Ik heb een vraagje over de V50 1.8 en 2.0 benzine. Welke motor is betrouwbaarder? Is de 1.8 een Volvo motor en de 2.0 een Ford motor?
Ik vraag dit omdat ik voor hetzelfde geld een gelijkwaardige V50 1.8 of 2.0 kan kopen.
v50 1.8 of 2.0
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 24.08.2005 - 10:17
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
De 2.0 is evenals de 1.8 liter een Ford-motor.
De 2.4 en 2.4i en 2.5T zijn Volvomotoren.
Ook zijn de 1.6D en 2.0D Ford-motoren samen ontwikkeld met Peugot/PSA
De 2.4 en 2.4i en 2.5T zijn Volvomotoren.
Ook zijn de 1.6D en 2.0D Ford-motoren samen ontwikkeld met Peugot/PSA
Volvo V60 T4 Geartronic Summum '17. Via 440 1.8 DL '93, 440 2.0 Sports '96, V40 2.0 Europa '99, V40 2.0 Sports Edition '01, V50 2.4 Momentum '05, V50 D3 Momentum '10. Volvo V40 D4 Momentum '15
- hans98
- 4th Gear member
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
- Locatie: Leiderdorp
Ik vind de 1.8 redelijk veel toeren maken op de snelweg (heeft 5 versnellingen), wellicht dat dat een overweging is om ze allebei te proberen. (ik ben wel verwend met de T5 want die slaat bijna af bij 120 ::lol: )
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
- PV147
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 13.07.2008 - 09:57
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Ik rijd zelf in een 1.8 en deze maakt inderdaad veel toeren als je 120 of meer rijdt op de snelweg. Omdat ik zelf voornamelijk op 80km wegen rijdt is de 1.8 voor mij meer dan voldoende. Het verbruik is bij mij nu 7.9l/100km gemiddeld volgens de boordcomputer.
Maak een testrit in beide auto's en bedenk dan of de extra kosten per maand aan benzine, mrb en verzekering van de 2.0 het waard zijn.
Over de betrouwbaarheid kan ik nog weinig zeggen, de auto gekocht met 34000 op de teller en hij staat nu op 43500 zonder problemen.
Succes met je keuze.
Maak een testrit in beide auto's en bedenk dan of de extra kosten per maand aan benzine, mrb en verzekering van de 2.0 het waard zijn.
Over de betrouwbaarheid kan ik nog weinig zeggen, de auto gekocht met 34000 op de teller en hij staat nu op 43500 zonder problemen.
Succes met je keuze.
V50 MY08, 1.8 Edition I, Black sapphire metallic, Off-Black dala t-tec,
18inch Midir Silver Bright (Zomer), 16inch Cordelia (winter), Parkeersensoren achter, Dakspoiler, R-Design spiegels, Sunblinds.
18inch Midir Silver Bright (Zomer), 16inch Cordelia (winter), Parkeersensoren achter, Dakspoiler, R-Design spiegels, Sunblinds.
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11741
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ik heb een testrit gemaakt in een 2.4i Geartronic, en dat was me een veeeeel te zenuwachtige combinatie, veel te veel vermogen voor de auto/versnellingsbak combi...
Misschien kan het ook komen omdat ik net uit een 2.0D Powershift kwam
Misschien kan het ook komen omdat ik net uit een 2.0D Powershift kwam

XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Reeds 40.000 in de 1.8 afgelegd zonder een enkel probleem. Het is geen acceleratiewonder, maar gaat gewoon goed mee met het verkeer. Qua lawaai maakt hij wel toeren met 120 maar is nog steeds stiller van een 1.6D en misschien zelfs stiller dan een 2.0D (de laatste kan ik me niet zo goed meer herinneren).
De 2.0 bezit wat meer souplesse en zal waarschijnlijker ook wat rustiger lopen. Qua betrouwbaarheid ontlopen ze elkaar niet veel denk ik.
De 2.0 bezit wat meer souplesse en zal waarschijnlijker ook wat rustiger lopen. Qua betrouwbaarheid ontlopen ze elkaar niet veel denk ik.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27404
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zou persoonlijk voor de 2 liter gaan.
