XC90 Sport diesel Rica chip of ander?

Plaats reactie
sub-bj
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 07.07.2008 - 13:53

Hallo,

Wij zijn ons aan het orienteren op aanschaf van XC 90 sport uit 2008. Diesel uitvoering.
Willen we laten chippen. Rica staat volgens mij bekend als de Volvo tuner. Iemand hier ervaringen mee? Of hebben jullie beter alternatief (Ziptuning bijvoorbeeld?)

Hoor graag!

mvrgr

Bert Jan
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

www.fasttech.nl

Zeker zo goed als RICA maar dan voor de helft van de prijs.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
sub-bj
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 07.07.2008 - 13:53

Even gekeken op de site. Wat een verschil in prijs. Bij fastech circa 550 incl btw en bij rica 775 excl btw!
Enig idee waarom dit enorme verschil en evt wat verschillen tussen fastech en rica is??

BJ
Weijers
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 27.06.2008 - 00:51

www.chiptronic.com

Heb zelf mijn D5 185PK/400Nm aangepast naar 218PK/480Nm (Kit 599€ inkl. BTW., Montage 29€, maar dit kan men ook zelf doen).

Ik ben, na inmiddels 20.000km, super tevreden:
- duidelijk meer vermogen
- duidelijk minder verbruik (tenzij je steeds het extra vermogen aanspreekt)
- Simpel omkeerbaar (stekker systeem), je eigen Motormanagement wordt niet "gechipt"
- Erkend door de TüV en de DEKRA; beschikt over een Allgemeinen Betriebs Erlaubnis (ABE)

Groeten, Vincent
Volvo XC90 D5 Executive MY06, Full Options, Geartronic 6, Servotronic, Black Sapphire Metallic, Antraciet Soft-Leder, 18inch LM Nereus (zomer), 17inch LM Neptune (winter), RSE (2x Monitor), Premium Sound, DSP, Subwoofer, BLIS, Aluminium roofrails, Sidebars, donkere ruiten, dakspoiler, Park assist, open dak, Bi-Xenon, electrische stoelen met stoelgeheugen en stoelverwarming, Dension Gateway 500 iPod, Aux, USB Interface, Tuned 218pk/480Nm, 7-Seater
qatsanqat
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 30.12.2008 - 11:00

wat is je verbruik nu dan?
Weijers
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 27.06.2008 - 00:51

Volgens de boordcomputer (=te optimistisch) ongeveer 9.4 L/100km gecombineerd; bv ritje met de feestdagen Hamburg-Eindhoven (1200km incl. paar dagen verblijf). Meestal rond de 9.7 gcombineerd. Bij 120km/u (NL) geeft hij ongeveer 6.6L/100km aan.

Het werkelijke verbruik ligt natuurlijk een stukje hoger.

Groeten, Vincent
Volvo XC90 D5 Executive MY06, Full Options, Geartronic 6, Servotronic, Black Sapphire Metallic, Antraciet Soft-Leder, 18inch LM Nereus (zomer), 17inch LM Neptune (winter), RSE (2x Monitor), Premium Sound, DSP, Subwoofer, BLIS, Aluminium roofrails, Sidebars, donkere ruiten, dakspoiler, Park assist, open dak, Bi-Xenon, electrische stoelen met stoelgeheugen en stoelverwarming, Dension Gateway 500 iPod, Aux, USB Interface, Tuned 218pk/480Nm, 7-Seater
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Bijna 600 euro voor iets wat veel weg heeft van een powerbox is veel geld..
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
sub-bj
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 07.07.2008 - 13:53

Dat lijkt mij inderdaad ook op een powerbox.
Ik heb o.a subaru impreza wrx en bmw 335i laten tunen en me er toen wel aardig in verdiept. Volgens mij is conclusie dat het herprogrammeren van de ecu een veel beter resultaat geeft (ook op de langere duur) dan het simpel tussenpluggen van een powerbox.

Graag weer terug naar mijn vraag. Verschil tussen fastech en rica svp.

BJ
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Rica heeft een goede naam. Daar betaal je voor. Ik geloof dat men zelf de software ontwikkelt.

