Luchtgeleider Volvo 960 (1997)
Geplaatst: 14.12.2008 - 14:13
Beste mede-Volvo-liefhebbers,
Ik ben nieuw hier, daarom even een korte introductie: Ik ben Niels en heb sinds vorig jaar een hele mooie Volvo 960 2.5i Stockholm automaat van januari 1997 met inmiddels 165.000 kilometers op de klok. Hij bevalt erg goed maar heeft last van een gekke kwaal waar mijn Volvo-monteur ook geen raad mee weet, wellicht kan iemand mij helpen? Het gaat om het volgende.
Aan de onderkant van de voorbumper zit een luchtinlaat. Via een luchtgeleider wordt de lucht naar de radiateur geleid. Deze luchtgeleider zit met schroeven aan de onderkant van de radiateur bevestigd. Nu ben ik deze luchtgeleider al twee keer verloren, toen ik op hogere snelheid stevig accelereerde (volgas bij 130 - 150 km/u). Hij brak af met een harde knal en kwam (gelukkig!) beide keren in de middenberm terecht zonder mede-automobilisten in de problemen te brengen en zonder iets aan de onderkant van de auto te beschadigen. Dit had ook anders af kunnen lopen. Nu rijd ik maar zonder die luchtgeleider rond.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan en of dit een meer voorkomend probleem is? Die luchtgeleider zorgt namelijk wel voor een betere koeling (hij krijgt natuurlijk al wel de meeste koeling via de gewone grille) en - volgens mij - ook voor meer stabiliteit op hogere snelheid, naast een wellicht wat lager brandstofverbruik.
Wie o wie kan mij helpen?
Ik ben nieuw hier, daarom even een korte introductie: Ik ben Niels en heb sinds vorig jaar een hele mooie Volvo 960 2.5i Stockholm automaat van januari 1997 met inmiddels 165.000 kilometers op de klok. Hij bevalt erg goed maar heeft last van een gekke kwaal waar mijn Volvo-monteur ook geen raad mee weet, wellicht kan iemand mij helpen? Het gaat om het volgende.
Aan de onderkant van de voorbumper zit een luchtinlaat. Via een luchtgeleider wordt de lucht naar de radiateur geleid. Deze luchtgeleider zit met schroeven aan de onderkant van de radiateur bevestigd. Nu ben ik deze luchtgeleider al twee keer verloren, toen ik op hogere snelheid stevig accelereerde (volgas bij 130 - 150 km/u). Hij brak af met een harde knal en kwam (gelukkig!) beide keren in de middenberm terecht zonder mede-automobilisten in de problemen te brengen en zonder iets aan de onderkant van de auto te beschadigen. Dit had ook anders af kunnen lopen. Nu rijd ik maar zonder die luchtgeleider rond.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan en of dit een meer voorkomend probleem is? Die luchtgeleider zorgt namelijk wel voor een betere koeling (hij krijgt natuurlijk al wel de meeste koeling via de gewone grille) en - volgens mij - ook voor meer stabiliteit op hogere snelheid, naast een wellicht wat lager brandstofverbruik.
Wie o wie kan mij helpen?