LPG probleem 240

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jack W
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02.01.2009 - 15:04

Van het ene op het andere moment werkt de LPG niet meer, op benzine loopt hij nog prima. Na een rit op LPG even geparkeerd en 30 minuten later wilde hij niet meer starten op LPG, een paar dagen gewacht in de hoop dat het met de vorst te maken heeft maar hij doet nog niets. Erger nog, het lampje op het knopje (rood/groen) doet het nu ook niet meer en de knop zelf is niet meer actief, dus ik kan niet eens meer proberen om om te schakelen. Het gaat om een originele Volvo gasinstallatie.
Heeft iemand enig idee hoe dit van het ene op het andere moment kan gebeuren en hoe dit te verhelpen is?
Dank,
Jack

Volvo 240 GLE 1992
Volvo 780 Turbo 1989
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Waarschijnlijk is dit een elektrische storing. De schakelaar zelf krijgt waarschijnlijk geen stroom meer met als gevolg dat de kleppen niet meer bediend kunnen worden.

Meestal is een LPG installatie apart gezekerd. Ik zou dus eerst even checken of de zekering nog wel in tact is. Vaak is dit een zwevende zekering onder de motorkap en niet als onderdeel van je bestaande zekeringkast. (Tenminste bij een Amazon, ik weet niet precies hoe dat bij een 240 gaat).

Even draden volgen op zoek naar de zekering of een draadbreuk dus.

Succes,
Groeten Lars
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
Jack W
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02.01.2009 - 15:04

Hartelijk dank voor de ireactie, dit is m'n eerste Volvo op LPG en ik heb 'm pas een maand. Ik heb geen idee waar ik moet zoeken naar een zekering of welke draden ik moet volgen. Hoe kan ik de juiste zekering herkennen en welke draden moet ik volgen?
Dank,
Jack
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Waarschijnlijk is het een zwevende steekzekering.
Dat ziet er als volgt uit:
Afbeelding

Of anders een oudere zekering:
Afbeelding

Welke draden je moet hebben kan ik zo lastig zeggen. Ik weet niet hoe dicht je dashboard gebouwd is, maar even vanaf de schakelaar volgen zou ik zeggen. Je zoekt waarschijnlijk een rode draad (12V +).
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
Jack W
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02.01.2009 - 15:04

Zit die zwevende zekering achter het dashboard of onder de motorkap?
Jack
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Zou beide kunnen, meestal achter het dashboard, vlakbij de schakelaar. Zeker gezien het feit dat de hoofd zekeringkast bij een 240 ook in het interieur zit. Waarschijnlijk wordt daar de stroom voor het LPG circuit vanaf getapt.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
Jack W
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02.01.2009 - 15:04

Ik ga op zoek, hartelijk dank.
Jack
Gebruikersavatar
Jack W
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02.01.2009 - 15:04

Ik heb onder de motorkap (foto 1) inderdaad 2 zwevende zekeringen gevonden, de zekeringen zijn nog goed, maar nadat ik ze erin en eruit heb gehaald doet het lampje op het LPG/Benzine schakelknopje het wel weer. Als ik eraan rommel hoor ik getik en andere geluiden van de linkerkant van de motor komen (foto 2). Ik kan het knopje dus wel weer gebruiken maar zodra ik van benzine naar LPG overschakel slaat de motor direct af. Ik hoor wel allerlei getik e.d. van onder het handschoenenkastje komen (foto 3).
Kan het een defect relais zijn en zoja waar zou die dan moeten zitten?
Dank,
Jack
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Klaasjan
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 26.12.2007 - 08:46

Het kan inderdaad een defect relais zijn, hoor je achter bij de gastank nog wel een klik? (dat werkt bij mij namelijk zo met ee 145)
jos244245
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09

Zekeringen onder de motorkap kunnen nogal eens problemen veroorzaken als het vriest. LPG inbouwers hebben (waarschijnlijk uit gemakzucht) nogal eens de neiging om vliegende zekeringen onder de motorkap in te bouwen i.p.v. in het interieur :?

Als vocht bevriest maken zekeringen dan soms geen contact meer.

Het feit dat je getik hoort als je aan de zekering morrelt wijst al in dezelfde richting. Ik zou even de zekeringen eruit halen, de boel goed droogfohnen ,wat WD40 in de houder spuiten en de zekeringen er weer in doen.
Gebruikersavatar
Jack W
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02.01.2009 - 15:04

Ik ga het proberen, bedankt.
Gebruikersavatar
Jack W
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02.01.2009 - 15:04

Het euvel was een defecte massakabel. Heb 'm naar de LPG specialist in Amsterdam Noord gebracht en het probleem was voor een paar tientjes opgelost.
Groeten,
Jack
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

mooi! weer lekker rijden dus :)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Goed om te horen dat het opgelost is. Leuk dat je de oplossing ook even terugkoppelt, daar leren we allemaal weer van!
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
Dirk242
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 15:24

Ik heb hetzelfde euvel. Van de ene op de andere dag was het afgelopen. Ga morgen even terug naar de gasboer (lang leve de garantie). Hopelijk weet hij het op te lossen.
242 GL
Gebruikersavatar
Dirk242
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 15:24

Stekkertje wat slecht contact maakte bleek de oorzaak. Viel binnen de garantie en is netjes gemaakt.
242 GL
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”