Fasttech is een jong bedrijf. Veel mede forummers zijn er geweest en zijn zeer enthousiast. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Lijkt me wel interessant.
Mocht ik beslissen mijn 2.4D 163pk te laten chippen ga ik zeker naar Fasttech.
Twijfel alleen een beetje of het wel goed samengaat met de Geartronic.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Weijers
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 27.06.2008 - 00:51

Nou ben ik toch wakker geworden :-)

Gewoon uit interesse:
- waarom is chippen beter dan een "powerbox"?
- hoezo geldt dit vooral "op de langere duur"?

Dank & Groet,

Vincent
Volvo XC90 D5 Executive MY06, Full Options, Geartronic 6, Servotronic, Black Sapphire Metallic, Antraciet Soft-Leder, 18inch LM Nereus (zomer), 17inch LM Neptune (winter), RSE (2x Monitor), Premium Sound, DSP, Subwoofer, BLIS, Aluminium roofrails, Sidebars, donkere ruiten, dakspoiler, Park assist, open dak, Bi-Xenon, electrische stoelen met stoelgeheugen en stoelverwarming, Dension Gateway 500 iPod, Aux, USB Interface, Tuned 218pk/480Nm, 7-Seater
sub-bj
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 07.07.2008 - 13:53

Zie hieronder svp stuk dat ik gekopieerd heb van subaru website, met uitleg.

Chiptuning

Prodrive biedt een 'Performance Pack' voor de GTT , en afhankelijk van het modeljaar combineert Prodrive een Ramair lucht filter, RVS open uitlaat systeem, aangepast motor management (chip tuning) en Mintex remblokken (t/m MY98). Dit alles geeft de Impreza 15% extra vermogen,. dit betekent 240 pk en 325 Nm koppel voor de pre MY 99 GTT's. Bovendien blijft de garantie van kracht aangezien Subaru Prodrive erkent als een erkend Subaru tuner (let op: per dealer in NL verschillend). Voor de MY99/00 modellen bieden ze een pakket welke bestaat uit een aangepaste motor management computer, ander uitlaat systeem en andere intercooler pijpen. Bewezen vermogen toenamens van 10 tot 15% zijn het resultaat inclusief een motor die sneller reageert en beter oppakt in het midden gebied. Er is wel een aantal nadelen. Ten eerste is het vrij kostbaar. Ten tweede, Prodrive biedt deze pakketten alleen maar voor GTT's met 16" of grotere wielen dus dat kunnen extra kosten betekenen voor de Pre MY98 eigenaren. Ten derde raadt men aan om Super ongelood te gebruiken als brandstof bij de Pre MY97 GTT's dus dat brengt iets meer kosten met zich mee, en ook de latere modellen doen er goed aan om deze brandstof te gebruiken voor optimale prestaties.

Autronic systems

Autronic in een stand-alone ecu die in Nederland wordt geleverd door Vreedijk-Engineering, hier op het forum vertegenwoordigd door "98wout". Een Autronic ECU moet je het zelfde zien als Motec,Link,Gems en enz.
Autronic bied voor elke model een ecu die in de standaard behuizing past
Dit noemt men dan een PnP board , deze is leverbaar voor de 95/00 modelen op SMC basis , en voor de nieuwe modelen op SM4 basis .
Autronic is 1 van de meest uitgebreidste en betrouwbaarste systemen die er op de markt te verkijgen zijn .

De SMC basis is een van de eerste ecu's waar Autronic mee op de markt kwam en hiermee groot geworden is . Nu het nieuwste systeem van Autronic is op SM4 basis .
Deze ecu kan alles aansturen wat er maar te bedenken valt , zoals , launch control, A.L.S. , traction control , veel vrije velden zodat je een goed werkend Auqamist of zelf methanol of NOS kan inspuiten en regelen .

tevens biedt Autronic ook PnP boards aan voor de Mitsubishi , en Honda .


De Link ECU

(Electronic Control Unit, oftwel de motor management computer) ook beter bekend als de Possum link, is een 'aftermarket' computer die de standaard computer van de auto vervangt en dezelde aansluitingen heeft. De ECU komt met een standaard instelling die vervolgens door de gebruiker zelf te veranderen is voor optimale resultaten en eigen voorkeur. Er zijn diverse modules verkrijbaar die de gebruiker kunnen helpen bij het programmeren van de ECU. We raden wel aan dit onder begeleiding van een expert op dit gebied te doen want 'fouten' kunnen desastreuze gevolgen voor de motor hebben met alle gevolgen vandien. In de UK zijn er diverse specialisten op dit gebied, waarvan BR Developments er 1 van is. In Nederland zijn onder meer EMS, van Kempen Autosport en Beek Autoracing bekende namen.

