Cuppen Banden wielvlucht ( Camber )

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
schepers
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 09.11.2008 - 01:24

Hierbij waarschijnlijk een oplossing voor het veel te snel slijten van de banden ( Cuppen ).
Ben na een zoekactie erachter gekomen dat dit het meest op de achterwielen plaats vindt doordat de achterwielen ongeveer een Camber van -2 graden hebben.
Dit is zeer goed voor een rechte lijn rijden maar funest voor de banden.
in combinatie met het feit dat de achterwielen niet worden aangedreven zullen deze banden het hardst slijten.
De Camber van de achterwielen is niet af te stellen dus omdat arm een vaste vorm heeft .
Heb pas deze armen op het net gevonden die deze arm kunnen vervangen , hierdoor is de camber regelbaar van -1.5 tot +5.0.
Een Camber van -1.0 of zelfs -0.5 zou ten opzichte van de banden veel beter zijn.
Hierbij de armen waarmee het zou moeten lukken.

Als iemand hier ervaringen mee heeft hoor ik dit graag.

Op deze website te vinden:

http://spcalignment.com/PROD_DIR/SPC_PR ... 7420&cmd3=

SPC 67420 FORD FOCUS REAR CAMBER KIT SPC Alignment Components
Ford Focus 2000-2007
Volvo V50 2005-2007
Volvo S40 2004-20

EIB567420K EILBACH
2004-2008 Volvo S40
2004-2008 Volvo V50 2004-2008 Mazda Mazda-3 / Including: 5-door
2006-2007 Ford Focus / 3DR / 4DR / 5DR / Including: LX SE ZTS ZX3 and Sports Models /
2004-2008 Mazda Mazda-3 / Including: 5-door /
2004-2008 Mazda Mazda-3 / Including: 5-door
2002-2005 Ford Focus / 5DR /
2006-2007 Ford Focus / 3DR / 4DR / 5DR / Including: LX SE ZTS ZX3 and Sports Models /
2000-2008 Focus
2006-2007 Mazda 5

Wellicht dat hiermee iemand geholpen is.
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

bij ipd hebben ze die ook dacht ik
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
schepers
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 09.11.2008 - 01:24

Heb daar net gekeken maar hebben het niet .
In ieder geval niet voor een S40 new.

Zal nog eens verder zoeken
Bedankt hiervoor
fjrene
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 20.11.2005 - 22:35
Locatie: houten

misschien past die van de ford focus ook op een volvo
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Interessant, maar je moet je wel afvragen in hoeverre dit je weggedrag negatief beinvloedt. (maar dat kan ook meevallen misschien?? )
Ik ken het euvel, en heb zelfs vanaf fabriek te maken met een rechtsachter iets meer dan gemiddeld afwijkende stand, maar door regelmatig wisselen valt er voor mij mee te leven en hou ik in elk geval het goede weggedrag. Daar heb ik ook nog wel een beetje extra rubber voor over.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

dan was het ergens anders dat ik het heb gezien , ik weet dat ik het nogal heb gezien


ik heb er geen last van van scheef af lopende ban den .. .

maar ik vind wel dat de v50 echt strak op de baan licht !!
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
schepers
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 09.11.2008 - 01:24

Heb nog wat verder gezocht en er hier

http://www.sfxperformance.com/parts/EIB567420K.htm
ook van Eibach gevonden.

Ik heb het topic hierom gestart omdat ik volgende week onder mijn S40 sport 2007 4 nieuwe banden krijg van de dealer omdat alle 4 banden zwaar gecupt zijn.
Daar heb ik te horen gekregen dat het door het soort achteras komt, omdat mij nooit verteld was dat ik de banden moest wisselen ben ik dus door gereden met het gevolg dat ze bij de laatste beurt wel zijn gewisseld ,maar het al te laat was en er niet meer normaal met de banden te rijden valt.
Hoop trillen is stuur, geluid van defecte wiel lagers en het gevoel dat de rem schijven versleten zijn, om nog maar te zwijgen van het lawaai in de auto.
Heb het gevoel dat ik niet de enige met dit probleem ben en heb dus in US forums gezocht waar dit probleem veel naar voren kwam en waar het met deze camber kits is opgelost.
Het schijnt als ik het als wat ik daar lees dat het ,het weggedrag zelfs ten goed komt.
Wellicht dat ik deze set bestel en er onder laat zetten , is niet goedkoop dus ga er eens serieus over nadenken.
Elke 20.000 km nieuwe banden loopt harder op als de €130,00 voor deze set.
Komt alleen ook nog bij dat de hele auto opnieuw moet laten uitlijnen en dat ik ze er waarschijnlijk bij een garage onder moet laten zetten.
volvo S40 1.8 Sport 2007 (426) zilver
fjrene
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 20.11.2005 - 22:35
Locatie: houten

bij mijn vorige auto v40 maakte het heel veel verschil of je michellin had of een goedkoper merk michellin was veel stiller bijna geluidloos
schepers
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 09.11.2008 - 01:24

Ja daar zal ik achter moeten komen ik heb nu 2x Continental premium contact en 2x Michelin Pilot Primacy.
Heb het verschil nog niet gemerkt daar de Michelins achter hebben gezeten en er het slechtste aan toe zijn.
Sommige profiel blokken weggesleten en sommige nog zo goed als nieuw.
De band is daardoor niet rond meer maar hobbelt over de goede stukken.
Toen ze nog achter zaten merkte je wel dat het niet lekker was maar ging, nu ze voor zitten wordt je er helemaal gek van.
Ik denk ook dat veel mensen het niet merkenomdat het langzaam gebeurt en het er dus insluipt.
Alleen nadat ik een leenauto mee kreeg voor de laatste reparatie was het een wereld van verschil, bijna geen banden ruis en strak sturend, kon zelfs de radio veel zachter zetten en toch verstaan.
Dit is denk ik de enige manier om er achter te komen hoe erg het was geworden in de loop van de tijd.
volvo S40 1.8 Sport 2007 (426) zilver
Lex
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
Locatie: Noord Holland

Heel herkenbaar verhaal. Ik had de meeste moeite met het lawaai. Inderdaad lijkt het op het geluid van defecte wiellagers en dan met name in het snelheidsgebied tussen de 80 en de 100 km/u.

