V50 2.0D inruilen voor T5 AWD?

Geleverd vanaf 2003
wjschreuder
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 04.10.2007 - 15:03

Op dit moment ben ik in het bezit van een V50 2.0D. Deze is door Rica gechipt naar 178pk/380nm wat de auto erg vlot maakt. De laatste tijd heb ik echter toch behoefte aan nog wat meer vermogen, en een benzine auto -zeker een 5 cylinder- klinkt zoveel leuker.

Ik ben er daarom over aan het nadenken om de auto in te ruilen voor een T5 AWD (AWD omdat mijn 2.0D zijn vermogen soms al niet helemaal lekker op de voorwielen kwijt kan, en ik daarbij relatief vaak door de bergen rij). Ik zou deze T5 dan ook laten chiptunen, zo te zien gaat het vermogen dan naar 250pk/380nm.

Mijn vragen:
- Heeft iemand ervaring met het verschil tussen deze 2 motoren (2.0D gechipt en T5 gechipt). Hoe groot is het verschil in prestaties? (de T5 AWD is natuurlijk wel een stuk zwaarder)
- Wat is de ervaring met het chippen van de T5?


Brandstofverbruik vind ik niet zo belangrijk, en de T5 AWD kan ik voor een relatief geringe meerprijs krijgen bij inruiling van mijn 2.0D. Ik vind het echter wel belangrijk dat ik een groot prestatieverschil zal merken.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33124
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Zoek even op topics van Ireentje over haar T5 AWD.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

Hallo,

ik heb zelf een T5, het is echter geen awd. Ik kan je vertellen dat de prestaties van de motor echt super zijn, zeker als je hem laat chiptunen. Ik heb nu 270PK, en dat gaat echt als een speer, vooral de tussenacceleraties zijn super!

Kan het alleen maar aanraden zo'n t5, heerlijke motor!

Ik ben benieuwd wat het gaat worden!
wjschreuder
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 04.10.2007 - 15:03

Bedankt voor je reactie.

Ik heb mijn 2.0D bij Rica laten tunen, op hun site staat dat zij het vermogen van een T5 tot 250pk opgeschroeven. Waar heb jij het laten doen ? (tot 270pk)
wjschreuder
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 04.10.2007 - 15:03

In onderstaand filmpje heeft Rica trouwens een T5 getuned tot 349 pk :D
Waarschijnlijk niet slim om langdurig te doen ;)

Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Heeeeeel verstandig om AWD te nemen, zeker als je gaat chippen.

Ik word er mesjokke van dat bij enig vocht op de weg de voorwielen doorslaan en de niet-zo-subtiele anti-spin het gas meteen helemaal dichtzet :evil: (en dan heb ik nog een geartronic die de kracht een beetje uitsmeert)

In de lease scheelt het meer dan 100 euro, toch heb ik spijt dat ik het niet heb genomen.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Ik rijd ook een t5 voorwiel aangedreven.
Zoals hans als zegt, bij het minste geringste natte wegdek is het spinnen geblazen en dat bij zelfs een niet gechipte t5 (320nm).
De auto heeft smpelweg te veel vermogen op de voorwielen die het niet kwijt kunnen.
Wellicht dat speciale banden dit verhelpen maar wellicht ook minder lang mee zullen gaan.
Ik denk dat je er niet verkeerd aan doet om een AWD te kopen, zeker als je veel in de bergen rijd.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
BBC2006
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 06.11.2006 - 13:22

Rijdt zelf V50 T5 awd, rica gechipt naar zeg het maar 260, 265 270 pk.
geen idee, testbank was altijd kapot.

Maar goed, kom van een S60 T5 ook rica gechipt +300pk! en de reden dat ik naar een awd ben gegaan is het altijd door spinnen van de voorwielen, hoe goed je je best ook doet. (plus meer ruimte voor de kinderwagen maar dat erzijde) Awd doet wonderen, wil nooit meer anders. Ben zelf ook gek op skieen, dus ga ik minimaal 1x per jaar naar Oostenrijk en volgende week eventjes naar winterberg/willingen (voor de tweede keer dit jaar). Awd is gewoon perfect voor deze tripjes.

