Hallo luitjes,
ik heb vochtproblemen in mijn bagage ruimte van m'n 240 Sedan.
Bij koude(re) temperaturen heb ik flink veel condens in de bagageruimte, de kofferklep zit helemaal vol condens, evenals de bovenkant van de zijschermen.
Na wat onderzoek gepleegd te hebben heb ik nogsteeds geen oorzaak gevonden.
De bakken aan weerszijden zijn hartstikke droog, de rubber is niet gescheurd, dubbelgevouwen of los, er komt geen vocht via de achterlichten of antenne naar binnen.
Ik heb inmiddels een vochtvreter geplaatst maar dat lost het probleem niet op.
Is iemand toevallig bekend met dit probleem en heeft iemand een oplossing of een veroorzaker??
Alvast bedankt.
Groet Joep
Condensprobleem bagageruimte 240 Sedan
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Is eigenlijk al zo sinds dag een voor deze auto's door de koude buitenlucht condenseert er vocht aan de binnenzijde in de koffer hier zijn ooit 'matten' voor geweest die tegen de binnenkant van de klep gelijmd werden,deze vind je ook in de 262 daar waren ze ,standaart,
- Mick
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 26.04.2005 - 15:23
- Locatie: Schagen en Amsterdam
- Contacteer:
Heb er ook last van, volgens mij niets aan te doen. ::roll:
";I refuse to join any club that would have me as a member";
Amazon P 131 B20 1967 Pearlwhite
240 GL 1987 Champagne
S70 2.5 2000 Grey metallic
Amazon P 131 B20 1967 Pearlwhite
240 GL 1987 Champagne
S70 2.5 2000 Grey metallic
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Voor het krijgen van condens moet je 2 dingen hebben.
1) temp verschil
2) vocht
1) temp is er door dat je de auto gebruikt en dus opwarmt en weer laat afkoelen als je niet meer rijdt.
2) lekkage, kan komen door lekkage raam of niet goed sluitende rubbers. Laat jezelf is insluiten in de kofferbak en zorg ervoor dat de wagen in een sterk verlichte ruimte zit, zie je licht langs je rubbers komen dan weet je al genoeg.
Conclusie: met dit vochtige en mistige weer kruipt het vocht in je kofferbak slaat neer op de bodem, je gaat rijden en het vocht verdampt, vocht wil omhoog komt tegen de klep die is weer kouder en er vormen zich druppels.
1) temp verschil
2) vocht
1) temp is er door dat je de auto gebruikt en dus opwarmt en weer laat afkoelen als je niet meer rijdt.
2) lekkage, kan komen door lekkage raam of niet goed sluitende rubbers. Laat jezelf is insluiten in de kofferbak en zorg ervoor dat de wagen in een sterk verlichte ruimte zit, zie je licht langs je rubbers komen dan weet je al genoeg.
Conclusie: met dit vochtige en mistige weer kruipt het vocht in je kofferbak slaat neer op de bodem, je gaat rijden en het vocht verdampt, vocht wil omhoog komt tegen de klep die is weer kouder en er vormen zich druppels.
-
Juupke240
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 22.03.2008 - 16:23
- Locatie: Baarlo
Nee Jos, het interieur zelf is krukdroog en Admiral, de bodem is ook krukdroog. Zelfs de bakken aan weerskanten is geen druppel vocht te vinden, wat het allemaal nog waziger maakt voor me.
Volvo 244 GL Automaat 1990 (280.000 km)
[sVolvo 940 Malmö Automaat 1996
Volvo 850 2.5 Automaat Exclusief 1995
Mercedes Benz W124 E200 Aut 1994 G3
Volvo 245 GLE 1993 (425.000 km)
Volvo V70 2.4T Aut 2001 (260.000 km)
[sVolvo 940 Malmö Automaat 1996
Volvo 850 2.5 Automaat Exclusief 1995
Mercedes Benz W124 E200 Aut 1994 G3
Volvo 245 GLE 1993 (425.000 km)
Volvo V70 2.4T Aut 2001 (260.000 km)
-
eugen
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 09.07.2008 - 07:50
Het vocht uit de lucht condenseert tegen je kofferdeksel. Koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme dus zodra de lucht afkoelt condenseert dat. Je zou de klep kunnen isoleren met van dat speciale vochtbestendige plakschuim.(autoshop) Isoleert ook geluid.
- hesened
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
- Locatie: 3bergen
Ik ben bang dat ik met jullie mee moet doen..
Toen ik zojuist iets wou pakken uit de koffer zag ik een klein zwembadje in de reservewielbak aan de rechterkant... Snap het niet.
Geen gaatjes in de bodem en/of plaatwerk en de rubbers 2 weken terug vervangen (k*tklusje trouwens)
Waar het nou vandaag komt is mij een raadsel.. Ik had altijd wel wat vocht maar dat kwam doordat de rubbers verdroogd en plat waren. Vandaar dat ik die vervangen heb.
