koelvloeistoftemp. stijgt over de 100C...altijd volvo 480

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
timmeaker
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 02.11.2005 - 08:45

Hoi,
Ik ben Tim en heb net een volvo gekocht van mijn buurman. De Koelpijp is een keer kapot geweest en die lekte eerst. Deze heb ik aangedraait. Hij blijft echter te heet worden als ik langer dan 10 minuten op de snelweg rijdt todat hij een teken geeft dat ik moet stoppen. De koeltempo is dan 110C. Wat zou het kunnen zzijn? Mijn olie word ook tussen 100 en 110 graden. Voor de rest rijdt hij goed. Maar hij geeft altijd zo een hoog temp aan(gem. over de 90C) Kan iemand mij meer vertellen?????

ik heb een 480 1.7 uit 1988
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

De olie zou ik me niet zo zorge over maken, word bij mijn 480 turbo als ik lang op de snelweg rijd ook wel iets meer dan 100graden.


Voor wat betreft het koelvloeistof, ik zou dat eens laten nakijken of het nog wel goed is en zo niet vervangen door verse. ;)
timmeaker
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 02.11.2005 - 08:45

Bedankt voor je antwoord,
De koelvloeistof is net ververst dus dat zit oke.

Het is ook raar want de temp. verspringt ook vrij snel van 95 naar 105 binnen een paar seconden, vindt ik vrij snel...
Heb al een paar keer langs de weg moeten stoppen om af te laten koelen, maar koelvloeistof zit er nog wel in. Zou het lucht kunnen zijn wat in de weg zit?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20836
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het kan natuurlijk zijn dat je termostaat kapot is. Want een zo hoge koelvloeistoftemperatuur is niet normaal.
Het is echter een vaker voorkomende kwaal bij de wat oudere 400 motoren.
Hoeveel heeft ie gelopen.

Lucht is natuurlijk ook mogelijk maar dan moet je expansievat behoorlijk onder druk komen staan.
Zie je trouwens geen drap in de koelvloeistof? Dat kan duiden op eerdere oververhitting en daardoor een lekke koppakking.
Ik heb echter erger meegemaakt met een turboblok maar daar ga ik vooralsnog niet van uit.

Oh ja en over die olietemperatuur hoef je je niet echt zorgen te maken. Dat is normaal (zoals Rsport ook al schreef).
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Nog een paar tips
- kijk of je radiateur nog schoon is en niet vol zit met straatvuil.
- als het de koelvloeistof roest bruin is (kan komen door met watre bij vullen) kan de dit af gezet zijn op koelende delen zoals radiateur waar door dit isoleerd en ook slecht werkt
- slaat de koelfan optijd aan dit kun je merken met snelweg en stad
op de snel weg moet hij dan veel koeler zijn.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
timmeaker
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 02.11.2005 - 08:45

Bedankt voor de reacties
Ik heb net een nieuw vraag gesteld. De koelvloeistof ziet er goed uit is ook vervverst. Ik zie geen drap eruit komen. Maar mijn BC doet ook raar. De temperatuur schommelt heel snel van bijvoorbeeld 103 naar ploep 107c. binnen 2 a 3 seconden....raar. Het is ook als ik op de dsnelweg rij, langzaam(90km/h) dat zit de temperatuur nog steeds onwijs te schommelen hij blijft niet constant of loopt langzaam op. Dan is hij een tijde 98 graden en dan gaat ij richting de 112 graden en heen en weer totdat hij STOP zegt. Wordt er gek van. BC kapot i s dit te checken? en hoe? ik rij een beetje paranoia nu en stop asl dat moet maar ik vindt het verdacht....(of hij wel echt oververhit raakt)
Help me guys
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”