Je gaat awd wel gewoontjes vinden na verloop van tijd. Af en toe een voorwiel aandrijver rijden en je weet precies weer waarom awd.
Nooit meer dat gezoek van links naar rechts voor een beetje grip.

Mijn advies? Doen die awd!

ps.
let op, een standaard V50 T5 awd staat HOGER op zijn poten dan een V50 T5 zonder awd!!
Ben nog aan het twijfelen of ik ga verlagen.

Gegroet

BBC2008
V50 T5 awd 2006
wjschreuder
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 04.10.2007 - 15:03

Heeft iemand ervaring met het verlagen van de T5 AWD ?

Iemand een idee of Rica of Hartog beter is in het tunen van de T5 AWD? (als in veel pk maar toch duurzaam, brandstofverbruik vind ik niet zo belangrijk - daar koop je deze auto niet voor ;) )
BBC2006
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 06.11.2006 - 13:22

wjschreuder schreef:Heeft iemand ervaring met het verlagen van de T5 AWD ?

Iemand een idee of Rica of Hartog beter is in het tunen van de T5 AWD? (als in veel pk maar toch duurzaam, brandstofverbruik vind ik niet zo belangrijk - daar koop je deze auto niet voor ;) )
Verlagen nog niet, ben al een jaar ofzo aan het twijfelen.

Rica tuning of Hartog? Nou ik ben inmiddels tig keer bij Rica geweest, dan wel in Wateringen dan wel in Waalwijk, maar tussen de 2 en 3 duizend toeren blijft de auto stotteren. Update na update helpen niet. Ja, er was wel een update die het stotteren deed verdwijnen maar dat gaf meteen een gemiddeld brandstof verbruik van 14,5 L/100km ! (ook op de snelweg!).
Enfin, de volgende auto gaat waarschijnlijk naar Hartog.

Gegroet,
BBC2006 Volvo V50 T5 awd
Gebruikersavatar
Ireentje
5th Gear member
Berichten: 1341
Lid geworden op: 08.07.2008 - 09:44
Locatie: Barendrecht

Ik heb dus een V50 T5 AWD die ik ook heb laten tunen. Ik ben bij Hartog tuning geweest en heb nu 270pk en 395NM.
Over Hartog ben ik zeer tevreden en over de power die ik nu heb ook.
Ik zou nooit meer anders willen dan een AWD, je merkt het verschil en zeker als je dus gaat tunen.
Over het verlagen denk ik dus zelf ook nog, maar ben er nog niet uit wat ik ga doen. Wil ook nog misschien 18" velgen en dan verlagen. Maar twijfel nog of dat prettig rijdt dan.
Irene.

Volvo V60 T5 270pk Powershift R-Design MY12. RICA tuning. Passion Red. Off black leder. Zomer: 18"; Ixion velgen. Winter: 18"; Fortuna velgen. Business Pack Pro. Park assist voor & achter. Premium Sound. Driver Support Line. Security Line. Winter Line. Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Zilver kleurige roofrails. Automatisch dimmende binnenspiegel. Geblindeerde ramen. Side skuf plates.
Gebruikersavatar
ewing
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34

Ik rij in een 2.0D, die ik heb laten verlagen (3cm, Intrax). Dit is zowel het stuurgedrag als de wegligging ten goede gekomen. Nadelen zijn dat oneffenheden in het wegdek nog beter aan de bestuurder worden 'doorgegeven' en dat je sommige drempels nog zachter moet nemen om je voorbumper niet er af te rijden. Spijt heb ik echter niet van, het ziet er namelijk wel een stuk strakker uit.
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
wjschreuder
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 04.10.2007 - 15:03

Met 18" velgen krijg je waarschijnlijk wel een betere tractie lijkt me?

