Beste forummers,
ik rijd nu al enige tijd rond met mijn heerlijke, doch enigzins vermoeide 440 1.6i(multipoint), en deze heeft al vanaf het begin een verbrande klep(lage compressie op cylinder 4, volvo monteur zweert dat het een verbrande klep is).
Hierdoor heb ik bij een koude motor wat stationairproblemen, dus echt helemaal aan gort is de klep niet.
Nu wil binnenkort als ik ergens een week over heb dit prolbleempje bij de horens vatten, zeker aangezien een klep vervangen me niet te lastig lijkt bij een 440, kop is vrij simpel te verwijderen meen ik.
Ik ben nu dus bezig te inventriseren wat ik nodig heb en waar(hoeveel euros ook) ik het allemaal kan halen, en ik kom zover:
- setje kleppen(ca 7 eu per stuk via partsforvolvos.co.uk)
- klepseals(overal op ebay te vinden,paar euro)
- pakkingset kop(waar vind ik die, en hoeveel???)
- klep-polijstsetje(zo'n rubbernap met polijstpasta, paar euro)
- kopbouten(2 tientjes ofzo)
En uiteraard hoort hier een complete refresh van de vloeistofjes bij...
Heeft iemand nog tips of opmerkingen, wat heb ik nog meer nodig, is het nota bene een idee om alleen de kleppen te vervangen, of zijn er meer revisiehandelingen noodzakelijk?
projectje kop oplappen
-
evanmandos2
- 2nd Gear member
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo
282000 & going very strong
-
wpee
- 5th Gear member
Een lange inbus om de kopbouten te verwijderen.
Pakkingen en bouten (heuts of dealer) gewoon even bellen voor de prijs
Pakkingen en bouten (heuts of dealer) gewoon even bellen voor de prijs
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Auk
- 6th Gear member
www.h-base.nl
Daar kun je alle prijzen vinden, dit zijn ongeveer de prijzen die de dealer ook hanteert.
Vergeet bij het "refreshen" van je koelvloeistof niet de boel goed door te spoelen alvorens de nieuwe koelvloeistof te gebruiken. Wanneer koelvloeistoffen gemengd worden is de kans groot dat het tegen elkaar gaat reageren.
Tip: Ik raad je aan om bij Volvo originele "Volvo anti vries" te halen, dit leng je aan met gedestilleerd water. Dat is je koelvloeistof ( zonder kalk en andere rotzooi wat zich in je blok gaat nestelen ).
Volvo koelvloeistof 9437650 €5,- p.s.
Daar kun je alle prijzen vinden, dit zijn ongeveer de prijzen die de dealer ook hanteert.
Vergeet bij het "refreshen" van je koelvloeistof niet de boel goed door te spoelen alvorens de nieuwe koelvloeistof te gebruiken. Wanneer koelvloeistoffen gemengd worden is de kans groot dat het tegen elkaar gaat reageren.
Tip: Ik raad je aan om bij Volvo originele "Volvo anti vries" te halen, dit leng je aan met gedestilleerd water. Dat is je koelvloeistof ( zonder kalk en andere rotzooi wat zich in je blok gaat nestelen ).
Volvo koelvloeistof 9437650 €5,- p.s.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

-
440 Turbo
- 2nd Gear member
koppakkingset kost je vier tientjes bij estate services. Let bij het monteren van de kop op de aandraaimomenten. (kan ik je zo geven maar moet het wel even voor je opzoeken). Een momentsleutel en een gradenboog zijn hiervoor nodig) Daarnaast is het wellicht raadzaam om een andere distributiereim te monteren.
Je nokkenastandwiel moet er ook even af, hiervoor draai je de bout die erop zit los en vervolgens de 2 boutjes die erachter zitten. Dan verwijder je de draadpijpjes waar de distributiekap mee vastzit en is je cilinderkop los aan de distibutie-zijde.
Pas bij het verwijderen van je hoofdkoelvloeistofslang (onder de verdelerkap) op voor het alluminium pijpje (waar de thermostaat achter zit) deze is vaak erg broos.
Zorg bij het monteren van cilinderkop ervoor dat de positie-busjes allebei op het onderblok blijven zitten(en niet in de cilinderkop blijven steken), hierdoor kun je de koppaking er later weer recht opleggen en kan deze bij het plaatsen van de cilinderkop niet meer verschuiven.
Verder de boutjes goed sorteren en ervoor zorgen dat je(en dat is altijd een uitdaging;) niet teveel boutjes overhoudt als je klaar bent!
Succes!
