Kan 460 1.8 op ongelood 98 rijden?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
selhartmans
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 01.11.2005 - 15:40
Locatie: Bennekom

Hallo,

Even een paar vraagjes
Ik rij een Volvo 460 1.8 uit 1993 193.000km (laatste model voor de 440/460 facelift). Ik rij met deze auto ongeveer 700km op een volle tank (1 op 13 a 1 op14) best wel netjes voor z’n leeftijd dacht ik zo. Ik rij op ron 95 en nou hoor ik verhalen dat door duurdere ongelood 98 te tanken ik nog langer op een tank zou moeten kunnen rijden (dus zuiniger) en dat ik het prijsverschil tussen deze 2 er makkelijk uithaal. Een kennis van mij rijdt namelijk een Bmw 316i uit 1998 (E36) en rijd 50 a 70 km meer op een tank omdat hij ongelood 98 tankt i.p.v. ron 95

Zijn er mensen die ervaring hebben met een volvo 440/460 1.8 die op ongelood 98 rijden?
Wat mij wel werd veteld is dat je minimaal 3 a 4 x ongelood 98 moest tanken voordat je de verschillen in actiradius begint te merken, omdat de restjes ron 95 eruit moeten.

Ook hoor ik verhalen dat het voor mijn 460 geen probleem zou zijn om op 98 te rijden, omdat deze volvo’s zijn voorzien van een pingel sensor. Klopt dat?

Alvast bedankt voor jullie reacties
:wink:
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Goeie middag,
Allereerst welkom hier.

Nu even je vraagjes.

Misschien klinkt het hard, maar dat is dus niet zo bedoeld!! :wink: :wink:

Die verhalen die jij hebt gehoord zijn dus echt pure onzin!!!!! Dat dat een auto beter loopt op Ron 98 dan op Ron 95, als ie normaal Ron 95 nodig heeft.
Jou 460 loopt uitstekend op Ron 95. Dan loopt ie echt niet beter op Ron 98.

Andersom kan het wel zo zijn: Een auto die geschikt is voor Ron 98 kan slechter lopen op Ron 95.
Dit gaat echter vooral op voor auto's die op hoge prestaties getuned zijn.

Een standaard 460 of 440 of 480 loopt gewoon op Euro 95.

Dus bespaar jezelf alsjeblieft de extra centen. Of ga desnoods V-power rijden, maar daar verschillen de meningen over. Dat weet ik niet omdat ik dat niet koop.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

selhartmans schreef: Ook hoor ik verhalen dat het voor mijn 460 geen probleem zou zijn om op 98 te rijden, omdat deze volvo’s zijn voorzien van een pingel sensor. Klopt dat?
Pingelen krijg je hooguit last van bij een lager octaan getal. Op 98 octaan rijdt ie dus zowiezo wel goed als hij ook op 95 goed loopt.
Heb zelf alleen ervaring met V-power en dat verschil in prijs maak je niet goed met het iets betere verbruik.
Als je je tank redelijk goed leeg rijdt, zou er ook bij de eerste tank 98 octaan verschil merkbaar moeten zijn (mits er verschil is natuurlijk).
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

menjo schreef:Als je je tank redelijk goed leeg rijdt, zou er ook bij de eerste tank 98 octaan verschil merkbaar moeten zijn (mits er verschil is natuurlijk).
Dat is er dus niet!!!!!

Voel je alsjeblieft niet aangevallen maar dit zijn dus broodje aap verhalen waar ik het beriberi van krijg.

hieronder een uitleg, die ook elders op dit forum staat, van Shell België
Wat is een oktaangetal, en waar is dit belangrijk?
a) In een motor beweegt een cylinder op en neer. In de opwaartse slag wordt een benzine/lucht mengsel gecomprimeerd. Door de compressie gaat het mengsel oplopen in druk en temperatuur (fysische wetmatigheid bij compressie). De hoogte van die druk en temperatuur hangt af van de compressieverhouding van de motor. Deze compressieverhouding ligt constructief vast (slaglengte van de cylinder) en kun je dus niet veranderen.

Nu bestaat het risico dat door deze hoge temperatuur en druk het mengsel spontaan gaat ontsteken voordat de ontstekingskaars zijn vonk geeft. Dit noemt men "pingelen" van de motor, en kan schade veroorzaken. Hoe hoger de temperatuur en druk (= hoe hoger de compressieverhouding), hoe hoger het risico dat het mengsel spontaan ontsteekt.

