Beste mede-Volvo-liefhebbers,
Ik ben nieuw hier, daarom even een korte introductie: Ik ben Niels en heb sinds vorig jaar een hele mooie Volvo 960 2.5i Stockholm automaat van januari 1997 met inmiddels 165.000 kilometers op de klok. Hij bevalt erg goed maar heeft last van een gekke kwaal waar mijn Volvo-monteur ook geen raad mee weet, wellicht kan iemand mij helpen? Het gaat om het volgende.
Aan de onderkant van de voorbumper zit een luchtinlaat. Via een luchtgeleider wordt de lucht naar de radiateur geleid. Deze luchtgeleider zit met schroeven aan de onderkant van de radiateur bevestigd. Nu ben ik deze luchtgeleider al twee keer verloren, toen ik op hogere snelheid stevig accelereerde (volgas bij 130 - 150 km/u). Hij brak af met een harde knal en kwam (gelukkig!) beide keren in de middenberm terecht zonder mede-automobilisten in de problemen te brengen en zonder iets aan de onderkant van de auto te beschadigen. Dit had ook anders af kunnen lopen. Nu rijd ik maar zonder die luchtgeleider rond.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan en of dit een meer voorkomend probleem is? Die luchtgeleider zorgt namelijk wel voor een betere koeling (hij krijgt natuurlijk al wel de meeste koeling via de gewone grille) en - volgens mij - ook voor meer stabiliteit op hogere snelheid, naast een wellicht wat lager brandstofverbruik.
Wie o wie kan mij helpen?
Luchtgeleider Volvo 960 (1997)
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21407
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Het losschieten van die luchtgeleider kan bijna niet anders dan dattie niet goed is vastgezet.
Iets anders kan ik niet bedenken.
Iets anders kan ik niet bedenken.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 14.12.2008 - 12:39
- Locatie: Leiden
Heren, dank voor jullie reactie!
Als verder niemand dit fenomeen kent, ga ik er inderdaad maar vanuit dat het exemplarisch is en inderdaad wellicht niet goed vastgezet, alhoewel het dan merkwaardig blijft dat het exemplaar dat er af-fabriek op zat ook zo gesneuveld is.. Dan zal ik hem er toch maar weer opzetten en er zelf nog maar eens een studie van maken hoe dat precies moet..
@960driver: ik rijd ook niet zo hard hoor, kost met zo'n stroomlijn een hoop brandstof en levert een boel windgeruis. De motor trekt het overigens wel prima! Slechts in Dld, waar ik regelmatig rijd, gaat 't wat harder, vooral als ik naar de linkerbaan moet om een vrachtwagen in te halen ofzo. Om dan niemand te hinderen geef ik dan soms wat extra gas (en om af en toe die kickdown even te voelen natuurlijk;-), al wordt het al snel minder leuk als je daarbij allerlei onderdelen verliest;-)). Mocht je overigens interesse hebben in het originele foldermateriaal van de Stockholm versie laat het dan weten, dan scan ik het even, maar als liefhebber heb je dat waarschijnlijk al...
Als verder niemand dit fenomeen kent, ga ik er inderdaad maar vanuit dat het exemplarisch is en inderdaad wellicht niet goed vastgezet, alhoewel het dan merkwaardig blijft dat het exemplaar dat er af-fabriek op zat ook zo gesneuveld is.. Dan zal ik hem er toch maar weer opzetten en er zelf nog maar eens een studie van maken hoe dat precies moet..
@960driver: ik rijd ook niet zo hard hoor, kost met zo'n stroomlijn een hoop brandstof en levert een boel windgeruis. De motor trekt het overigens wel prima! Slechts in Dld, waar ik regelmatig rijd, gaat 't wat harder, vooral als ik naar de linkerbaan moet om een vrachtwagen in te halen ofzo. Om dan niemand te hinderen geef ik dan soms wat extra gas (en om af en toe die kickdown even te voelen natuurlijk;-), al wordt het al snel minder leuk als je daarbij allerlei onderdelen verliest;-)). Mocht je overigens interesse hebben in het originele foldermateriaal van de Stockholm versie laat het dan weten, dan scan ik het even, maar als liefhebber heb je dat waarschijnlijk al...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Vraag eens met welk moment die vastgezet dient te worden. Vast is niet vast, zeker niet op hoge snelheden.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Die luchtgeleiders worden bij hermontage nog wel eens verkeerd vastgemaakt: de "lippen" moeten een stukje naar boven in de spoiler ingeschoven worden zodat ze stevig vastzitten in de aanzuigmonden. Als de lippen los aan de onderkant zitten, lijkt de zaak wel goed aan te sluiten, maar de wind blaast die lippen naar beneden met het gevolg dat de zaak losschiet.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 14.12.2008 - 12:39
- Locatie: Leiden
Dank voor jullie reacties!
Hebben jullie enig idee waar in de buurt van Leiden (wat verder mag ook, ik rijd er immers comfortabel naartoe;-)) een Volvo-specialist zit die de luchtgeleider er goed onder kan zetten?? Met de dealer hier heb ik slechte ervaringen..
Hebben jullie enig idee waar in de buurt van Leiden (wat verder mag ook, ik rijd er immers comfortabel naartoe;-)) een Volvo-specialist zit die de luchtgeleider er goed onder kan zetten?? Met de dealer hier heb ik slechte ervaringen..