Je nokkenastandwiel moet er ook even af, hiervoor draai je de bout die erop zit los en vervolgens de 2 boutjes die erachter zitten. Dan verwijder je de draadpijpjes waar de distributiekap mee vastzit en is je cilinderkop los aan de distibutie-zijde.
Pas bij het verwijderen van je hoofdkoelvloeistofslang (onder de verdelerkap) op voor het alluminium pijpje (waar de thermostaat achter zit) deze is vaak erg broos.
Zorg bij het monteren van cilinderkop ervoor dat de positie-busjes allebei op het onderblok blijven zitten(en niet in de cilinderkop blijven steken), hierdoor kun je de koppaking er later weer recht opleggen en kan deze bij het plaatsen van de cilinderkop niet meer verschuiven.
Verder de boutjes goed sorteren en ervoor zorgen dat je(en dat is altijd een uitdaging;) niet teveel boutjes overhoudt als je klaar bent!
Succes!
-
evanmandos2
- 2nd Gear member
Dank mensen tot zover, lijkt allemaal erg duidelijk, en zoals ik verwacht had, maar 440Turbo, is het echt nodig om de distributie te vervangen? zeker gezien het feit dat jij mijn distributie 5000 geleden voor me gedaan hebt
(jij bent toch wytse uit het diepe zuiden?)
Enige dingetjes die nog ontbreken zijn op dit moment de gradenboog(maarjah, dat is zo'n simpel ding, zelf nog wel te maken zelfs)
Zal de komende tijd eens even onderdelen gaan verzamelen...
Owja, auk, is die volvo-vloeistof zo belangrijk? spoelen(en 'verkeerd om' spoelen) snap ik, vanwege vuil en vloeistofresten, maar ik zie even niet het nut waarom standaard koelvloeistof(de niet-mengen-versie) niet voldoet, heb ik nu ook namelijk
?
En boutjes sorteren, heb ik gelukkig inmiddels geleerd(door mijn eigen fouten ja!!!), heb er ook een best practice van gemaakt om alle aanwezige boutjes die niet heel vreemdsoortig zijn direct te vernieuwen, kost me niets of enkele duppies, vandaar(en ja, ik weet dat ik moet letten op metaalsoort, treksterkte, draadspoed, spoedhoek etc etc), mijn gevoel zegt dat dat alleen maar goed is
Enige dingetjes die nog ontbreken zijn op dit moment de gradenboog(maarjah, dat is zo'n simpel ding, zelf nog wel te maken zelfs)
Zal de komende tijd eens even onderdelen gaan verzamelen...
Owja, auk, is die volvo-vloeistof zo belangrijk? spoelen(en 'verkeerd om' spoelen) snap ik, vanwege vuil en vloeistofresten, maar ik zie even niet het nut waarom standaard koelvloeistof(de niet-mengen-versie) niet voldoet, heb ik nu ook namelijk
En boutjes sorteren, heb ik gelukkig inmiddels geleerd(door mijn eigen fouten ja!!!), heb er ook een best practice van gemaakt om alle aanwezige boutjes die niet heel vreemdsoortig zijn direct te vernieuwen, kost me niets of enkele duppies, vandaar(en ja, ik weet dat ik moet letten op metaalsoort, treksterkte, draadspoed, spoedhoek etc etc), mijn gevoel zegt dat dat alleen maar goed is
- Auk
- 6th Gear member
In principe maakt het vrij weinig uit wat voor vloeistof je gebruikt. Het verschil is echter, de Volvo anti vries heeft een hoger percentage anti corrosie middel. Mocht het pijl van je vloeistof in de loop der tijd wat zakken kun je het dus gerust bijvullen. Doe dit wel met gedemineraliseerd water om kalkvorming te voorkomen.evanmandos2 schreef: Owja, auk, is die volvo-vloeistof zo belangrijk? spoelen(en 'verkeerd om' spoelen) snap ik, vanwege vuil en vloeistofresten, maar ik zie even niet het nut waarom standaard koelvloeistof(de niet-mengen-versie) niet voldoet, heb ik nu ook namelijk?
Hier trouwens een goed voorbeeld van het gevolg van aanlengen met kraanwater, wat dus erg veel kalk bevat.
Edit: Anti-vries is tevens beter voor het milieu. Maar dat voor de milieufreaks onder ons.
Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

- edraket
- 7th Gear member
Alleen een klep inslijpen met pasta is zeker niet voldoende. De zitting zal opnieuw geslepen moeten worden, anders sta je over 5000 km weer met een verbrande klep. Een nieuwe klep sluit nooit lekker aan bij een gebruikte zitting. Altijd slijpen dus. Maar ga je gelijk alle kleppen vervangen? is toch niet nodig? Ik zou alleen de klep vervangen die lekt, en de overigen laten controleren op lekkage. De kop moet zowiezo naar de werkplaats omdat je het slijpen niet zelf kunt.
