Hallo iedereen,
ik ben nieuw op dit forum en zit namelijk met een dringende vraag. Mijn vader is eigenaar van een s60 2,4l benzine (103kw).
Zijn auto is dringend toe aan een grote onderhoudsbeurt. Bij deze moet de distributieriem vervangen worden.
Ik heb al wat rondgelezen op het forum en ben te weten gekomen dat de krukaspoulie wel eens lastig kan doen. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten?
Ik heb ook al wat ervaring met andere merken van auto's en distributieriemen, maar bij volvo heb ik het nog niet gedaan. Kan ik het vliegwiel blokkeren op de een of andere manier (zoals bij bmw)?
Heeft iemand een tekening van een werkplaatshandboek, over hoe de nokkenas en krukas liggen tov elkaar (of zijn de tekens duidelijk op de poulies?)
alvast bedankt en hopend op een antwoord!
met vriendelijke groeten
Thomas
zelf vervangen distributieriem
- hadico
- 5th Gear member
Hallo bij de benzine uitvoering hoeft de poulie er niet af onder de krukaspoulie zit een dekseltje met twee bouten vast als je dit verwijdert kan de riem ertussendoor.
De merktekens zijn op de distributietandwielen niet echt duidelijk alsook op de onderste krukaspoulie ,zelf met een lakstift oid tekens bijzetten is altijd makkelijker.
Zoals je aangaf heb je al diverse riemen gedaan dus met beleid is er zeker wel goed aan te werken probeer anders evt via de dealer een uitdraai uit vida te scoren weet je meteen hoe het zit.
De merktekens zijn op de distributietandwielen niet echt duidelijk alsook op de onderste krukaspoulie ,zelf met een lakstift oid tekens bijzetten is altijd makkelijker.
Zoals je aangaf heb je al diverse riemen gedaan dus met beleid is er zeker wel goed aan te werken probeer anders evt via de dealer een uitdraai uit vida te scoren weet je meteen hoe het zit.
-
- 1st Gear member
Super dat die poulie er niet af moet!
De poulies merken doe ik normaliter altijd, maar moest er iemand op het forum zo'n fototje hebben van de riem met de merkpunten, dat zou het werk vergemakkelijken en wat zekerder maken:)
De onderdelen heb ik zonet besteld, de spanrol, op hoeveel span ik deze best aan (koppel)? alsook het koppelmoment van de waterpomp (zijn dit boutjes van m6, dan span ik deze op 10Nm aan?)
mvg
De poulies merken doe ik normaliter altijd, maar moest er iemand op het forum zo'n fototje hebben van de riem met de merkpunten, dat zou het werk vergemakkelijken en wat zekerder maken:)
De onderdelen heb ik zonet besteld, de spanrol, op hoeveel span ik deze best aan (koppel)? alsook het koppelmoment van de waterpomp (zijn dit boutjes van m6, dan span ik deze op 10Nm aan?)
mvg
- hadico
- 5th Gear member
De spanrol wijst zich vanzelf hier zit een nok op ,en aan de achterzijde een lip met een uitsparing deze moeten tegenover elkaar staan (nacontrole met lopende motor) dus de afdekplaat niet meteen monteren.
Waterpomp hoeft niet los of ga je deze vervangen?
Aanhaalmoment: Spanrolbout30NM Riemspanner20NM Waterpomp17NM
Waterpomp hoeft niet los of ga je deze vervangen?
Aanhaalmoment: Spanrolbout30NM Riemspanner20NM Waterpomp17NM
Ik weet het niet meer zeker, maar kan je het dekseltje (kapje) wel demonteren als de poulie er nog op zit?hadico schreef:Hallo bij de benzine uitvoering hoeft de poulie er niet af onder de krukaspoulie zit een dekseltje met twee bouten vast als je dit verwijdert kan de riem ertussendoor.
1 boutje wel die zit namelijk "dwars" op de krukas, maar die ander zit volgens mij net achter de poulie.
Hebben we het over het zelfde? Heb je er misschien foto's van?
Staan niet de merktekens op, maar kan eigenlijk niet missen.mus_t schreef: De poulies merken doe ik normaliter altijd, maar moest er iemand op het forum zo'n fototje hebben van de riem met de merkpunten, dat zou het werk vergemakkelijken en wat zekerder maken:)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DOEN!!!!mus_t schreef:Morgen is het zover, ik twijfel om mss wat foto's te nemen met wat uitleg erbij voor andere mensen.
Kan iedereen van leren.

En wij beschikken ook niet over alle foto's.
- hadico
- 5th Gear member
Hoi Alex boutjes kunnen er uit zijn van die dingen met een 'blanco' uiteinde het dekseltje valt er meest zo onderuit ,maar erin gaat soms wat lastig, riem kan er dan op zijn kant tussenuit.AlexV70 schreef:Ik weet het niet meer zeker, maar kan je het dekseltje (kapje) wel demonteren als de poulie er nog op zit?hadico schreef:Hallo bij de benzine uitvoering hoeft de poulie er niet af onder de krukaspoulie zit een dekseltje met twee bouten vast als je dit verwijdert kan de riem ertussendoor.
1 boutje wel die zit namelijk "dwars" op de krukas, maar die ander zit volgens mij net achter de poulie.
Hebben we het over het zelfde? Heb je er misschien foto's van?
- 24AB2
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Thomas : hoop dat je download gelukt is en het aan de praat hebt gekregen
hier een voorbeeld
hier een voorbeeld
-
- 1st Gear member
de distributieriem ligt er op, maar ik zit nog met een aantal vragen?
de bout van de riemspanner moet deze werkelijk op 30Nm? ik vin dit nogal veel voor dit kleine boutje, deze staat nu op 20Nm
de foto's zijn allemaal mislukt, het was te donker op de plaats waar ik het gedaan heb en met de flits zie je er niets van, bij deze mijn excuses!
allen bedankt voor de vlugge respons
met vriendelijke groeten
Thomas
de bout van de riemspanner moet deze werkelijk op 30Nm? ik vin dit nogal veel voor dit kleine boutje, deze staat nu op 20Nm
de foto's zijn allemaal mislukt, het was te donker op de plaats waar ik het gedaan heb en met de flits zie je er niets van, bij deze mijn excuses!
allen bedankt voor de vlugge respons
met vriendelijke groeten
Thomas
- 24AB2
- 3rd Gear member
- Contacteer:
bedoel je dit in je mail ?
- 24AB2
- 3rd Gear member
- Contacteer:
nr2
-
- 1st Gear member
Enorm veel dank voor de goede informatie!
Het is jammer dat de foto's echt te donker zijn om een goed beeld te hebben (door de weinige ruimte vooraan tussen chassis en motor).
Het is goed te doen om het zelf te doen, met goede markeringen en gezond verstand kan iedereen het doen.
Bedankt!
Thomas
Het is jammer dat de foto's echt te donker zijn om een goed beeld te hebben (door de weinige ruimte vooraan tussen chassis en motor).
Het is goed te doen om het zelf te doen, met goede markeringen en gezond verstand kan iedereen het doen.
Bedankt!
Thomas