Ventilator/aanjager werkt niet goed in V40

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Richard V40
Starter

Beste allen ,

Op dit moment heb ik praktisch hetzelfe als jij met mijn V40. Anders dan bij jou doet het airo lampje het wel maar wil verder niet meer werken.
  • Ik heb vanzelfsprekend de zekering gecontroleerd, dit is allemaal in orde
    • Vervolgens heb ik de weerstand dat in het motorhuis van de ventilator steekt uitgebouwd en door laten meten. Ook dit lijkt in orde
      • Vandaag heb ik het hele 'bediengspaneel' uit het dashboard gemonteerd. Aangezien dit nogal een complex ding is (incl. microprocessor) heb ik die maar gauw terug gestoken

Ik ben vervolgens met mijn zwager aan het doormeten gegaan. We zien overal spanning op staan en hebben ook de stroomaanvoer naar de ventilator motor doorgemeten. Dit lijkt in orde echter wel wat aan de lage kant (11.8 volt)
        Na het terugsteken van deze connector in de motor werkte de ventilator alleen in de hoogste stand, maar na het draaien aan de snelheidsregelaar viel de ventilator weer uit en wilde ook in de hoogtste stand niet meer aan. Dit hebben we enkele keren herhaald en zien iedere keer hetzelfde.

Conclusie: De zekeringen zijn in orde, de bekabeling direct naar ventilator is in orde en de ventilatormotor zelf is in orde.

Bij het opendraaien van het contact hoor je een relais omslaan en - wanneer de regelaar in de hoogste stand staat - gaat de ventilator draaien. Wanneer je de regelaar van de hoogste stand haalt slaat het relais om. Wanneer je binnen een seconde de regelaar weer terug zet op de hoogte stand blijft de ventilator werken, doe je er langer over dan wil de relais niet meer omslaan.
        Voor zover ik weet is de taak van de relais om te kiezen tussen stroom direct vanaf de accu of een lagere stroom aangestuurd door de regelaar.

Ik kan er niet uitkomen welk onderdeel het nu zou moeten zijn. Zit er iets in de regelaar waardoor hij na een tijdje het geheel niet goed kan aansturen, is het de weerstand die niet mee wil werken of is het iets heel anders?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring en tips!

Groet en alvast bedankt, Richard
Richard V40
Starter

Zou iemand zo goed kunnen zijn hier antwoord op te geven. Het ding is nog steeds kapot en ik kom er niet uit.

Workaround is nu: Na het uitzetten van de auto (na aankomst) trek ik de stekker die spanning levert aan de ventilatormotor los. Wanneer ik vertrek start ik eerst de auto, wacht tot de relais omslaat en zet de spanning weer op de ventilatormotor. De ventilator kan dan alleen draaien in de hoogste stand.

Graag jullie advies!
den toerist
5th Gear member

Ik had enige tijd geleden ook problemen met mijn kachelaanjager/ aircosysteem.
Mijn voorruit ontwasemde super traag dit duurde soms meer dan een kwartier! Soms werkte hij wel en een andere keer neit wat vrij vervelend was. Heb dan een beetje rondgesurfd en kwam vrij snel te weten dat het 2 zaken kunnen zijn, owel is de weerstand kapot ( wat het goedkoopste is ) en in het slechtste geval is de kachelaanjager defect. Wat in mijn geval het geval was, heb hem uitgebouwd, dus handschoenkastje uitgebouwd, het onderste panneel laten zakken tot tegen de vloer en ik kon direkt aan de kachelaanjager aan, slechts 3 schroeven mest ik losdraaien. Bleek dan deels een slecht contact te zijn na wat fruniken aan de aansluitstekker, soms hielp dit en soms haalde het niets uit. Onafhankelijk van welke stand dan ook. Als ik het ventilatorschoepenwiel een tikje haf dan draaide hij plots wel maar na een korte tijd verminderde de draaisnelheid.
Dan maar een nieuwe kachelaanjager besteld (nogal duur maar een andere wagen valt nog duurder uit hé) €300 exclusief BTW. De dag nadien had ik hem al, bouwde hem in en hij draaide aan een ongeziene snelheid tegenover de vorige. Sindsdien heb ik geen enkel probleem meer, airco en ontwasseming werken weer als voorheen.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”