Geloof trouwens dat de AWD niet meer verlaagd kan worden met 18" velgen
Gebruikersavatar
ewing
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34

wjschreuder schreef:Met 18" velgen krijg je waarschijnlijk wel een betere tractie lijkt me?

Geloof trouwens dat de AWD niet meer verlaagd kan worden met 18" velgen
De tractie, zo lijkt mij, zal zeker verbeteren, al is het maar omdat meer band het oppervlakte raakt.

Ik weet niet of een AWD met 18" en verlaging werkt, maar onder mijn V50 heb ik - na verlaging - even een set 19" R-velgen gemonteerd gehad en dat ging nog best. Dat wil zeggen, een volledige stuurslag was mogelijk. Het zag er erg gaaf uit, maar je wegcomfort is dan volgens mij nihil.
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Gebruikersavatar
ewing
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34

Wat ik me nog afvroeg bij het typen van mijn vorige reactie: Heeft de vierwielaandrijving )AWD) nog extra onderhoudskosten tot gevolg ten opzichte van een tweewielaangedreven 2.0D?
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
BBC2006
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 06.11.2006 - 13:22

ewing schreef:Wat ik me nog afvroeg bij het typen van mijn vorige reactie: Heeft de vierwielaandrijving )AWD) nog extra onderhoudskosten tot gevolg ten opzichte van een tweewielaangedreven 2.0D?
Nee, tot nu toe niet (60k).
Heb alleen in het begin een aantal keer melding gehad van een storing en ik had het idee dat de awd er niet 'tijdig' bij kwam (awd, haldex, in principe voorwielaangedreven, maar dat wisten jullie natuurlijk al).

Garage heeft 'iets' vervangen bij het haldex systeem (compleet nieuwe unit ofzo?) en sindsdien geen problemen meer. Kosten: 0,00 Euro.
(behalve dan het naar de garage rijden etc.)

Volgens de monteurs heb ik nu het laatste systeem van haldex, of de laatste software ofzo waardoor in principe nu altijd een gedeelte van de aandrijving naar de achterwielen gaat, zelfs vanuit stilstand.
Enfin, kom vandaag net terug uit Winterberg en Willingen.
Zie ik terwijl ik in de gondel in Willingen zit enkele auto's een besneeuwd weggetje omhoog trotseren. Lachen! Voorwiel aangedreven en dus geen schijn van kans om verder te komen. Dus na het skieen ook dat weggetje omhoog gereden: geen centje pijn! Awd werkt perfect.

Gegroet,

BBC2006 V50 T5 awd

ps
Verlagen gaat waarschijnlijk niet gebeuren, moet een caravan voor 3 weken gaan trekken, help!
wjschreuder
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 04.10.2007 - 15:03

Vandaag in een Audi A4 Avant 3.0TDI Quattro (2005) gereden, óók een erg mooie wagen met een fantastische wegligging en zeer sterke motor.
Zó sterk zelfs, dat het bijna irritant is hoe snel je tegen het maximum aantal toeren zit van de diesel.

De A4 lijkt de betere keus, maar ik heb liever een Volvo. Op een of andere manier ligt de A4 beter én strakker op de weg maar vond ik een V50 toch "beter" rijden. En wat zijn die deuren opeens eng dun als je de V50 gewend bent!
Iemand verder nog een goede reden om me toch over te halen voor T5 AWD ? :)


moeilijk moeilijk
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

De T5 heeft een mooi geluid! :p Erg snel ook :D
hulliehulleman
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 06.02.2008 - 14:25

heb een T5 en heb deze laten chiptunen naar 250 pk,bij rica,hoe kan een V50 met dezelfde motor getuned worden naar 270pk???
C30 2.5 T5 Summum cosmic white/javapearl bodykit /atreus 18";velgen/verlaagd/michelins
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Van welk jaar is je T5?

En je kan zelf weten hoe je je T5 wilt laten tunen. Bijvoorbeeld op maat. e.d.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”