Hello allemaal,
Onze 460 (175Tkm) maakt sinds kort een kloppend geluid rechts vooraan.
Te horen als je:
-rijdt
-remt en de wagen terugveert
Het geluid is eveneens hoorbaar als je de wagen rechtsvoor naar beneden duwt en laat terugveren.
De rubbers van de ophanging, de fuseerkogel en de kleine stangen tussen driehoek en stabi-stang zijn vervangen en er zit geen speling op.
Op de keuring werd niets aan de schokdempers vastgesteld.
Kan de schokdemper intern rammelen (bij de 240 kunnen de achterste dit zeer zeker)?
Het lastige is dat je moeilijk kan nagaan of het de rubbers van de stabi-stang zijn. Daat staat steeds spanning op.
alvast bedankt voor jullie ideeën
voorste schokdempers of rubbers stabi-stang
- teigetje240
- 2nd Gear member
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 06.07.2007 - 18:04
- Locatie: Asse
- Contacteer:
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
het kan je kogelgewricht van je stabilisator stangetje zijn. die verslijten na verloop van tijd.
als je ze zelf kan vervangen doe ze dan allemaal in 1 keer, kosten bij de dealer iets van 80 a 100 euro totaal en is prima te doen met normaal gereedschap.
als je ze zelf kan vervangen doe ze dan allemaal in 1 keer, kosten bij de dealer iets van 80 a 100 euro totaal en is prima te doen met normaal gereedschap.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Om een discussie qua prijzen tegen te gaan:
Het zijn je stabilisatoren. Schaf ze voor beide kanten direct aan, dan is dat allemaal weer goed en netjes.
Prijzen variëren van dealer tot dealer ivm marge bla bla bla. Prijzen bij de automateriaalzaak zijn +- €35,- per kant en een stuk vaster. Kwalitatief vaak beter bij de automateriaalzaak.
Gemakkelijk zelf te vervangen met steeksleutels.
Succes!
Het zijn je stabilisatoren. Schaf ze voor beide kanten direct aan, dan is dat allemaal weer goed en netjes.
Prijzen variëren van dealer tot dealer ivm marge bla bla bla. Prijzen bij de automateriaalzaak zijn +- €35,- per kant en een stuk vaster. Kwalitatief vaak beter bij de automateriaalzaak.
Gemakkelijk zelf te vervangen met steeksleutels.
Succes!
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

- teigetje240
- 2nd Gear member
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 06.07.2007 - 18:04
- Locatie: Asse
- Contacteer:
Thx voor de reacties,
Die stangetjes zijn een jaar geleden vervangen. Eerst dacht ik dat ze weer stuk waren. Na demontage bleken ze intact.
Als het iets warmer is (-6°C momenteel) maak ik ze aan beide kanten los en check ik de rubbers van de stabi-stang.
Die stangetjes zijn een jaar geleden vervangen. Eerst dacht ik dat ze weer stuk waren. Na demontage bleken ze intact.
Als het iets warmer is (-6°C momenteel) maak ik ze aan beide kanten los en check ik de rubbers van de stabi-stang.
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Je kunt het soms niet zien, maar toch maar vervangen. De schokdempers zijn het in ieder geval niet, die moeten met gemak 250dkm mee kunnen (als je er normaal mee om gaat iig..)teigetje240 schreef:Thx voor de reacties,
Die stangetjes zijn een jaar geleden vervangen. Eerst dacht ik dat ze weer stuk waren. Na demontage bleken ze intact.
Is het ijs al dik genoeg?Als het iets warmer is (-6°C momenteel)..
Nog even en er kan hier in het zuiden geschaatst worden! Oude tijden herleven.. haha!
Maargoed, weer ontopic!
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

- teigetje240
- 2nd Gear member
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 06.07.2007 - 18:04
- Locatie: Asse
- Contacteer:
Blijkt dus aan de linker (voorste ) schokdemper te liggen volgens de dealer
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
stabilisator stangen hoor je ook niet zomaar als je wagen stil staat en je de desbetreffende kant induwt. Alleen als je aan t rijden bent, vooral kinderkopjes laten t horen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Wat heeft er dan speling? Het taatslager (geen idee hoe je het echt schrijft
) of de As zelf?

- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Er ontstaat wat verwarring in termen. Je hebt de satbilisator stang die van links naar rechts loopt. Deze zit vast aan het chassis met 2 rubbers die om de stang vast zitten met 2 beugels. De stabilisator zit weer aan de ophanging vast met 2 droplinks l&r. Als daar speling op zit is het de kogelkop die een krakend, kreunend geluid veroorzaakt tijdens het rijden over een onregelmatig wegdek.
Schokbreker kan ook dit soort geluiden voortbrengen, en een schokbreker gaat echt niet 250dkm mee, alleen als het een koni of Bilstein betreft. Monroe, KYB, Sachs ed. redden dat echt niet. Die hebben het met ong. 100dkm echt wel gehad. Ook als ze niet lekken kunnen ze verrot zijn. vaak wordt dit nieteens opgemerkt tijdens de APK weet ik uit ervaring.
Schokbreker kan ook dit soort geluiden voortbrengen, en een schokbreker gaat echt niet 250dkm mee, alleen als het een koni of Bilstein betreft. Monroe, KYB, Sachs ed. redden dat echt niet. Die hebben het met ong. 100dkm echt wel gehad. Ook als ze niet lekken kunnen ze verrot zijn. vaak wordt dit nieteens opgemerkt tijdens de APK weet ik uit ervaring.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Als je de droplinks bedoelt, die zijn simpel te vervangen. Wiel opkrikken en verwijderen. Zorg dat de auto goed stabiel staat voor de veiligheid. Verder heb je een ring- en steeksleutel 17 nodig en sleutel 13. Dat is alles. Nieuwe borgmoeren worden bij de droplinks geleverd. Met de steeksleutel 17 hou je de binnenkant van de kogel tegen, met de ringsleutel 17 draai je de buitenste moer los. Sleutel 13 is voor de andere kant. Hier kan je de droplinks goedkoop bestellen, even onder stuurdelen zoeken. €20 p.st voor en €23 p.st achter.Ik zou dit ook graag willen doen zelf, alleen heb ik geen brug. Is het mogelijk zonder ontzettend professionele attributen?