Pagina 1 van 1

Luchtgeleider Volvo 960 (1997)

Geplaatst: 14.12.2008 - 14:13
door Nelis76
Beste mede-Volvo-liefhebbers,

Ik ben nieuw hier, daarom even een korte introductie: Ik ben Niels en heb sinds vorig jaar een hele mooie Volvo 960 2.5i Stockholm automaat van januari 1997 met inmiddels 165.000 kilometers op de klok. Hij bevalt erg goed maar heeft last van een gekke kwaal waar mijn Volvo-monteur ook geen raad mee weet, wellicht kan iemand mij helpen? Het gaat om het volgende.

Aan de onderkant van de voorbumper zit een luchtinlaat. Via een luchtgeleider wordt de lucht naar de radiateur geleid. Deze luchtgeleider zit met schroeven aan de onderkant van de radiateur bevestigd. Nu ben ik deze luchtgeleider al twee keer verloren, toen ik op hogere snelheid stevig accelereerde (volgas bij 130 - 150 km/u). Hij brak af met een harde knal en kwam (gelukkig!) beide keren in de middenberm terecht zonder mede-automobilisten in de problemen te brengen en zonder iets aan de onderkant van de auto te beschadigen. Dit had ook anders af kunnen lopen. Nu rijd ik maar zonder die luchtgeleider rond.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan en of dit een meer voorkomend probleem is? Die luchtgeleider zorgt namelijk wel voor een betere koeling (hij krijgt natuurlijk al wel de meeste koeling via de gewone grille) en - volgens mij - ook voor meer stabiliteit op hogere snelheid, naast een wellicht wat lager brandstofverbruik.

Wie o wie kan mij helpen?

Geplaatst: 14.12.2008 - 15:46
door ...
...

Geplaatst: 14.12.2008 - 18:43
door Msuidgeest
Het losschieten van die luchtgeleider kan bijna niet anders dan dattie niet goed is vastgezet.
Iets anders kan ik niet bedenken.

Geplaatst: 14.12.2008 - 21:42
door Nelis76
Heren, dank voor jullie reactie!

Als verder niemand dit fenomeen kent, ga ik er inderdaad maar vanuit dat het exemplarisch is en inderdaad wellicht niet goed vastgezet, alhoewel het dan merkwaardig blijft dat het exemplaar dat er af-fabriek op zat ook zo gesneuveld is.. Dan zal ik hem er toch maar weer opzetten en er zelf nog maar eens een studie van maken hoe dat precies moet..

@960driver: ik rijd ook niet zo hard hoor, kost met zo'n stroomlijn een hoop brandstof en levert een boel windgeruis. De motor trekt het overigens wel prima! Slechts in Dld, waar ik regelmatig rijd, gaat 't wat harder, vooral als ik naar de linkerbaan moet om een vrachtwagen in te halen ofzo. Om dan niemand te hinderen geef ik dan soms wat extra gas (en om af en toe die kickdown even te voelen natuurlijk;-), al wordt het al snel minder leuk als je daarbij allerlei onderdelen verliest;-)). Mocht je overigens interesse hebben in het originele foldermateriaal van de Stockholm versie laat het dan weten, dan scan ik het even, maar als liefhebber heb je dat waarschijnlijk al...

Geplaatst: 14.12.2008 - 22:44
door knorrepot
drempeltje gepakt?

Geplaatst: 15.12.2008 - 17:47
door mightyspawn
Vraag eens met welk moment die vastgezet dient te worden. Vast is niet vast, zeker niet op hoge snelheden.

Geplaatst: 15.12.2008 - 19:48
door Battlecruiser
Die luchtgeleiders worden bij hermontage nog wel eens verkeerd vastgemaakt: de "lippen" moeten een stukje naar boven in de spoiler ingeschoven worden zodat ze stevig vastzitten in de aanzuigmonden. Als de lippen los aan de onderkant zitten, lijkt de zaak wel goed aan te sluiten, maar de wind blaast die lippen naar beneden met het gevolg dat de zaak losschiet.

Geplaatst: 20.01.2009 - 22:19
door Nelis76
Dank voor jullie reacties!

Hebben jullie enig idee waar in de buurt van Leiden (wat verder mag ook, ik rijd er immers comfortabel naartoe;-)) een Volvo-specialist zit die de luchtgeleider er goed onder kan zetten?? Met de dealer hier heb ik slechte ervaringen..