vervangen multriem

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
avstrate
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 23.12.2006 - 18:09

Wie kan mij zeggen hoe de multiriem losgemaakt moet worden. Ik zoek van alles en ik zie hier nergens iets over geschreven. Misschien wat foto;s van Vadis erbij.
Alvast dank. En hoeveel spanrollen en of rollen zitten er buiten de vaste poelies om. Zover ik kan zien 1.
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

weinig info in Vadis
1
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

print 2
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
mus_t
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 28.12.2008 - 17:45

Op de foto's staat de spanner aangeduidt met een zeskant, maar dit kan ook een torxsleutel zijn (dit was in geval van m'n vader zijn wagen). Het is een automatische spanner.
Je zet gewoon je sleutel erop (zeskant of torx) en draait met de klok mee (dit vraagt redelijk wat kracht). Zo ontspan je hem en kan je de riem ervantussen halen. Omgekeerde volgorde om de riem terug te installeren.
Gebruikersavatar
avstrate
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 23.12.2006 - 18:09

mus_t heel erg bedankt. Kan je de rol er ook af halen op dezelfde manier. Despanrolmaakt namelijk herrie en er zit speling op. Ik moet dus de rol en de riem vervangen.

groet Anton
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

avstrate schreef:mus_t heel erg bedankt. Kan je de rol er ook af halen op dezelfde manier. Despanrolmaakt namelijk herrie en er zit speling op. Ik moet dus de rol en de riem vervangen.

groet Anton

2 boutjes - zie pijltjes foto 2
mus_t
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 28.12.2008 - 17:45

De methode dat ik uit heb gelegd is enkel voor de riem er vantussen te halen. Om de spanner los te maken zul je de bouten waarmee deze vastzit moeten losmaken. Op 24AB2's tekeningen zie je de uitleg bij: Replacing the belt tensioner. Het zijn wss bouten die je met een dopsleutel 10 (M6) of 12 (m8 ) kan loshalen (weet het niet vanbuiten).

Als je een momentsleutel hebt zou ik de bouten vastzetten op (als het M6 boutjes zijn) 10Nm of als het M8 bouten zijn 20-25Nm

groeten
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

mus_t schreef:De methode dat ik uit heb gelegd is enkel voor de riem er vantussen te halen. Om de spanner los te maken zul je de bouten waarmee deze vastzit moeten losmaken. Op 24AB2's tekeningen zie je de uitleg bij: Replacing the belt tensioner. Het zijn wss bouten die je met een dopsleutel 10 (M6) of 12 (m8 ) kan loshalen (weet het niet vanbuiten).

Als je een momentsleutel hebt zou ik de bouten vastzetten op (als het M6 boutjes zijn) 10Nm of als het M8 bouten zijn 20-25Nm

groeten


ha - was je 2 sec voor
mus_t
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 28.12.2008 - 17:45

hehe:D het scheelde niet veel;)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”