Op dit moment heb ik praktisch hetzelfe als jij met mijn V40. Anders dan bij jou doet het airo lampje het wel maar wil verder niet meer werken.
- Ik heb vanzelfsprekend de zekering gecontroleerd, dit is allemaal in orde
- Vervolgens heb ik de weerstand dat in het motorhuis van de ventilator steekt uitgebouwd en door laten meten. Ook dit lijkt in orde
- Vandaag heb ik het hele 'bediengspaneel' uit het dashboard gemonteerd. Aangezien dit nogal een complex ding is (incl. microprocessor) heb ik die maar gauw terug gestoken
Ik ben vervolgens met mijn zwager aan het doormeten gegaan. We zien overal spanning op staan en hebben ook de stroomaanvoer naar de ventilator motor doorgemeten. Dit lijkt in orde echter wel wat aan de lage kant (11.8 volt)
Na het terugsteken van deze connector in de motor werkte de ventilator alleen in de hoogste stand, maar na het draaien aan de snelheidsregelaar viel de ventilator weer uit en wilde ook in de hoogtste stand niet meer aan. Dit hebben we enkele keren herhaald en zien iedere keer hetzelfde.
Conclusie: De zekeringen zijn in orde, de bekabeling direct naar ventilator is in orde en de ventilatormotor zelf is in orde.
Bij het opendraaien van het contact hoor je een relais omslaan en - wanneer de regelaar in de hoogste stand staat - gaat de ventilator draaien. Wanneer je de regelaar van de hoogste stand haalt slaat het relais om. Wanneer je binnen een seconde de regelaar weer terug zet op de hoogte stand blijft de ventilator werken, doe je er langer over dan wil de relais niet meer omslaan.
Voor zover ik weet is de taak van de relais om te kiezen tussen stroom direct vanaf de accu of een lagere stroom aangestuurd door de regelaar.
Ik kan er niet uitkomen welk onderdeel het nu zou moeten zijn. Zit er iets in de regelaar waardoor hij na een tijdje het geheel niet goed kan aansturen, is het de weerstand die niet mee wil werken of is het iets heel anders?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring en tips!
Groet en alvast bedankt, Richard
- Vandaag heb ik het hele 'bediengspaneel' uit het dashboard gemonteerd. Aangezien dit nogal een complex ding is (incl. microprocessor) heb ik die maar gauw terug gestoken
- Vervolgens heb ik de weerstand dat in het motorhuis van de ventilator steekt uitgebouwd en door laten meten. Ook dit lijkt in orde