In Australie bied MRT vervangende ECU's waarvan een aantal programmeerbaar zijn. Zij bieden tevens een breed scala aan tuning onderdelen voor zowel dagelijks gebruik als voor wedstrijd doeleinden. Afgezien van hun eigen 'in house' produkten leveren ze ook produkten van oa APS, STI en andere gerenomeerde merken. Superchips UK levert een vervangings 'bleed valve' and past ECU signalen aan en komt zo op 260 pk. Ze hebben ook een upgrade voor de Niet turbo versie van de Impreza.

In Nederland is EMS 1 van de bekende bedrijven met een goede reputatie. Leverbaar zijn vormen van chiptuning voor alle modeljaren vanaf 1997, en bovendien een 300pk set voor de modeljaren 1999 en 2000. In onderstaande grafiek vind je een voorbeeld van de vermogenstoename voor Impreza's uit 1997 en 1998 na toepassing van een EMS chip.






--------------------------------------------------------------------------------


Turbo vervangen

Een turbo heeft een bepaalde capaciteit. Het type turbo wat gemonteerd is op een 1999 Impreza zal bijvoorbeeld niet veel verder komen dan 260pk. Als je de auto wilt tunen naar hogere waardes, zul je dus de turbo moeten vervangen. Vanzelfsprekend dient er meer aangepast te worden, zoals het motormanagement, de brandstofpomp etc.

EMS biedt sinds kort een 300pk kit voor Impreza's uit 1999 en 2000. Met deze set stijgt het vermogen tot ca. 295 pk en het koppel komt uit op circa 380 Nm. De kit bestaat uit: turbo IHI VF23, set bougies, set Samco turboslangen, complete elektronica aanpassing incl. afstellen en de high flow benzinepomp. De gebruikte benzinepomp houdt de benzinedruk mooi constant, ook bij hogere turbodruk, in tegenstelling tot de standaard pomp. Na toepassing van deze set ziet het vermogens-/koppeldiagram er als volgt uit.



Wat opvalt is dat de grotere turbo iets later op gang komt, het turbogat is dus iets groter, waardoor de piek op circa 4100 tpm komt te liggen. Diverse impreza's zijn reeds uitgerust met deze set en er zijn nog geen meldingen bekend van kapotte onderdelen in het motorblok.


--------------------------------------------------------------------------------

Ecutek (EMS)
D.m.v. de door de Engelse Firma EcuTek ontwikkelde software is het mogelijk de kenvelden (tabellen waaruit de motorelektronica de gegevens betreffende inspuithoeveelheid, ontstekingstijdstip en turbodruk en turbodruksturing haalt) van de motorelektronica aan te passen. Hiermee is het mogelijk de kenvelden optimaal aan te passen aan de omstandigheden. De std. kenvelden van de GTT lopen behoorlijk ver door (een std. Impreza zal hier nooit komen), hierdoor is het mogelijk om probleemloos de turbodruk enigszins te verhogen zonder dat er problemen ontstaan. Het mengsel en het ontstekingstijdstip passen zich redelijk aan. Wil je echter een perfecte afstelling, waarbij de mengselsamenstelling en het ontstekingstijdstip perfect passen bij elke belastingstoestand, dan kom je er niet onderuit de std. kenvelden aan te passen. Iedereen met een GTT of WRX vanaf MY99, heeft waarschijnlijk al eens gemerkt dat de acceleratie niet altijd even vloeiend verloopt. Dit is bij een aanpassing van de kenvelden nagenoeg helemaal te verhelpen.

Een ander luchtfiltersysteem zoals bijvoorbeeld de APS induction kit, geeft een dramatische verandering van de gemeten waardes van de luchtmassameter. Aangezien het luchtmassametersignaal in de motorelektroncia zowel gebruikt wordt voor bepaling van de lasttoestand van de motor, als ook voor de bepaling van de inspuittijd, heeft dit grote gevolgen voor zowel het onstekingstijdstip als ook voor de mengselsamenstelling. In het geval van een APS kit zal het mengsel extreem arm zijn en doordat de ECU (motorelektronica) een lagere last dan werkelijk voorhanden te "zien" krijgt is ook het ontstekingstijdstip vroeger dan het optimale. Een te arm mengsel in combinatie met een te vroeg ontstekingstijdstip zorgt ervoor dat de motor binnen de kortste keren de geest zal geven door "pingelen". (pingelen: ongecontroleerde verbranding, waardoor gigantische drukpieken ontstaan) Met behulp van de EcuTek herprogrammering is het mogelijk de "calibratie file" van de luchtmassameter aan te passen aan de gewijzigde omstandigheden, waardoor de lasttoestand en de mengselsamenstelling weer correct zijn.

De std. turbodrukregeling is volledig afgesteld op een originele (lees ongewijzigde) auto. Ga je het uitlaatsysteem modificeren dan klopt de afstelling helemaal niet meer. Drukpieken met aansluitend een dal komen erg vaak voor. Een andere afstelling van de turbodrukregeling geeft weer een perfect verloop van de turbodruk zonder extreme pieken. De turbodrukregeling moet bij IEDERE auto afzonderlijk worden afgesteld voor een optimaal resultaat.

Verder zit in de motorelektronica van de GTT en WRX nog een snelheidsbegrenzer ingebouwd. Bij de GTT (MY99 en MY00) is dit een systeem wat in 3 stappen de turbodruk reduceert. De eerste stap wordt bereikt bij een snelheid van 220 km/h, de tweede stap bij 230 km/h en de derde stap bij 236 km/h. Bij deze derde stap is er nog maar ongeveer 0,5 bar turbodruk over, zodat de auto niet meer sneller wordt. Wij kunnen hier instellen wat we zelf willen!

In de Subaru ECU zitten ook diverse veiligheidsvoorzieningen ingebouwd zoals een correctie van het ontstekingstijdtip bij pingelen, een verrijking van het mengsel bij pingelen, reductie van de turbodruk bij aanhoudend pingelen. Al deze veiligheidsvoorzieningen worden ook bij tuning volledig in tact gelaten.

Het "laden" van het aangepaste programma gebeurt via de diagnoseaansluiting van de auto en neemt ca. 2 minuten in beslag.

Er zijn dus mogelijkheden te over! De auto kan optimaal worden afgesteld zonder verhoging van de turbodruk, hierbij zullen de prestaties niet of nauwelijks toenemen, maar de "drivabitlity" van de auto zal verbeteren. Verder hebben we een afstelling ontwikkeld die met verhoogde turbodruk (hoogte hiervan afhankelijk van het gebruikte uitlaatsysteem, i.v.m. betrouwbaarheid) een forse toename van het koppel en vermogen geeft en tevens de "drivability" verbeterd t.o.v. de std. afstelling. Uiteraard hebben we ook een programma beschikbaar voor gebruik met onze Power-kit (295 pk). Alle programma´s worden door ons optimaal op elke auto afgesteld. Dit is mogelijk met behulp van de uitgebreide diagnoseapparatuur die we ter beschikking hebben. De mengselsamenstelling en de afstelling van de turbodruk worden optimaal afgesteld.

We kunnen ook het programma van de latere (AE782) ECU (v.a. eind MY99 toegepast in de GTT) veranderen in de AE781. De auto zal dan duidelijk spontaner op het gas reageren en ca. 10 - 15 pk meer topvermogen ontwikkelen. Dit alles zonder hogere maximale turbodruk. Degene die zijn overgestapt van een begin MY99 naar een later type hebben wellicht gemerkt dat de nieuwere auto minder fel aanvoelt. In principe is alles mogelijk, bij aanpassing van de turbodruksensor (de std. sensor is te gebruiken tot ca. 1,4 bar) en de luchtmassameter kan de std. ECU gebruikt worden tot meer dan 500 pk........ indien het programma wordt aangepast.


