Beste Volvovrienden, ...
Sinds vorige week heb ik een nieuw geluid ontdekt in mijn Volvo V70.
Hij heeft net een onderhoudje 30.000km achter de rug en ik weet niet of ik dit nieuw geluidje daaraan mag wijten.
Soit, ... ik probeer dit nu kort te omschrijven.
Telkens als ik mijn voet van de gaspedaal afhaal en dus op de motor uitbol treedt er een 'zacht huilend/jankend' (sorry, beter dan dit kan ik het echt niet omschrijven) geluid stilletjesaan op de voorgrond. Het klinkt hoger (in toonaard) dan het zachte gebrom van de 5-cylinder.
Na een paar dagen zitten te zoeken heb ik eens mijn verwarming/airco volledig uitgezet en ... weg was dit geluid. Ik heb dit meermaals getest en het is dus klaarblijkelijk de verwarming/airco die dit geluid maakt.
Herkent iemand deze beschrijving ?
Ik heb het ook reeds doorgegeven aan de dealer (en hoop echt dat ik niet weeral de enige en eerste ben met dit verhaal).
Een nieuwke
- tvc15
- 3rd Gear member
RobBob, vraag eens aan de dealer of hij software upgrades geinstalleerd heeft. Als je je airco systeem helemaal uitzet resulteert dit mogelijk in verandering van parameters in je motor-ECU, het gejank hoeft dus niet persé uit de airco te komen, maar kan ook door de motor veroorzaakt worden. Als die dus een andere software versie heeft gekregen is dat mogelijk de oorzaak.
- Fulaks
- 6th Gear member
Ik hoor dit ook soms. Volgens mij wordt dit geluid veroorzaakt door de hulpaggregaten van de motor (of één ervan) en/of de weerstand ervan op de V-riem(en). Er zijn hier ook al berichten verschenen over een lawaaierige servopomp. Ik denk dat het op zich geen kwaad kan.
Ik ben geen autotechnicus, dus ik kan er ook helemaal naastzitten.
Ik ben geen autotechnicus, dus ik kan er ook helemaal naastzitten.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- RobBob
- 2nd Gear member
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik ben nog niet terug binnengeweest (zal hopelijk wel in de 1ste helft van januari gebeuren) maar via mail heeft de dealer mij gevraagd/verteld dat er wel eens een 'blad' (van de bomen) tussen de schoepen van de ventilator zou terechtgekomen kunnen zijn ??
Verder moet ik meegeven dat het jankend geluid de laatste dagen al niet meer is voorgekomen (blad ertussenuit of is er misschien nu iets vastgevroren met de temperaturen van de laatste dagen ?).
Ik hou dit verder in de gaten.
Ik ben nog niet terug binnengeweest (zal hopelijk wel in de 1ste helft van januari gebeuren) maar via mail heeft de dealer mij gevraagd/verteld dat er wel eens een 'blad' (van de bomen) tussen de schoepen van de ventilator zou terechtgekomen kunnen zijn ??
Verder moet ik meegeven dat het jankend geluid de laatste dagen al niet meer is voorgekomen (blad ertussenuit of is er misschien nu iets vastgevroren met de temperaturen van de laatste dagen ?).
Ik hou dit verder in de gaten.
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
- Alchemist
- 3rd Gear member
Echt niet? Ook niet ivm eventueel ontwasemen/ontvochtigen vd lucht? En bij recyclen van de lucht?tvc15 schreef:De airco schakelt niet in bij temperaturen beneden 2 graden ....
Ook van mij natuurlijk: Prettige jaarwisseling allen!
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
- tvc15
- 3rd Gear member
De verdamper (die de lucht koelt voor deze het interieur in gaat) kan bevriezen als de lucht temperatuur lager is, vandaar deze beveiliging. Ik weet niet of deze beveiliging geregeld wordt met een temperatuursensor op de verdamper, of gewoon aan de hand van de buitentemperatuursensor. In het eerste geval zou je airco kunnen werken in de recirculatie stand, in het 2e geval niet.
- RobBob
- 2nd Gear member
Voor de geïnteresseerden.
Dit probleem is ondertussen verholpen en het was te wijten aan het feit dat er te weinig druk op de airco stond (mogelijks lekkage ?)
Ze hebben de druk terug op peil gebracht + er een leuk fluo kleurtje bijgedaan. Zo kunnen ze later beter zien (als de druk terug afneemt) waar er ergens een lek zit. That was it !
Dit probleem is ondertussen verholpen en het was te wijten aan het feit dat er te weinig druk op de airco stond (mogelijks lekkage ?)
Ze hebben de druk terug op peil gebracht + er een leuk fluo kleurtje bijgedaan. Zo kunnen ze later beter zien (als de druk terug afneemt) waar er ergens een lek zit. That was it !
22/02/2008: