak tussen 6,8 en 7 liter op 100km ik denk dat het te danken komt door het cruisecontrol waar ik dankbaar gebruik maak op de snelweg dus ik denk niet dat het auto als di warmer word nog minder ga gebruiken maar het slijtage dan?? :deathlyobsessed:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
dAILYhERO
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Thermostaat + pakking zijn bij de dealer €16,- totaal. Is het geld dus niet en je weet dat het goed zit.

Welke je nodig hebt etc zoekt de dealer ook wel voor je uit :wink:
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De rubber ring is de pakking die ik bedoel. Zet er gewoon een 82c therm. in, meer kan je toch niet doen. Hoe erg de eventuele extra slijtage is geweest zal je nooit weten. Je verwarming zal ook warmer worden als je de goede thermostaat plaatst. Succes.
Gebruikersavatar
dailyhero
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 19.07.2008 - 09:37
Locatie: Amsterdam

ja ik heb het alles van daag nog een keer gecheckt en inderdaad als de temperatuur van de water rond 82 graden moet zijn dan zit ik zo 10 graden er onder op 72 graden en ik heb het gevoel dat de thermostaat open al bij 68 graden dus kapot dan . als ik tijd er voor heb helaas moet ik morgen wel er me op vakantie als voorlopige oplossing dek ik het gril van het gedeelte af zo gaat die wat minder koelen en temperatuur ga dan om hoog hoop ik. lekker ouderwets oplossing :silly: maar zo dadelijk ik terug ben maak ik er werk van. ik hoop dat het alles goed gaat.
waar zit trouwens het thermostaat kamer? ergens boven in de buurt van het kop?
dAILYhERO
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Thermostaat zit onder de verdelerkap van de ontsteking. Net boven het begin van de cilinderkop. Aan de accu kant dus.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De 480”