Toen ik zojuist iets wou pakken uit de koffer zag ik een klein zwembadje in de reservewielbak aan de rechterkant... Snap het niet.
Geen gaatjes in de bodem en/of plaatwerk en de rubbers 2 weken terug vervangen (k*tklusje trouwens)
Waar het nou vandaag komt is mij een raadsel.. Ik had altijd wel wat vocht maar dat kwam doordat de rubbers verdroogd en plat waren. Vandaar dat ik die vervangen heb.
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Condens hou je niet tegen, alle metalen oppervlaktes hebben daar last van in deze natte tijden. Wat helpt zijn vochtvreters of kattenbakkorrels in de achterbak zetten. En kijk uit met schuim er tegenaan te plakken, dat kan het probleem groter maken als het vocht erachter komt of het schuim vocht vasthoud.
-
Juupke240
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 22.03.2008 - 16:23
- Locatie: Baarlo
Daar had ik ook al aan zitten denken. Ik denk dat ik het maar goed in de gaten ga houden en regelmatig ga afvegen. Misschien dat een kleine straalkachel uitkomst bied of zelfs een montage van een standkachel.
In ieder geval bedankt voor jullie meedenken en ik hoop dat er nog eens een keer dé oplossing zich meld.
Groet Joep
In ieder geval bedankt voor jullie meedenken en ik hoop dat er nog eens een keer dé oplossing zich meld.
Groet Joep
-
eugen
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 09.07.2008 - 07:50
Ventileren helpt. Bij schuim zit aan twee kanten een dampremmende laag, als het goed geplakt is aan de binnenkant van de kofferdeksel komt er geen vocht tussen.Op de bodem plakken zou ik niet doen...
Pas op dat als je een vochtvreter gebruikt hij niet omvalt of dat het eroverheen klotst want het "water" onderin is nogal corrosief.
Pas op dat als je een vochtvreter gebruikt hij niet omvalt of dat het eroverheen klotst want het "water" onderin is nogal corrosief.
-
Juupke240
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 22.03.2008 - 16:23
- Locatie: Baarlo
Bedankt voor de tip Eugen, ik heb hem goed vastgezet.
Overigens had ik de laaste weken geen last van vloeibaarbaar vocht, maar van vast vocht, namelijk ijsvorming
, dankzij de "extreme" temperaturen in Limburg waar de Friezen jaloers op waren volgens mij
haha.( -20 geen uitzondering), maar geen startproblemen voor deze Zweed !!
Desal niettemin een blijvend probleem zonder oplossing.
Ik ga bij de herst/winter mijn kofferdeksel aan de binnenkant inspuiten met vaseline/silicone olie, zodat het vocht in iedergeval niet blijft zitten. Ik ga de klep niet tectyleren want deze is nagenoeg nieuw aan de binnenkant, vind ik zonde.
Als iemand nog een goede tip heeft, dan hoor ik het graag.
Overigens had ik de laaste weken geen last van vloeibaarbaar vocht, maar van vast vocht, namelijk ijsvorming
Desal niettemin een blijvend probleem zonder oplossing.
Ik ga bij de herst/winter mijn kofferdeksel aan de binnenkant inspuiten met vaseline/silicone olie, zodat het vocht in iedergeval niet blijft zitten. Ik ga de klep niet tectyleren want deze is nagenoeg nieuw aan de binnenkant, vind ik zonde.
Als iemand nog een goede tip heeft, dan hoor ik het graag.
Volvo 244 GL Automaat 1990 (280.000 km)
[sVolvo 940 Malmö Automaat 1996
Volvo 850 2.5 Automaat Exclusief 1995
Mercedes Benz W124 E200 Aut 1994 G3
Volvo 245 GLE 1993 (425.000 km)
Volvo V70 2.4T Aut 2001 (260.000 km)
[sVolvo 940 Malmö Automaat 1996
Volvo 850 2.5 Automaat Exclusief 1995
Mercedes Benz W124 E200 Aut 1994 G3
Volvo 245 GLE 1993 (425.000 km)
Volvo V70 2.4T Aut 2001 (260.000 km)
-
mightyspawn
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
De 245 heeft zo'n gleuf aan de zijkant waar lucht door naar binnen kan (tenminste daar is dat zwarte stuk plastic toch voor aan de zijkant). Zo ook in mijn 460 sedan te vinden. De luchtinlaat is niet te zien en zit achter de bumper.
De 240 sedan heeft zo'n gleuf niet, dus een redelijk afgesloten ruimte waar geen verse lucht bij kan. Dit zal denk ik met de komst van de 7 serie wel verholpen zijn.
Die van mij staat binnen dus kan het hier niet checken.
De 240 sedan heeft zo'n gleuf niet, dus een redelijk afgesloten ruimte waar geen verse lucht bij kan. Dit zal denk ik met de komst van de 7 serie wel verholpen zijn.
Die van mij staat binnen dus kan het hier niet checken.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)