Waarom per sé slijpen: Als je de kop alleen met pasta doet wordt de zitting te breed, en daardoor neemt de druk af op de zitting met lekkage als gevolg. Wel vooropgesteld dat je de klep dicht krijgt en dat laatse is nog het grootste probleem!
Waarom per sé slijpen: Als je de kop alleen met pasta doet wordt de zitting te breed, en daardoor neemt de druk af op de zitting met lekkage als gevolg. Wel vooropgesteld dat je de klep dicht krijgt en dat laatse is nog het grootste probleem!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
440 Turbo
- 2nd Gear member
Hahaha, wat is de wereld toch klein;) (de naam kwam me al bekend voor). Maar in dat geval kan de distributie nog wel even mee!evanmandos2 schreef:Dank mensen tot zover, lijkt allemaal erg duidelijk, en zoals ik verwacht had, maar 440Turbo, is het echt nodig om de distributie te vervangen? zeker gezien het feit dat jij mijn distributie 5000 geleden voor me gedaan hebt(jij bent toch wytse uit het diepe zuiden?)
Zo'n kappakingset is compleet met kleppendekselpakkingen, nokkenaskeringen en nog wat kleine in/uitpakkingen en keringen.
Voor wat betreft de koelvloeistof: je mag best verschillende merken bij elkaar doen maar geen verschillende KLEUREN,. Bij de Volvo gebruiken ze rode koelvloeistof, deze mag bijv niet bij degene van de Halforts (blauwe).
- Auk
- 6th Gear member
Ook de kleuren hebben onderling verschil Wytse. Doordat het mengen van koelvloeistoffen agressieve reacties kan opwekken. Er kunnen problemen ontstaan met loskomende oxidatielagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en de koppakking(en) zijn niet uitgesloten en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg. De genoemde problemen treden niet onmiddellijk op, maar wel op de lange duur.440 Turbo schreef: Voor wat betreft de koelvloeistof: je mag best verschillende merken bij elkaar doen maar geen verschillende KLEUREN,. Bij de Volvo gebruiken ze rode koelvloeistof, deze mag bijv niet bij degene van de Halforts (blauwe).
Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
En volvo gebruikt op het moment Bauwe KVS. Voor een jaartje terug was dit groen. Rode KVS zie ik heel af en toe voorbij komen in de nieuwe 5 cilinders (vanaf fabriek rood geleverd).
- Auk
- 6th Gear member
Bij de dealer gebruiken ze hetzelfde merk koelvloeistof als bij de fabriek, dan kun je wel rood bij rood gooien.
Maar ik kan me niet voorstellen dat een 4xx blok nog op fabrieksaf vloeistof rijdt
Maar ik kan me niet voorstellen dat een 4xx blok nog op fabrieksaf vloeistof rijdt
Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

-
440 Turbo
- 2nd Gear member
Volgens mij zeggen we hetzelfde....Auk schreef:Ook de kleuren hebben onderling verschil Wytse. Doordat het mengen van koelvloeistoffen agressieve reacties kan opwekken. Er kunnen problemen ontstaan met loskomende oxidatielagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en de koppakking(en) zijn niet uitgesloten en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg. De genoemde problemen treden niet onmiddellijk op, maar wel op de lange duur.440 Turbo schreef: Voor wat betreft de koelvloeistof: je mag best verschillende merken bij elkaar doen maar geen verschillende KLEUREN,. Bij de Volvo gebruiken ze rode koelvloeistof, deze mag bijv niet bij degene van de Halforts (blauwe).
- Iroll
- 6th Gear member
Dat mag dus niet want je slijpt de stelliet (geharde) laag weg. Nieuwe zitting en nwe klep laten plaatsen is denk ik de enige optie. Volgens mij is het goedkoper en makkelijker om een goede 2e handse te kopen. Scheelt een hoop werk en gezeur.De zitting zal opnieuw geslepen moeten worden
Volgens mij zitten er trouwens rekkopbouten gemonteerd, en die krengen zijn vrij prijzig...Ik denk niet dat je het met 2 tientjes red. Helemaal zeker ben ik niet of dit ook het geval is met het 1.6 blok.
- edraket
- 7th Gear member
Je kunt de zitting toch gewoon weer op maat slijpen? Waarom zou dat niet mogen? De zitting is toch door en door gehard!
