Volvo's eigen visie op kinderveiligheid

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Ben
Executive Member
Contacteer:

De belangrijkste passagiers…
· Passend baby- of kinderzitje is een voorwaarde
· Tot 3 jaar: altijd tegen de rijrichting in

Uit een recente enquête onder ouders is gebleken dat slechts 60 procent van de kinderen in een passend stoeltje wordt vervoerd. Vaak zitten kinderen wél in de gordel, maar dat is geen garantie voor absolute veiligheid. Volvo is één van de weinige merken met eigen baby- en kinderzitjes, terwijl in Volvo’s ook de stoeltjes uit het Isofix-programma passen.

Isofix is het samenwerkingsprogramma van een groot aantal automerken, dat het mogelijk maakt om één soort baby- of kinderzitje op dezelfde, degelijke wijze in auto’s te monteren. Volvo maakt deel uit van het Isofix-programma, maar gaat daarnaast nog een belangrijke stap verder door ook zélf baby- en kinderzitjes te leveren. Het spreekt voor zich dat deze in de eigen modellen uitgebreid worden getest, zoals er bij Volvo ook doorlopende onderzoeksprojecten lopen naar de veiligheid van kinderen in auto’s in het algemeen en zelfs naar de veiligheid van zwangere vrouwen.

Tegen de rijrichting
Botsproeven hebben zodoende duidelijk gemaakt dat kinderen tot 3 jaar het beste kunnen worden vervoerd tégen de rijrichting in. Zweeds onderzoek heeft onlangs nog eens aangetoond dat slechts één op de drie ouders dat ook daadwerkelijk doet. Bijna zeventig procent van de allerjongsten wordt dus in de rijrichting vervoerd en loopt zodoende onnodig extra risico. Eén en ander heeft vooral met de verwerking van de botsenergie te maken. Wordt een kind achteruit vervoerd, dan kan de hele rug de botsing verwerken, terwijl anders de veel kwetsbaardere nek dat moet doen. Volvo adviseert dus om altijd kinderzitjes te gebruiken die tegen de rijrichting in moeten worden geplaatst, ook al zijn dit type zitjes misschien iets onhandiger in het gebruik en nemen ze wellicht meer plaats in. Zaken die in de ogen van Volvo echter niet ter zake doen: veiligheid van kinderen heeft immers altijd prioriteit!

Gordel
Voor grotere kinderen, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek, wordt vaak de driepunts gordel niet op de juiste wijze gebruikt. Veertig procent van de ouders weet slechts hoe de diagonale ondergordel moet worden aangebracht en afgesteld.

Vaak loopt deze over de buik van het kind, maar hij hoort ter hoogte van de heupen te zitten (vandaar: heupgordel). Volvo levert geïntegreerde kinderzitjes die dit probleem oplossen. Echter, als er een zittingverhoger wordt gebruikt, leiden veel ouders de bovenste gordel onder de arm van het kind door, in plaats van deze, zoals het hoort, over de schouder te laten vallen. En als het om airbags gaat, weten weinig ouders dat die alléén effectief zijn bij kinderen van 1,50 meter of langer. Een extra reden om kinderen in principe niet op de voorstoel te vervoeren.

Brochure
Deze, en nog tal van andere wetenswaardigheden over het veilig vervoeren van kinderen, staan in de brochure ‘Kinderen in auto’s’, die door Volvo speciaal is samengesteld voor autorijdende ouders en grootouders en verkrijgbaar is bij de Volvo-dealer. Want over één ding zijn auto-industrie en automobilisten het eens: kinderen vormen de belangrijkste passagiers.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Cinq
3rd Gear member
Contacteer:

Ben XC70 schreef:Uit een recente enquête onder ouders is gebleken dat slechts 60 procent van de kinderen in een passend stoeltje wordt vervoerd. Vaak zitten kinderen wél in de gordel, maar dat is geen garantie voor absolute veiligheid. Volvo is één van de weinige merken met eigen baby- en kinderzitjes, terwijl in Volvo’s ook de stoeltjes uit het Isofix-programma passen.

Isofix is het samenwerkingsprogramma van een groot aantal automerken, dat het mogelijk maakt om één soort baby- of kinderzitje op dezelfde, degelijke wijze in auto’s te monteren...
In de V50 is Isofix overigens wel een extra optie. Volgens mij zit ie wel in de Family line maar in ieder geval niet in de Estate line.

Misschien moeten ze Isofix eens standaard maken?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Cinq schreef:In de V50 is Isofix overigens wel een extra optie. Volgens mij zit ie wel in de Family line maar in ieder geval niet in de Estate line
Vind ik niet onlogisch, de isofix voorziening heeft tenslotte wel met "Family" van doen maar niets met "Estate"
Cinq schreef:Misschien moeten ze Isofix eens standaard maken?
Dat is een keuze, net als bij een rokersuitvoering, niet iedereen heeft behoefte aan zo'n voorziening en moet (als standaard zou zijn) er wel voor betalen.
xc70-fan
2nd Gear member

kinderen zijn de belangrijkste passagiers. volledig mee eens.

ik had een probleem met mijn std kinderstoeltje en volvo adviseerde mij een isofix. bleek dat er ook limiet zit aan het gewicht van het kind is.

kinderen achterstevoren lijkt mijerg safe. echter communiceren met je kinderen achterin de auto middels een spiegels is een beetje apart.
een kritische maar blijde volvorijder
bart15
3rd Gear member

Voor kleine kinderen denk best leuk als ze hun papa en mama kunnen zien met bv een spiegel ja.
Nolens
Starter

Ook ik dacht:tegen de rijrichting in en dan een echte volvostoel,dat is het helemaal.Maar..... die officiele volvostoel achterin geplaatst vereist een naar voren schuiven van de stoel naast de bestuurder,en wel zoveel dat er bijna niemand normaal op kan zitten,of je moet (ongelukkigerwijs)geen benen hebben.Ik vind die setting eigenlijk onbruikbaar .

nolens
lancer
6th Gear member

Die officiele Volvostoel kan meestal ook voorin gemonteerd worden. Er zijn ook Isofix beugels voor de voorstoel. Moet je wel een auto hebben met een uitschakelbare airbag. Kan mama achterin (Of laat mama rijden terwijl papa lekker breeduit een krantje zit te lezen achterin ;-) )
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Voor modeljaar 2008 is de isofix bevestiging standaard geworden.
Volvo for life
mindbrother
2nd Gear member

Nolens schreef:Ook ik dacht:tegen de rijrichting in en dan een echte volvostoel,dat is het helemaal.Maar..... die officiele volvostoel achterin geplaatst vereist een naar voren schuiven van de stoel naast de bestuurder,en wel zoveel dat er bijna niemand normaal op kan zitten,of je moet (ongelukkigerwijs)geen benen hebben.Ik vind die setting eigenlijk onbruikbaar .
Herkenbaar. In onze oude S40 had ik ooit die stoel voor onze eerste dochter besteld (onder het motto "alleen het beste is goed genoeg voor onze kleine meid!"). Maar de voorpassagier-plek was volkomen onbruikbaar geworden. De stoel is teruggenomen door de dealer zonder enig gedoe en we hebben hem nooit hoeven te betalen. Dat is goede service!
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”