Volvo's eigen visie op kinderveiligheid
Geplaatst: 01.11.2005 - 17:34
De belangrijkste passagiers…
· Passend baby- of kinderzitje is een voorwaarde
· Tot 3 jaar: altijd tegen de rijrichting in
Uit een recente enquête onder ouders is gebleken dat slechts 60 procent van de kinderen in een passend stoeltje wordt vervoerd. Vaak zitten kinderen wél in de gordel, maar dat is geen garantie voor absolute veiligheid. Volvo is één van de weinige merken met eigen baby- en kinderzitjes, terwijl in Volvo’s ook de stoeltjes uit het Isofix-programma passen.
Isofix is het samenwerkingsprogramma van een groot aantal automerken, dat het mogelijk maakt om één soort baby- of kinderzitje op dezelfde, degelijke wijze in auto’s te monteren. Volvo maakt deel uit van het Isofix-programma, maar gaat daarnaast nog een belangrijke stap verder door ook zélf baby- en kinderzitjes te leveren. Het spreekt voor zich dat deze in de eigen modellen uitgebreid worden getest, zoals er bij Volvo ook doorlopende onderzoeksprojecten lopen naar de veiligheid van kinderen in auto’s in het algemeen en zelfs naar de veiligheid van zwangere vrouwen.
Tegen de rijrichting
Botsproeven hebben zodoende duidelijk gemaakt dat kinderen tot 3 jaar het beste kunnen worden vervoerd tégen de rijrichting in. Zweeds onderzoek heeft onlangs nog eens aangetoond dat slechts één op de drie ouders dat ook daadwerkelijk doet. Bijna zeventig procent van de allerjongsten wordt dus in de rijrichting vervoerd en loopt zodoende onnodig extra risico. Eén en ander heeft vooral met de verwerking van de botsenergie te maken. Wordt een kind achteruit vervoerd, dan kan de hele rug de botsing verwerken, terwijl anders de veel kwetsbaardere nek dat moet doen. Volvo adviseert dus om altijd kinderzitjes te gebruiken die tegen de rijrichting in moeten worden geplaatst, ook al zijn dit type zitjes misschien iets onhandiger in het gebruik en nemen ze wellicht meer plaats in. Zaken die in de ogen van Volvo echter niet ter zake doen: veiligheid van kinderen heeft immers altijd prioriteit!
Gordel
Voor grotere kinderen, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek, wordt vaak de driepunts gordel niet op de juiste wijze gebruikt. Veertig procent van de ouders weet slechts hoe de diagonale ondergordel moet worden aangebracht en afgesteld.
Vaak loopt deze over de buik van het kind, maar hij hoort ter hoogte van de heupen te zitten (vandaar: heupgordel). Volvo levert geïntegreerde kinderzitjes die dit probleem oplossen. Echter, als er een zittingverhoger wordt gebruikt, leiden veel ouders de bovenste gordel onder de arm van het kind door, in plaats van deze, zoals het hoort, over de schouder te laten vallen. En als het om airbags gaat, weten weinig ouders dat die alléén effectief zijn bij kinderen van 1,50 meter of langer. Een extra reden om kinderen in principe niet op de voorstoel te vervoeren.
Brochure
Deze, en nog tal van andere wetenswaardigheden over het veilig vervoeren van kinderen, staan in de brochure ‘Kinderen in auto’s’, die door Volvo speciaal is samengesteld voor autorijdende ouders en grootouders en verkrijgbaar is bij de Volvo-dealer. Want over één ding zijn auto-industrie en automobilisten het eens: kinderen vormen de belangrijkste passagiers.
· Passend baby- of kinderzitje is een voorwaarde
· Tot 3 jaar: altijd tegen de rijrichting in
Uit een recente enquête onder ouders is gebleken dat slechts 60 procent van de kinderen in een passend stoeltje wordt vervoerd. Vaak zitten kinderen wél in de gordel, maar dat is geen garantie voor absolute veiligheid. Volvo is één van de weinige merken met eigen baby- en kinderzitjes, terwijl in Volvo’s ook de stoeltjes uit het Isofix-programma passen.
Isofix is het samenwerkingsprogramma van een groot aantal automerken, dat het mogelijk maakt om één soort baby- of kinderzitje op dezelfde, degelijke wijze in auto’s te monteren. Volvo maakt deel uit van het Isofix-programma, maar gaat daarnaast nog een belangrijke stap verder door ook zélf baby- en kinderzitjes te leveren. Het spreekt voor zich dat deze in de eigen modellen uitgebreid worden getest, zoals er bij Volvo ook doorlopende onderzoeksprojecten lopen naar de veiligheid van kinderen in auto’s in het algemeen en zelfs naar de veiligheid van zwangere vrouwen.
Tegen de rijrichting
Botsproeven hebben zodoende duidelijk gemaakt dat kinderen tot 3 jaar het beste kunnen worden vervoerd tégen de rijrichting in. Zweeds onderzoek heeft onlangs nog eens aangetoond dat slechts één op de drie ouders dat ook daadwerkelijk doet. Bijna zeventig procent van de allerjongsten wordt dus in de rijrichting vervoerd en loopt zodoende onnodig extra risico. Eén en ander heeft vooral met de verwerking van de botsenergie te maken. Wordt een kind achteruit vervoerd, dan kan de hele rug de botsing verwerken, terwijl anders de veel kwetsbaardere nek dat moet doen. Volvo adviseert dus om altijd kinderzitjes te gebruiken die tegen de rijrichting in moeten worden geplaatst, ook al zijn dit type zitjes misschien iets onhandiger in het gebruik en nemen ze wellicht meer plaats in. Zaken die in de ogen van Volvo echter niet ter zake doen: veiligheid van kinderen heeft immers altijd prioriteit!
Gordel
Voor grotere kinderen, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek, wordt vaak de driepunts gordel niet op de juiste wijze gebruikt. Veertig procent van de ouders weet slechts hoe de diagonale ondergordel moet worden aangebracht en afgesteld.
Vaak loopt deze over de buik van het kind, maar hij hoort ter hoogte van de heupen te zitten (vandaar: heupgordel). Volvo levert geïntegreerde kinderzitjes die dit probleem oplossen. Echter, als er een zittingverhoger wordt gebruikt, leiden veel ouders de bovenste gordel onder de arm van het kind door, in plaats van deze, zoals het hoort, over de schouder te laten vallen. En als het om airbags gaat, weten weinig ouders dat die alléén effectief zijn bij kinderen van 1,50 meter of langer. Een extra reden om kinderen in principe niet op de voorstoel te vervoeren.
Brochure
Deze, en nog tal van andere wetenswaardigheden over het veilig vervoeren van kinderen, staan in de brochure ‘Kinderen in auto’s’, die door Volvo speciaal is samengesteld voor autorijdende ouders en grootouders en verkrijgbaar is bij de Volvo-dealer. Want over één ding zijn auto-industrie en automobilisten het eens: kinderen vormen de belangrijkste passagiers.