Het oktaangetal is een maat die weergeeft in hoeverre een benzine beschermd is tegen dit spontaan onsteken onder invloed van die druk en temperatuur. Hoe hoger de compressieverhouding, hoe hoger de druk en temperatuur, dus hoe meer additief er moet toegevoegd worden om de benzine niet spontaan te laten ontsteken. Dat is nu net het oktaangetal. Niets meer, niets minder. Het oktaangetal heeft dus NIETS te maken met energie inhoud, bescherming van kleppen in oldtimers, etc..

Ik weet dat er veel onzin over oktaangetal wordt verteld, maar dit is de correcte uitleg.

b) als we nu naar de motor technologie gaan kijken hebben we hoofdzakelijk 2 technologiën :
- bij oudere wagens (van voor pakweg 2000) ligt het nodige oktaangetal constructief vast aan de hand van de compressieverhouding van de motor. Met andere woorden : een oktaan 95 kan gebruikt worden in motoren met een compressieverhouding tot 1 op 10.5.

In de praktijk is het zo dat het overgrote gedeelte van de wagens onder deze 10.5 ligt, en men dus rustig met een 95 kan rijden. Een hoger oktaan benzine tanken kan, mag, maar heeft geen enkel voordeel. Je haalt er niets meer uit, behalve geld uit uw portefeuille.

De enige uitzonderingen hierop zijn sportieve wagens met hoge compressieverhoudingen. Daar vallen bvb de Ferrari's , Porsche, BMW, Alpha Romeo en andere sportieve modellen onder. Deze hebben wél een hogere oktaan nodig.

V-power is in realiteit een oktaan 97. In de praktijk (na veel testen) is uitgewezen dat deze sportieve wagens, die een hoger oktaangetal nodig hebben, zonder problemen met de V-power uit de voeten kunnen. Ook daar is dus geen probleem.

Waarom staat V-power aan de pomp officieel als 95, en niet als 98? Heel eenvoudig : de officiele oktaan aanduiding van benzine gaat in stappen : 92,95,98 etc. 97 is geen officiele aanduiding, en mag in die zin eigenlijk ook niet gebruikt worden. Aan de pomp is het dus officieel een 95, hoewel in de praktijk het oktaangetal 97 is...

- bij moderen wagens zien we een sterke opkomst van de wagens met knok-sensoren. Dit is een electronische bewaking van de motor, die het injectiemoment zo gaat afstellen dat de wagen dicht tegen zijn pingel moment aanloopt. Voor deze wagens maakt het niet uit welk oktaangetal men tankt (92,95 of 9. De motor gaat zichzelf af gaan stellen naargelang het oktaangetal hij voor zijn kiezen krijgt.

Het is wél zo dat een hoger oktaangetal op dit type motoren (in tegenstelling tot de oudere motoren) wél extra vermogen geeft. Het trekvermogen van de wagen wordt hier wél beter als je een hoger oktaan tankt. Terug : daar ligt de V-power perfect. V-power is een oktaan 97, maar qua energie-inhoud en ontwikkeld vermogen ligt deze benzine in deze toepassingen nog boven de klassieke 98. Dus ook in deze toepassingen is er geen probleem.

Ik hoop hiermee een paar misvattingen uit de markt te helpen, en U te overtuigen een technologisch perfect product als de V-power in de praktijk even uit te probere

Met vriendelijke groeten, avec mes compliments, kind regards

Dany Vlaminck
Technical Information Centre (TIC) Benelux
Belgian Shell S.A.
47 Cantersteen, B1000 Brussels, Belgium
Hier wordt trouwens foutief gesproken over oktaangetal (dat moet zijn octaangehalte) maar dat komt mogelijk doordat het belgisch nederlands is.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
selhartmans
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 01.11.2005 - 15:40
Locatie: Bennekom

thnx voor julie reacties
ik ben nu in iedergeval een heel stuk wijzer geworden :D

ik blijf gewoon lekker ron 95 rijden

adios
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

selhartmans schreef:thnx voor julie reacties
ik ben nu in iedergeval een heel stuk wijzer geworden :D

ik blijf gewoon lekker ron 95 rijden

adios
Groot gelijk.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”