Pagina 1 van 1

Achterspoiler volgens Volvo

Geplaatst: 29.12.2008 - 21:11
door Stevys88
Volgens de accesoire site van Volvo:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 303281.htm

Gegevens en Voordelen:
  • Ontworpen in harmonie met het overige lijnenspel van de auto en versterkt de sportieve uitstraling van de auto
  • Geïntegreerd remlicht met leds
  • Geïntegreerde sproeikop
  • De bovenkant heeft dezelfde kleur als de rest van de auto, terwijl de onderkant zwart van kleur is
  • Verbetert de reeds goede rijeigenschappen van de auto bij hoge snelheden
  • Genereert ca. 40 N neerwaartse kracht op de achteras bij 100 km/u
  • Valt goed te combineren met een Bodykit
[/i]

Hierbij vallen mij de volgende zaken op:
- remlicht: nee
- sproeikop: nee
Iemand hier een verklaring voor.

En dan die ca. 40N: iemand die hier goed is in natuurkunde en dit in kilogram kan omzetten? Opzich wel een leuk weetje ;)


Een foto om het topic wat op te fleuren:
Afbeelding

Geplaatst: 29.12.2008 - 21:18
door menjo
4.1 kilogram

Geplaatst: 29.12.2008 - 21:19
door Stevys88
4.1 kilogram
Nou, het is nogal ;)

Maar hoe kom je tot deze uitkomst?

Geplaatst: 29.12.2008 - 21:28
door menjo
Delen door de acceleratie ten gevolge van zwaartekracht, 9.8 N/kg. Ik denk trouwens dat je nog wel de 1.4 Kg van de spoiler er af moet trekken, hij genereert dus waarschijnlijk 2.7 Kg.

Geplaatst: 29.12.2008 - 21:35
door Stevys88
Delen door de acceleratie ten gevolge van zwaartekracht, 9.8 N/kg
Kun je dan ook uitrekenen wat dat betekend dat als je 180km/h rijdt?

Geplaatst: 29.12.2008 - 21:57
door menjo
Jawel:

Downforce in Newton = Constante * snelheid * snelheid.

met D als 40 en snelheid als 27.78 m/s (100 km/h), is Constante dus 0.0581 en is er bij 180 km/h (50 m/s) een downforce van 129.5 Nm.

Als het gewicht van de spoiler ook al bij die 40 Nm zit wordt de downforce 26.5 N en de Constante 0.0343, en de downforce bij 180km/h: 85.75 N
Tel daar dan de N tgv het gewicht weer bij op (13.5 N) en je komt op: 99.25 N

Re: Achterspoiler volgens Volvo

Geplaatst: 29.12.2008 - 22:47
door Paul
Stevys88 schreef: Hierbij vallen mij de volgende zaken op:
- remlicht: nee
- sproeikop: nee
Iemand hier een verklaring voor.
Remlicht in de standaard spoiler verdwijnt en is met de spoiler 1 geheel. Dus ja wordt vervangen. Ook de sproeikop zit daar vlakbij, dus ook.

Geplaatst: 29.12.2008 - 22:54
door Stevys88
Ahh oké, nooit zo bekeken eigenlijk. Ik dacht dat ze er gewoon een spoiler opzetten (alleen toevoeging zeg maar). Ik wist niet dat er ook delen vervangen moesten worden.

Geplaatst: 29.12.2008 - 23:43
door Paul
is 1 geheel...

Re: Achterspoiler volgens Volvo

Geplaatst: 30.12.2008 - 01:02
door arnoud
Stevys88 schreef: Gegevens en Voordelen:
  • Ontworpen in harmonie met het overige lijnenspel van de auto en versterkt de sportieve uitstraling van de auto
  • Geïntegreerd remlicht met leds
  • Geïntegreerde sproeikop
  • De bovenkant heeft dezelfde kleur als de rest van de auto, terwijl de onderkant zwart van kleur is
  • Verbetert de reeds goede rijeigenschappen van de auto bij hoge snelheden
  • Genereert ca. 40 N neerwaartse kracht op de achteras bij 100 km/u
  • Valt goed te combineren met een Bodykit
[/i]
Ik zal wel te laat nog achter de computer zitten, maareh, wat is nou het voordeel van 40 Newton neerwaartse kracht op je achterwielen als je een voorwiel aangedreven auto hebt?

Bij de V40 spoiler hadden ze nog het verkoop argument dat je achterruit schoner bleef, dat lijkt me veel nuttiger :D

Maar ja, "voegt niks toe, maar ziet er leuk uit" is ook weer een reclame tekst van niks :lol:

Geplaatst: 30.12.2008 - 01:37
door Stevys88
Nee hoor, niet te laat ;)

Zoals er staat; stabiel weggedrag. Ik moet zeggen dat de rechtuitstabiliteit uitzonderlijk goed is boven de 160. Al denk ik niet dat het door die 10kg extra druk op de kont zal komen.

Wat hij ook doet, maar wat niet vermeld wordt:
- verbruik omhoog
- topsnelheid omlaag
- tragere versnelling boven de 190km/h

Geplaatst: 30.12.2008 - 08:51
door Paul
oh, is dat het...

Geplaatst: 30.12.2008 - 09:14
door Poolrev
Stevys88 schreef:- tragere versnelling boven de 190km/h
Ah, dat komt dus door de spoiler, oorzaak gevonden :razz: :wink: .

Re: Achterspoiler volgens Volvo

Geplaatst: 30.12.2008 - 10:04
door PeeJay
arnoud. schreef:
Ik zal wel te laat nog achter de computer zitten, maareh, wat is nou het voordeel van 40 Newton neerwaartse kracht op je achterwielen als je een voorwiel aangedreven auto hebt?

Bij de V40 spoiler hadden ze nog het verkoop argument dat je achterruit schoner bleef, dat lijkt me veel nuttiger :D

Maar ja, "voegt niks toe, maar ziet er leuk uit" is ook weer een reclame tekst van niks :lol:
Omdat je in een snelle bocht niet wil dat de achterkant de bestuurder wil inhalen ;)
Daarom is op de eerste Audi TT zo'n klein spoilertje gezet. Boven de 160 werd de achterkant te licht en dat resulteerde in een aantal zeer zware ongelukken, puur door overstuur. Onder andere op de autobahn.
Een klein spoilertje kan dus heel erg veel uitmaken ;)

Geplaatst: 30.12.2008 - 10:12
door Oceanracer
Dan nog maar even doorgaan op een stukje natuurkunde:

Die extra kilo's op de achteras, komen die bij de totale asdruk, of gaat dat ten koste van de asdruk aan de voorzijde?

Geplaatst: 30.12.2008 - 16:06
door menjo
Oceanracer schreef: Die extra kilo's op de achteras, komen die bij de totale asdruk, of gaat dat ten koste van de asdruk aan de voorzijde?
Aangezien de spoiler achter de achteras zit kan hij best de vooras iets omhoog drukken. Ik weet niet of het door Volvo genoemde getal gemeten of berekend (kan namelijk) is. Als het berekend is zal het getal het nettoresultaat zijn, oftewel de som van de druk op voor- en achteras. Waarbij de druk op vooras dus negatief zou kunnen zijn. Als het gemeten is zou het best kunnen dat ze alleen de achteras gemeten hebben, of beide.

Veel is er zo niet over te zeggen, want de extra druk op de achteras kan ook weer voor verandering in de aerodynamica zorgen waarbij de voorkant door de luchtstroom onder de auto extra naar beneden getrokken kan worden.
Zo zou er zelfs vermindering van het verbruik kunnen ontstaan in plaats van meer verbruik, hoewel dat niet logisch lijkt.