Achterspoiler volgens Volvo

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stevys88
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 08.05.2008 - 17:44

Volgens de accesoire site van Volvo:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 303281.htm

Gegevens en Voordelen:
  • Ontworpen in harmonie met het overige lijnenspel van de auto en versterkt de sportieve uitstraling van de auto
  • Geïntegreerd remlicht met leds
  • Geïntegreerde sproeikop
  • De bovenkant heeft dezelfde kleur als de rest van de auto, terwijl de onderkant zwart van kleur is
  • Verbetert de reeds goede rijeigenschappen van de auto bij hoge snelheden
  • Genereert ca. 40 N neerwaartse kracht op de achteras bij 100 km/u
  • Valt goed te combineren met een Bodykit
[/i]

Hierbij vallen mij de volgende zaken op:
- remlicht: nee
- sproeikop: nee
Iemand hier een verklaring voor.

En dan die ca. 40N: iemand die hier goed is in natuurkunde en dit in kilogram kan omzetten? Opzich wel een leuk weetje ;)


Een foto om het topic wat op te fleuren:
Afbeelding
Volvo C30 2.0D Summum, Barents Blue, Body-kit + Spoiler, RTi, Dynaudio, Sportstuur, Sport-chassis, Leder Quartz - Dark Beige dash, 17"; Mestra, Sunblinds
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

4.1 kilogram
Gebruikersavatar
Stevys88
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 08.05.2008 - 17:44

4.1 kilogram
Nou, het is nogal ;)

Maar hoe kom je tot deze uitkomst?
Volvo C30 2.0D Summum, Barents Blue, Body-kit + Spoiler, RTi, Dynaudio, Sportstuur, Sport-chassis, Leder Quartz - Dark Beige dash, 17"; Mestra, Sunblinds
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Delen door de acceleratie ten gevolge van zwaartekracht, 9.8 N/kg. Ik denk trouwens dat je nog wel de 1.4 Kg van de spoiler er af moet trekken, hij genereert dus waarschijnlijk 2.7 Kg.
Gebruikersavatar
Stevys88
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 08.05.2008 - 17:44

Delen door de acceleratie ten gevolge van zwaartekracht, 9.8 N/kg
Kun je dan ook uitrekenen wat dat betekend dat als je 180km/h rijdt?
Volvo C30 2.0D Summum, Barents Blue, Body-kit + Spoiler, RTi, Dynaudio, Sportstuur, Sport-chassis, Leder Quartz - Dark Beige dash, 17"; Mestra, Sunblinds
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Jawel:

Downforce in Newton = Constante * snelheid * snelheid.

met D als 40 en snelheid als 27.78 m/s (100 km/h), is Constante dus 0.0581 en is er bij 180 km/h (50 m/s) een downforce van 129.5 Nm.

Als het gewicht van de spoiler ook al bij die 40 Nm zit wordt de downforce 26.5 N en de Constante 0.0343, en de downforce bij 180km/h: 85.75 N
Tel daar dan de N tgv het gewicht weer bij op (13.5 N) en je komt op: 99.25 N
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33116
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Stevys88 schreef: Hierbij vallen mij de volgende zaken op:
- remlicht: nee
- sproeikop: nee
Iemand hier een verklaring voor.
Remlicht in de standaard spoiler verdwijnt en is met de spoiler 1 geheel. Dus ja wordt vervangen. Ook de sproeikop zit daar vlakbij, dus ook.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Stevys88
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 08.05.2008 - 17:44

