Pagina 1 van 1
voorste schokdempers of rubbers stabi-stang
Geplaatst: 31.12.2008 - 08:54
door teigetje240
Hello allemaal,
Onze 460 (175Tkm) maakt sinds kort een kloppend geluid rechts vooraan.
Te horen als je:
-rijdt
-remt en de wagen terugveert
Het geluid is eveneens hoorbaar als je de wagen rechtsvoor naar beneden duwt en laat terugveren.
De rubbers van de ophanging, de fuseerkogel en de kleine stangen tussen driehoek en stabi-stang zijn vervangen en er zit geen speling op.
Op de keuring werd niets aan de schokdempers vastgesteld.
Kan de schokdemper intern rammelen (bij de 240 kunnen de achterste dit zeer zeker)?
Het lastige is dat je moeilijk kan nagaan of het de rubbers van de stabi-stang zijn. Daat staat steeds spanning op.
alvast bedankt voor jullie ideeën
Geplaatst: 31.12.2008 - 10:04
door sjoerdb
het kan je kogelgewricht van je stabilisator stangetje zijn. die verslijten na verloop van tijd.
als je ze zelf kan vervangen doe ze dan allemaal in 1 keer, kosten bij de dealer iets van 80 a 100 euro totaal en is prima te doen met normaal gereedschap.
Geplaatst: 31.12.2008 - 10:19
door nielo
Ik meen dat ze 30 per kant koste,was 60 euro per 2 kwijt bij de dealer.
Geplaatst: 31.12.2008 - 10:44
door Auk
Om een discussie qua prijzen tegen te gaan:
Het zijn je stabilisatoren. Schaf ze voor beide kanten direct aan, dan is dat allemaal weer goed en netjes.
Prijzen variëren van dealer tot dealer ivm marge bla bla bla. Prijzen bij de automateriaalzaak zijn +- €35,- per kant en een stuk vaster. Kwalitatief vaak beter bij de automateriaalzaak.
Gemakkelijk zelf te vervangen met steeksleutels.
Succes!
Geplaatst: 31.12.2008 - 11:01
door teigetje240
Thx voor de reacties,
Die stangetjes zijn een jaar geleden vervangen. Eerst dacht ik dat ze weer stuk waren. Na demontage bleken ze intact.
Als het iets warmer is (-6°C momenteel) maak ik ze aan beide kanten los en check ik de rubbers van de stabi-stang.
Geplaatst: 31.12.2008 - 11:15
door Auk
teigetje240 schreef:Thx voor de reacties,
Die stangetjes zijn een jaar geleden vervangen. Eerst dacht ik dat ze weer stuk waren. Na demontage bleken ze intact.
Je kunt het soms niet zien, maar toch maar vervangen. De schokdempers zijn het in ieder geval niet, die moeten met gemak 250dkm mee kunnen (als je er normaal mee om gaat iig..)
Als het iets warmer is (-6°C momenteel)..
Is het ijs al dik genoeg?
Nog even en er kan hier in het zuiden geschaatst worden! Oude tijden herleven.. haha!
Maargoed, weer ontopic!
Geplaatst: 15.01.2009 - 10:28
door teigetje240
Blijkt dus aan de linker (voorste ) schokdemper te liggen volgens de dealer
Geplaatst: 15.01.2009 - 13:17
door mightyspawn
stabilisator stangen hoor je ook niet zomaar als je wagen stil staat en je de desbetreffende kant induwt. Alleen als je aan t rijden bent, vooral kinderkopjes laten t horen.
Geplaatst: 15.01.2009 - 13:24
door Blade
Wat heeft er dan speling? Het taatslager (geen idee hoe je het echt schrijft

) of de As zelf?
Geplaatst: 15.01.2009 - 17:21
door Iroll
Er ontstaat wat verwarring in termen. Je hebt de satbilisator stang die van links naar rechts loopt. Deze zit vast aan het chassis met 2 rubbers die om de stang vast zitten met 2 beugels. De stabilisator zit weer aan de ophanging vast met 2 droplinks l&r. Als daar speling op zit is het de kogelkop die een krakend, kreunend geluid veroorzaakt tijdens het rijden over een onregelmatig wegdek.
Schokbreker kan ook dit soort geluiden voortbrengen, en een schokbreker gaat echt niet 250dkm mee, alleen als het een koni of Bilstein betreft. Monroe, KYB, Sachs ed. redden dat echt niet. Die hebben het met ong. 100dkm echt wel gehad. Ook als ze niet lekken kunnen ze verrot zijn. vaak wordt dit nieteens opgemerkt tijdens de APK weet ik uit ervaring.
Geplaatst: 15.01.2009 - 18:11
door zoem
Ik zou dit ook graag willen doen zelf, alleen heb ik geen brug. Is het mogelijk zonder ontzettend professionele attributen?
Geplaatst: 15.01.2009 - 20:37
door Iroll
Ik zou dit ook graag willen doen zelf, alleen heb ik geen brug. Is het mogelijk zonder ontzettend professionele attributen?
Als je de droplinks bedoelt, die zijn simpel te vervangen. Wiel opkrikken en verwijderen. Zorg dat de auto goed stabiel staat voor de veiligheid. Verder heb je een ring- en steeksleutel 17 nodig en sleutel 13. Dat is alles. Nieuwe borgmoeren worden bij de droplinks geleverd. Met de steeksleutel 17 hou je de binnenkant van de kogel tegen, met de ringsleutel 17 draai je de buitenste moer los. Sleutel 13 is voor de andere kant.
Hier kan je de droplinks goedkoop bestellen, even onder stuurdelen zoeken. €20 p.st voor en €23 p.st achter.