--------------------------------------------------------------------------------

Voordelen van een herprogrammering t.o.v. andere verkrijgbare systemen:

- T.o.v. een module ter verhoging van de turbodruk: Door aanpassing van de mengselsamenstelling vooral in het deellast gebied duidelijk vloeiender motorloop, meer vermogen en koppel mogelijk bij vergelijkbare turbodruk (zeker i.c.m. de AE 782 ECU), "mooier" turbodruk verloop mogelijk door aanpassing op het gebruikte uitlaatsyteem, aanpassing van de toerenbegrenzer mogelijk, meer veiligheden t.o.v. de systemen die een "bleed valve" gebruiken of systemen die de "fuel-cut" (veiligheid bij te hoge turbodruk) volledig verwijderen, hogere topsnelheid, geen knippen en solderen in de kabelboom noodzakelijk, de aanpassing is volledig onzichtbaar ongedaan te maken. (simpelweg het std. programma laden)

- T.o.v. de Unichip: Nauwkeuriger aanpassing van het ontstekingstijdstip en mengselsamenstelling mogelijk, de std. turbodrukregeling is vele malen beter dan de Unichip regeling, aanpassing van de toerenbegrenzer mogelijk, geen knippen en solderen in de kabelboom noodzakelijk, "fuel cut" nog aanwezig, de aanpassing is volledig onzichtbaar ongedaan te maken. (simpelweg het std. programma laden)

- T.o.v. vervangings ECU: Het maken van een goede afstelling is duidelijk eenvoudiger, noodloop functies bij defecte sensoren zijn aanwezig, koude start en stationair loop meestal duidelijk beter, aanzienlijk goedkoper, de dealer ziet bij aankoppelen van de diagnoseapparatuur geen verschil met standaard.
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Weijers schreef:Nou ben ik toch wakker geworden :-)

Gewoon uit interesse:
- waarom is chippen beter dan een "powerbox"?
- hoezo geldt dit vooral "op de langere duur"?

Dank & Groet,

Vincent
Powerbox=rommel

Ga altijd voor maatwerk!!

Als je goed advies wil denk dan ook is aan de forum sponsor Hartog Tuning. Je krijgt daar ook forum korting.

Succes!
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
paulus
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 05.12.2004 - 14:30
Locatie: Noord Holland

Kan met een gerust hart Fasttech aanraden, ben onlangs met mijn derde auto op rij langs geweest voor een chiptuning, dit maal mijn nieuwe XC90 D5 Geartronic, nu een dikke 3500 kilometer verder geniet ik werkelijk elk moment...
Volvo XC 90 D5 Geartronic Zwart 215 PK (getuned door Fasttech) Full options
Voorheen:
Volvo XC 90 D5 Geartronic Zwart Tuned door Fasttech tot 198 pk
Voorheen:Volvo V70 2.4 D Aut. Zwart Tuned tot 168 pk door Fasttech
Daarvoor: Audi A6 TDI Avant, Blauw, Tuned door Fasttech
Daarvoor: Volvo 940 Station LPG, Rood, 500.000+
Ook daarnaast:Volvo XC70 2.4T Automaat zwart
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Fasttech is idd aan te bevelen, die bieden echt maatwerk!

Succes!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
DrRossi
4th Gear member
Berichten: 643
Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46

Echt geen maatwerk,
Ze kopen hun files in bij een duitse tuner a 40 euro.
Ze hebben een OBD kabel en een fatsoenlijk soldeer station.
Pas de laatste tijd zijn ze zelf aan het ontwikkelen.
Ik zelf heb een slechte ervaring met ze.
Auto versnelde onregelmatig en ook niet consequent.
Heb van ellende door de dealer de originele sw laten laden.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
Irvine
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 15.12.2009 - 11:25

Of gewoon door de dealer laten tunen. Ik heb dit ook laten doen en ik ben er zeer tevreden mee.
De tuning staat zo ook geregistreerd in het Volvo computersysteem en zal dus niet door een tussentijdse andere software update ongedaan gemaakt worden.
Tevens blijft de Volvo garantie ook gehandhaafd.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14864
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik heb al drie volvo's laten tunen bij FAsttech.
Jong en technisch innovatief gericht bedrijf.

Gespecialiseerd in volvo.

Rica is goed.
Fasttech is beter omdat ze luisteren naar je wensen, je rijstijl en daar hun chip programma op aanpassen.
Rollerbank voor fijnafstemming aanwezig.

Ik weet dat regionale volvo dealers hun klanten daar naar verwijzen.
Willen ook niet alles doen, omdat ze dan zeggen dat je teveel van de motor of geartronic vraagt.
Ik ben dus een tevreden klant.

Info zie mijn onderschrift en vragen naar Dennis of Marco.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”