Ahh oké, nooit zo bekeken eigenlijk. Ik dacht dat ze er gewoon een spoiler opzetten (alleen toevoeging zeg maar). Ik wist niet dat er ook delen vervangen moesten worden.
Volvo C30 2.0D Summum, Barents Blue, Body-kit + Spoiler, RTi, Dynaudio, Sportstuur, Sport-chassis, Leder Quartz - Dark Beige dash, 17"; Mestra, Sunblinds
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33116
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

is 1 geheel...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11731
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Stevys88 schreef: Gegevens en Voordelen:
  • Ontworpen in harmonie met het overige lijnenspel van de auto en versterkt de sportieve uitstraling van de auto
  • Geïntegreerd remlicht met leds
  • Geïntegreerde sproeikop
  • De bovenkant heeft dezelfde kleur als de rest van de auto, terwijl de onderkant zwart van kleur is
  • Verbetert de reeds goede rijeigenschappen van de auto bij hoge snelheden
  • Genereert ca. 40 N neerwaartse kracht op de achteras bij 100 km/u
  • Valt goed te combineren met een Bodykit
[/i]
Ik zal wel te laat nog achter de computer zitten, maareh, wat is nou het voordeel van 40 Newton neerwaartse kracht op je achterwielen als je een voorwiel aangedreven auto hebt?

Bij de V40 spoiler hadden ze nog het verkoop argument dat je achterruit schoner bleef, dat lijkt me veel nuttiger :D

Maar ja, "voegt niks toe, maar ziet er leuk uit" is ook weer een reclame tekst van niks :lol:
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Stevys88
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 08.05.2008 - 17:44

Nee hoor, niet te laat ;)

Zoals er staat; stabiel weggedrag. Ik moet zeggen dat de rechtuitstabiliteit uitzonderlijk goed is boven de 160. Al denk ik niet dat het door die 10kg extra druk op de kont zal komen.

Wat hij ook doet, maar wat niet vermeld wordt:
- verbruik omhoog
- topsnelheid omlaag
- tragere versnelling boven de 190km/h
Volvo C30 2.0D Summum, Barents Blue, Body-kit + Spoiler, RTi, Dynaudio, Sportstuur, Sport-chassis, Leder Quartz - Dark Beige dash, 17"; Mestra, Sunblinds
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33116
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

oh, is dat het...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2208
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Stevys88 schreef:- tragere versnelling boven de 190km/h
Ah, dat komt dus door de spoiler, oorzaak gevonden :razz: :wink: .
Gebruikersavatar
PeeJay
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03

arnoud. schreef:
Ik zal wel te laat nog achter de computer zitten, maareh, wat is nou het voordeel van 40 Newton neerwaartse kracht op je achterwielen als je een voorwiel aangedreven auto hebt?

Bij de V40 spoiler hadden ze nog het verkoop argument dat je achterruit schoner bleef, dat lijkt me veel nuttiger :D

Maar ja, "voegt niks toe, maar ziet er leuk uit" is ook weer een reclame tekst van niks :lol:
Omdat je in een snelle bocht niet wil dat de achterkant de bestuurder wil inhalen ;)
Daarom is op de eerste Audi TT zo'n klein spoilertje gezet. Boven de 160 werd de achterkant te licht en dat resulteerde in een aantal zeer zware ongelukken, puur door overstuur. Onder andere op de autobahn.
Een klein spoilertje kan dus heel erg veel uitmaken ;)
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dan nog maar even doorgaan op een stukje natuurkunde:

Die extra kilo's op de achteras, komen die bij de totale asdruk, of gaat dat ten koste van de asdruk aan de voorzijde?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Oceanracer schreef: Die extra kilo's op de achteras, komen die bij de totale asdruk, of gaat dat ten koste van de asdruk aan de voorzijde?
Aangezien de spoiler achter de achteras zit kan hij best de vooras iets omhoog drukken. Ik weet niet of het door Volvo genoemde getal gemeten of berekend (kan namelijk) is. Als het berekend is zal het getal het nettoresultaat zijn, oftewel de som van de druk op voor- en achteras. Waarbij de druk op vooras dus negatief zou kunnen zijn. Als het gemeten is zou het best kunnen dat ze alleen de achteras gemeten hebben, of beide.

Veel is er zo niet over te zeggen, want de extra druk op de achteras kan ook weer voor verandering in de aerodynamica zorgen waarbij de voorkant door de luchtstroom onder de auto extra naar beneden getrokken kan worden.
Zo zou er zelfs vermindering van het verbruik kunnen ontstaan in plaats van meer verbruik, hoewel dat niet logisch lijkt.
Plaats reactie

Terug naar “C30”