Net iets meer reserve dan met de 1.8
Net iets meer reserve dan met de 1.8
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Voor zover je technische gegevens mag geloven zitten er hier en daar wat kleine verschillen in.
Hoeveelheid pk liggen 25 pk van elkaar af wat je 10 km aan topsnelheid extra zal leveren.
NM liggen 15nm uit elkaar wat de 2.0 liter iets vlotter zal laten optrekken.
Je weet alleen nu nog niet hoe de versnellingen onderling afgesteld zijn.
Dat maakt uit of de auto bij 100km veel of weinig geluid produceert, hang af van de toeren die de motor draait in de benodigde versnelling.
Daarnaast zag ik dat het leeggewicht al ruim 50 kg scheelt onderling, hier zet ik mijn vraagteken bij.
Zijn het twee totaal andere motoren?
Zo ja dan kunnen ze zich natuurlijk ook heel anders uiten met geluid en trillingen.
Ik denk dat je het beste een proefrit kan maken om hierachter te komen.
Hoeveelheid pk liggen 25 pk van elkaar af wat je 10 km aan topsnelheid extra zal leveren.
NM liggen 15nm uit elkaar wat de 2.0 liter iets vlotter zal laten optrekken.
Je weet alleen nu nog niet hoe de versnellingen onderling afgesteld zijn.
Dat maakt uit of de auto bij 100km veel of weinig geluid produceert, hang af van de toeren die de motor draait in de benodigde versnelling.
Daarnaast zag ik dat het leeggewicht al ruim 50 kg scheelt onderling, hier zet ik mijn vraagteken bij.
Zijn het twee totaal andere motoren?
Zo ja dan kunnen ze zich natuurlijk ook heel anders uiten met geluid en trillingen.
Ik denk dat je het beste een proefrit kan maken om hierachter te komen.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
de motoren zijn qua karakteristiek zeer gelijkend, de 2.0 is zijn meerprijs niet echt waard
Volvo for life
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
En dat met een geartronichans98 schreef:Ik vind de 1.8 redelijk veel toeren maken op de snelweg (heeft 5 versnellingen), wellicht dat dat een overweging is om ze allebei te proberen. (ik ben wel verwend met de T5 want die slaat bijna af bij 120 ::lol: )

Vind het nog wel meevallen bij 120 km, denk ronde 2100 toeren te draaien.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 16.02.2008 - 09:21
De 1.8 is iets stiller bij 120 km/h dan de 1.6d (scheelt 1,5 dB). De 2.0D is veel stiller dan de 1.8 (bijna 5dB).Reeds 40.000 in de 1.8 afgelegd zonder een enkel probleem. Het is geen acceleratiewonder, maar gaat gewoon goed mee met het verkeer. Qua lawaai maakt hij wel toeren met 120 maar is nog steeds stiller van een 1.6D en misschien zelfs stiller dan een 2.0D (de laatste kan ik me niet zo goed meer herinneren).
Vorige Volvo : V50 1.6D EditionII MY09 Chameleon Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 10:46
- Locatie: Nijmegen
Toevallig dat mijn auto vandaag naar de garage moest en ik een c30 2.0 benzine heb meegekregen. Ik vind het een tegenvaller, voor mijn gevoel zit er niet echt veel vermogen in. Toe ik wegreed had ik niet gezien welke motor het was, maar tijdens het rijden had ik het gevoel met een kleine motor onderweg te zijn. Later zag ik pas dat het een 2.0 was (ben ik natuurlijk wel verwend met mijn gechipte 2.0d). Ik zou met allebei de varianten een proefrit gaan maken om de kijken welke motor het meest aan je verwachting voldoet.
MY 15 V60 D4 Geartronic Summum 181 pk, black sapphire
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 30.11.2008 - 16:18
Als de 2.0 bij 120 k/m per uur minder toeren maakt dan de 1.8 zou ik voor de 2.0 gaan. Zelf vind ik de 1.8 iets teveel toeren maken bij 120 k/m per uur en hoger. Het vermogen van de 1.8 is naar mijn mening voldoende om vlot mee te kunnen rijden met het verkeer.