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Iroll
- 6th Gear member
Ik heb het even nagekeken in het werkplaats boek. Ik heb me vergist, het niet slijpen geldt voor de turbo koppen. Over de gewone koppen wordt er niets over vermeld, dus ik neem aan dat ze wel geslepen mogen worden.Je kunt de zitting toch gewoon weer op maat slijpen? Waarom zou dat niet mogen?
-
evanmandos2
- 2nd Gear member
Dank alweer mensen, laten slijpen is dus wel een vereiste, noted 
Owja, dat het wat kost, tsjah, een 440 is geen enkele reparatie waard qua marktwaarde
ik zal eens informeren wat het kost om de zittingen, en de nieuwe kleppen(welke ik vervang, moet ik tzt maar beoordelen) te laten slijpen.(of weet iemand wat deze handeling ongeveer kost bij het gemiddelde reviseerbedrijf), misschien ook handig om dan direct even druktest te laten doen op scheurtjes etc?
[nieuwsgierigheid edit] in principe zou een klepzitting toch goed moeten passen als de rand nog onder de juiste hoek staat? of slaan deze zittingen zodanig in, dat dit niet helemaal opgaat?[/edit]
Owjah, iroll, die rekbouten kosten op hbase ook neit veel meer dan 2 tientjes(2,10 ex per bout meen ik), dus dat valt weer mee
en dat van die stellietzittingen was ik ook al tegengekomen, maar vond(volgens mij op een brits 480 forum) ook dat dat alleen voor turboblokken goldt.
KVS kleuren was ik trouwens wel van op de hoogte, maar dat je blauw en blauw niet bijelkaar mag gooien wist ik niet...
Op dit moment gebruik ik trouwens e.o.a. kleurloos goedje van de plaatselijke onderdelenboer.
Owja, dat het wat kost, tsjah, een 440 is geen enkele reparatie waard qua marktwaarde
ik zal eens informeren wat het kost om de zittingen, en de nieuwe kleppen(welke ik vervang, moet ik tzt maar beoordelen) te laten slijpen.(of weet iemand wat deze handeling ongeveer kost bij het gemiddelde reviseerbedrijf), misschien ook handig om dan direct even druktest te laten doen op scheurtjes etc?
[nieuwsgierigheid edit] in principe zou een klepzitting toch goed moeten passen als de rand nog onder de juiste hoek staat? of slaan deze zittingen zodanig in, dat dit niet helemaal opgaat?[/edit]
Owjah, iroll, die rekbouten kosten op hbase ook neit veel meer dan 2 tientjes(2,10 ex per bout meen ik), dus dat valt weer mee
en dat van die stellietzittingen was ik ook al tegengekomen, maar vond(volgens mij op een brits 480 forum) ook dat dat alleen voor turboblokken goldt.
KVS kleuren was ik trouwens wel van op de hoogte, maar dat je blauw en blauw niet bijelkaar mag gooien wist ik niet...
Op dit moment gebruik ik trouwens e.o.a. kleurloos goedje van de plaatselijke onderdelenboer.
- hadico
- 5th Gear member
Misschien is dit iets voor je : http://link.marktplaats.nl/216465482
- edraket
- 7th Gear member
Kleppen sluiten vaak na een aantal duizenden km's niet meer perfect af. De klepstelen worden meestal een heel klein beetje "krom", waardoor de klep wel sluit onder de druk van de veer en de verbranding, maar niet bij lichte druk. Ik zou me daar bij de overige, nog goede kleppen geen zorgen om maken. Laat alleen de overige kleppen controleren of er niet stiekem eentje een beetje lekt zodat de kop er straks niet weer af moet. Als je alles er toch af hebt zou ik die zittingen meteen met pasta slijpen.
Het fresen en slijpen van een klepzitting kost niet meer dan iets van 2 tientjes per zitting als je alles laat doen. Er zit iets werk in het opspannen zodat 1 zitting iets duurder kan worden. Bij mijn 24 kleps kop was het 130 euro voor het fresen en 110 euro voor het slijpen.
Oja nog een tip: haal de kopbouten gelijkmatig en in de juiste volgorde los om kromtrekken te voorkomen.
Het fresen en slijpen van een klepzitting kost niet meer dan iets van 2 tientjes per zitting als je alles laat doen. Er zit iets werk in het opspannen zodat 1 zitting iets duurder kan worden. Bij mijn 24 kleps kop was het 130 euro voor het fresen en 110 euro voor het slijpen.
Oja nog een tip: haal de kopbouten gelijkmatig en in de juiste volgorde los om kromtrekken te voorkomen.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85