Pagina 1 van 1
koelvloeistoftemp. stijgt over de 100C...altijd volvo 480
Geplaatst: 02.11.2005 - 09:00
door timmeaker
Hoi,
Ik ben Tim en heb net een volvo gekocht van mijn buurman. De Koelpijp is een keer kapot geweest en die lekte eerst. Deze heb ik aangedraait. Hij blijft echter te heet worden als ik langer dan 10 minuten op de snelweg rijdt todat hij een teken geeft dat ik moet stoppen. De koeltempo is dan 110C. Wat zou het kunnen zzijn? Mijn olie word ook tussen 100 en 110 graden. Voor de rest rijdt hij goed. Maar hij geeft altijd zo een hoog temp aan(gem. over de 90C) Kan iemand mij meer vertellen?????
ik heb een 480 1.7 uit 1988
Geplaatst: 02.11.2005 - 09:55
door Rsport
De olie zou ik me niet zo zorge over maken, word bij mijn 480 turbo als ik lang op de snelweg rijd ook wel iets meer dan 100graden.
Voor wat betreft het koelvloeistof, ik zou dat eens laten nakijken of het nog wel goed is en zo niet vervangen door verse.

Geplaatst: 02.11.2005 - 10:54
door timmeaker
Bedankt voor je antwoord,
De koelvloeistof is net ververst dus dat zit oke.
Het is ook raar want de temp. verspringt ook vrij snel van 95 naar 105 binnen een paar seconden, vindt ik vrij snel...
Heb al een paar keer langs de weg moeten stoppen om af te laten koelen, maar koelvloeistof zit er nog wel in. Zou het lucht kunnen zijn wat in de weg zit?
Geplaatst: 02.11.2005 - 11:00
door V480-S60
Het kan natuurlijk zijn dat je termostaat kapot is. Want een zo hoge koelvloeistoftemperatuur is niet normaal.
Het is echter een vaker voorkomende kwaal bij de wat oudere 400 motoren.
Hoeveel heeft ie gelopen.
Lucht is natuurlijk ook mogelijk maar dan moet je expansievat behoorlijk onder druk komen staan.
Zie je trouwens geen drap in de koelvloeistof? Dat kan duiden op eerdere oververhitting en daardoor een lekke koppakking.
Ik heb echter erger meegemaakt met een turboblok maar daar ga ik vooralsnog niet van uit.
Oh ja en over die olietemperatuur hoef je je niet echt zorgen te maken. Dat is normaal (zoals Rsport ook al schreef).
Geplaatst: 02.11.2005 - 15:12
door Michel740Turbo
Nog een paar tips
- kijk of je radiateur nog schoon is en niet vol zit met straatvuil.
- als het de koelvloeistof roest bruin is (kan komen door met watre bij vullen) kan de dit af gezet zijn op koelende delen zoals radiateur waar door dit isoleerd en ook slecht werkt
- slaat de koelfan optijd aan dit kun je merken met snelweg en stad
op de snel weg moet hij dan veel koeler zijn.
Geplaatst: 03.11.2005 - 08:16
door timmeaker
Bedankt voor de reacties
Ik heb net een nieuw vraag gesteld. De koelvloeistof ziet er goed uit is ook vervverst. Ik zie geen drap eruit komen. Maar mijn BC doet ook raar. De temperatuur schommelt heel snel van bijvoorbeeld 103 naar ploep 107c. binnen 2 a 3 seconden....raar. Het is ook als ik op de dsnelweg rij, langzaam(90km/h) dat zit de temperatuur nog steeds onwijs te schommelen hij blijft niet constant of loopt langzaam op. Dan is hij een tijde 98 graden en dan gaat ij richting de 112 graden en heen en weer totdat hij STOP zegt. Wordt er gek van. BC kapot i s dit te checken? en hoe? ik rij een beetje paranoia nu en stop asl dat moet maar ik vindt het verdacht....(of hij wel echt oververhit raakt)
Help me guys