motor gaat niet uit 240

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
-arjen-
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.12.2008 - 18:47

beste volvo rijders, mijn volvo 240 gaat niet meer uit als ik de contact sleutel terugdraai en de sleutel uit het contact haal.
ik kan dan gewoon verder rijden , en dat was nou niet helemaal de bedoeling.

is dit een vaker voorkomend probleem ? heeft iemand hier ervaring mee en misschien een oplossing ?

m.v.g. Arjen
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Wat voor motor is het? Brandstof? Bouwjaar?
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Vaak wijst dit op een sluiting in de kabelboom of het contactslot: snel opzoeken, want gevaarlijk kan het wél zijn!
Blijven er lampjes op je dashboard branden?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-arjen-
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.12.2008 - 18:47

Michael Oud schreef:Wat voor motor is het? Brandstof? Bouwjaar?
de auto is van 1983 er zit een turbo benzine motor in.
-arjen-
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.12.2008 - 18:47

whitehorsekart schreef:Vaak wijst dit op een sluiting in de kabelboom of het contactslot: snel opzoeken, want gevaarlijk kan het wél zijn!
Blijven er lampjes op je dashboard branden?
nee er branden geen lampjes , het enige wat uit gaat bij het terugdraaien van het contactslot is het licht (dimlicht, achterlicht etc)

ik was al een beetje bang dat dit door een brakke kabelboom komt of een gaar contactslot, het probleem is dan altijd zo lastig te vinden.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Nou ja, ik heb het ooit bij een Peugeot 504 eens meegemaakt: ik tilde de kabelboom op die over de motor liep, en die deed knetter de knetter!
Je schrikt je rot, maar ik had het wél lekker snel gevonden!.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-arjen-
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.12.2008 - 18:47

whitehorsekart schreef:Nou ja, ik heb het ooit bij een Peugeot 504 eens meegemaakt: ik tilde de kabelboom op die over de motor liep, en die deed knetter de knetter!
Je schrikt je rot, maar ik had het wél lekker snel gevonden!.

ik heb het zelf ooit eerder gehad bij m'n mini, ik heb alleen geen idee wat ik er destijds aan gedaan heb, misschien wel niets, want de mini had wel vaker soort gelijke storingen die dan vanzelf weer over gingen. :)
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Arjen, draait de sleutel soepel in het contactslot of voel je iets van een stroperig of schurend geluid?
Hoeveel heeft de auto gelopen?
Bij zo'n 4 ton kan het contactslot wel versleten zijn. Je kunt evt. de spanning op de bobinedraden meten om te zien of het daarin zit.

Als je de sleutel een paar keer op en neer draait doet ie het dan misschien weer wel gewoon?
-arjen-
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.12.2008 - 18:47

beste mensen, bedankt voor jullie antwoorden, ik heb alles doorgemeten, en snap er niks van, de voedingsspanning die van het contactslot naar de bobine gaat gaat gewoon uit, alleen de motor blijft draaien, het lijkt er ook op dat er later een electronische ontsteking is ingehobby't . ik heb er een relais tussen gezet voeding van relais tussen contactslot en nul, en voedingspanning voor bobine via geschakelde contacten van relais van accu naar bobine, niet origineel, maar werkt prima. hangt wel een leuk vel rood gekleurd blokje in trouwens :

Afbeelding

electronische ontsteking ?!?


Afbeelding
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Nou, die "erin gehobbyde electronische ontsteking" is vast en zeker de oorzaak! Als je ontsteking nog gewoon een plus heeft terwijl je contact uit staat, zit er lijkt mij een draad niet over het goede contact op je contactslot, öf er maakt er één contact met een andere draad terwijl dat niet de bedoeling is.
Jouw oplossing werkt wel, maar ik zou toch even verder zoeken!.

ps. kwam dit plotseling op (sluiting dus) of is het vanaf het begin dat je de wagen hebt zo?(fout contact)
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-arjen-
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.12.2008 - 18:47

nou, het is al zolang ik de auto heb, en ik denk ook dat er een draad niet helemaal goed zit,maar als ik de draden verander dan loopt de motor helemaal niet meer, ik heb wel bijna alle combinaties geprobeerd.
voor nu vind ik het wel even prima, ik kijk er later nog wel een keer naar.
Gebruikersavatar
Henk 760 Hausser
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
Locatie: Epe

Gaat hij niet uit na een paar minuten?
Bv.door een ingebouwde "Turbo Timer"?
Misschien was de vorige eigenaar zo zuinig op z,n motor dat hij deze d.m.v een schakeling een paar min. door liet lopen om zo de Turbo te laten afkoelen....
Groeten Henk.
Die ook zo,n functie op z,n autoalarm heeft maar er geen turbo op heeft zitten (wel een lekkere V6)
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”