Hallo,
Ik ben sinds een kleine maand trotse bezitter van een V50 1.6D 2005. Tot nog toe zeer tevreden over het confort, maar ook wat verontrust nav. alle berichten over problemen met de airco. Hierbij de opmerking dat ik die vooral in manual mode bedien, waarmee ik toch goed de temperatuur kan regelen zonder rare klepgeluiden etc.
Ik heb wel een ander probleem. Bij stationair draaien van de motor stinkt de airco/ ventilatie naar uitlaatgas. Het lijkt alsof verbrandingsgassen uit de 1.6D in de luchttoevoer kunnen komen. Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Graag een reactie!
airco
- Elveka
- 2nd Gear member
Zou het misschien de geur van de verbrandingsgassen van voor u rijdende voertuigen zijn (filerijden) ? Heeft uw auto AQS (Air Quality System) ? Is het Combifilter van dit systeem vervuild ? Dit filter houdt geurtjes en verontreinigingen buiten. Bovendien sluit de buitenklep automatisch af wanneer de sensor verhoogde concentraties van vervuiling meet ! Bij mijn V50 staat deze steeds op automatisch en ik word niet geplaagd met geurtjes !
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
-
- Starter
Hallo Luc,
Dank voor uw comments.
Ik heb getest met stationair draaien op een parkeerplaats zonder andere voertuigen, ook dan komt de geur binnen. Ik heb AQS ook aan, maar ik merk geen verschil. Het combifilter zou vervuild kunnen zijn, maar een sluitende verklaring voor deze lucht heb ik nog niet. Ik hoop niet dat er een lek vooraan in de uitlaat zit waardoor gassen binnen kunnen komen via de dichtbijgelegen luchtinlaat. Zou dat kunnen?
Groeten,
Pieter-Jan
Dank voor uw comments.
Ik heb getest met stationair draaien op een parkeerplaats zonder andere voertuigen, ook dan komt de geur binnen. Ik heb AQS ook aan, maar ik merk geen verschil. Het combifilter zou vervuild kunnen zijn, maar een sluitende verklaring voor deze lucht heb ik nog niet. Ik hoop niet dat er een lek vooraan in de uitlaat zit waardoor gassen binnen kunnen komen via de dichtbijgelegen luchtinlaat. Zou dat kunnen?
Groeten,
Pieter-Jan
- Fredhead
- Geartronic member
Ik denk dat het slim is om het filter te laten vervangen, kijken of de geur er dan nog is
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
Beste
Ik ben ook (al een tijdje) in het bezit van een V50 1.6D uit 2005 en heb dit ook al vastgesteld.
Bij mij is het voornamelijk zo als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Dan stinken de uitlaatgassen geweldig (heb dit nog met geen enkele vorige wagen van een ander merk meegemaakt). Als de auto dan stationair staat te draaien, worden die uitlaatgassen (die rond de auto hangen) waarschijnlijk opgezogen en in het interieur geblazen.
Volgens de garage worden de stinkende uitlaatgassen (bij koude motor) veroorzaakt door de (nog) niet optimale verbranding van de brandstof.
Ik laat mijn auto dan ook zo weinig mogelijk stationair draaien.
Wat ik ook soms merk bij de klimaatregeling is, dat er soms een verbrande geur binnenkomt. Heel eventjes maar, dan weer even niet, dan weer wel, ...
Is dit herkenbaar voor iemand?
Ik ben ook (al een tijdje) in het bezit van een V50 1.6D uit 2005 en heb dit ook al vastgesteld.
Bij mij is het voornamelijk zo als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Dan stinken de uitlaatgassen geweldig (heb dit nog met geen enkele vorige wagen van een ander merk meegemaakt). Als de auto dan stationair staat te draaien, worden die uitlaatgassen (die rond de auto hangen) waarschijnlijk opgezogen en in het interieur geblazen.
Volgens de garage worden de stinkende uitlaatgassen (bij koude motor) veroorzaakt door de (nog) niet optimale verbranding van de brandstof.
Ik laat mijn auto dan ook zo weinig mogelijk stationair draaien.
Wat ik ook soms merk bij de klimaatregeling is, dat er soms een verbrande geur binnenkomt. Heel eventjes maar, dan weer even niet, dan weer wel, ...
Is dit herkenbaar voor iemand?
Opel Vectra 2.0 DTI
Volvo V50 1.6 D
BMW 118 D
Opel Kadett 1.6 D
Opel Astra 1.7 DTL
Alfa Romeo 146 1.9 TD
Opel Vectra 2.0 DTI
Volvo V50 1.6 D
BMW 118 D
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
Wij hadden dit ook met onze V50 2.0D uit 2005. Ze hadden de filter vervangen en nieuwe vloeistof ingedaan. Toen was het weg. (in het begin gaat het wel stinken omdat er een nieuwe filter inzit maar later gaat dat weg)
- Graph-x
- 4th Gear member
Dan is ook de vraag wat voor roet filter adaptieve of retrofilter.
Retrofilter laat inderdaad wat geurtjes los als hij het goed je in spuit en verbrand.
Dit gebeurt nooit als de auto nog koud is.
Geurtjes in de auto betekent vast dat je filter niet optimaal is(verzadigd).
Je kunt ook het duurdere filter er in laten zetten die is beter tegen deze geurtjes bestemd.
Retrofilter laat inderdaad wat geurtjes los als hij het goed je in spuit en verbrand.
Dit gebeurt nooit als de auto nog koud is.
Geurtjes in de auto betekent vast dat je filter niet optimaal is(verzadigd).
Je kunt ook het duurdere filter er in laten zetten die is beter tegen deze geurtjes bestemd.
-
- 1st Gear member
Mijn auto en die van Helv ook hebben geen roetfilter. De eerste reeks V50's hadden dat nog niet (denk ik).
Uitlaatgassen die naar binnen komen via de luchtroosters heb ik niet meer gezien ik de auto niet meer stationair laat draaien als hij koud is.
Verbrande geur (zijn mijn inziens geen uitlaatgassen) uit de luchtroosters heb ik al eens gehad (en nu dus weer).
Is dan opgelost onder garantie. Wat de oorzaak hiervan was, weet ik niet gezien de auto toen ook binnen moest voor defecte EGR en katalysator.
Ik ben eigenlijk niet helemaal tevreden over mijn volvo
. Er is altijd wel iets mis mee... (heb al een lijst aangelegd met mijn problemen).
Uitlaatgassen die naar binnen komen via de luchtroosters heb ik niet meer gezien ik de auto niet meer stationair laat draaien als hij koud is.
Verbrande geur (zijn mijn inziens geen uitlaatgassen) uit de luchtroosters heb ik al eens gehad (en nu dus weer).
Is dan opgelost onder garantie. Wat de oorzaak hiervan was, weet ik niet gezien de auto toen ook binnen moest voor defecte EGR en katalysator.
Ik ben eigenlijk niet helemaal tevreden over mijn volvo

Opel Vectra 2.0 DTI
Volvo V50 1.6 D
BMW 118 D
Opel Kadett 1.6 D
Opel Astra 1.7 DTL
Alfa Romeo 146 1.9 TD
Opel Vectra 2.0 DTI
Volvo V50 1.6 D
BMW 118 D
-
- Starter
Wilde even laten weten dat het probleem opgelost is. Er waren verschillende oorzaken. De uitlaat bleek lek te zijn aan de voorzijde bij de motor, en er was een klein lek in de brandstofleiding. Ook is het filter vervangen. Alles gerepareerd en geen last meer!
Dank voor alle waardevolle reacties!
Groet,
PJ
Dank voor alle waardevolle reacties!
Groet,
PJ