Ik heb eveneens een tijdje terug alle vier de banden laten vervangen ( Michelin ). Nu wissel ik, uiterlijk na 10.000 km, van voor naar achter en andersom uiteraard. Toevallig een maandje terug weer gedaan. Op die manier is het prima te doen.

Op advies van de bandenhandel alle vier de banden op spanning 2,5. Dat schijnt ook te helpen.
Volvo V50 1.6D Edition 1 (2007-2013)
schepers
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 09.11.2008 - 01:24

Heeft even tijd in beslag genomen,maar een kleine update.
Auto gaat over een paar dagen voor enkele garantie reparaties terug naar de dealer.
Heb voordat de nieuwe banden gemonteerd worden contact opgenomen met volvo Belgie en heb daar een bijzonder aangenaam antwoord gekregen op mijn vraag met betrekking tot het cuppen.
Ik heb ze er daar op geattendeerd op de regelbare armen en wat zij daar van vonden i.v.m de wiel vlucht ,de reactie was dat volvo er een zelfde oplossing voor heeft en dat ik de dealer daar op moet wijzen zodat zij de camber achter toch kunnen afregelen.

Zal later laten weten wat het exact is / wordt.
volvo S40 1.8 Sport 2007 (426) zilver
Bert de Klein
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 14.09.2008 - 18:01
Locatie: WANROIJ

volgens een verkoper van pirelli die al jaren in de banden zit is het voornamelijk te wijten aan het rijden met te lage banden spanning hij advieseerde mij ook een banden spanning van 2.5 bar in alle banden.
inmiddels 20000 km verder en nog nergens laast van.
1989 volvo 440 dl
1994 volvo 440 gl
1998 volvo s40 1.8
nu 2006 volvo s40 ed II met nav 1.8
kreidler rmc 1977 + kreidler rmc 1995
schepers
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 09.11.2008 - 01:24

Ha bert , de bandenspanning heb ik op alle banden op 2.5 staan.
Alleen gaat door het sport onderstel het comfort toch wel achteruit.
Is met de juiste spanning al stug maar te doen , op de hogere voel je echt elk hobbeltje.
Nu heb ik de wiel vlucht laten nakijken en die staat achter op -2% aan beide kanten,heb hier de specificaties uit het vovlo vadis wat ik maar gedownload heb en daar wordt een maximum van -1.5% aangegeven met een tolerantie van 0,35% .dit licht dus al buiten de specs.
Voor is het nog wat erger daar staat de camber +/- op 1.3% en daar is het maximum wat toegestaan is -0,6%.
Vandaar dat banden wisselen bij mij niet echt succesvol was i.v.m het feit dat alle 4 de wielen ongeacht waar gemonteerd cuppen.
Maar ja over een paar daagjes mag hij naar de dealer en gaan ze het allemaal maar eens fijn op lossen, hebben er nog genoeg aan te sleutelen is ook nog een nieuwe stuur bekrachtiging pomp besteld nieuwe tank vul opening, 1 van de sleutels defect ( batterij gaat 5 minuten mee) en een partij software updates waarvan een hele grappige 1 op de 5 keer als ik de auto start ( Ok zag het een keer toen mijn vrouw wegging ), gaan de breedstralers automatisch aan en nooit meer uit.
Moet dan de auto uitzetten 1 minuut wachten en dan is het weer goed.
En verder nog schakelaar boordcomputer die vastzit en schakel unit in dat van alarm verlichting en dergelijke die vervangen wordt.
Zal tevens ook melding maken dat versnelling bak heel erg stroef begint te worden.
Nou is een waslijst , maar krijg een leen V50 2,0 L mee dus ze mogen het op het gemak doen.
Laat nog weten hoe het met de Camber afloopt.

Groet
Ben
volvo S40 1.8 Sport 2007 (426) zilver
schepers
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 09.11.2008 - 01:24

Even update .
Auto staat al 3 dagen bij dealer,Het zou 1 dag duren maar werd gebeld dat het langer ging duren i.v.m. het feit dat de wielvlucht achter niet binnen de grenzen te krijgen is en er daar voor contact is opgenomen met Volvo Nederland.
Tevens blijkt dat er wat met de rem leiding is waarvoor ooit een terugroepactie is geweest waar ik niets vanaf wist ( zijn onderdelen voor besteld ).
Tevens ook een probleem met benzine verbruik, wist wel dat het hoger zou zijn als oude auto maar reed nog geen 300KM op een tank in de stad ( opmerking heel rustig gereden).
Heb nu een leen V50 1/2 jaar oud 200Km mee gereden tank nog vol op meter. ( nog een opmerking over de leenauto is erg in gerookt bekerhouder is als asbak gebruikt,heeft lichtgrijs interieur dus kan wel begrijpen hoe hij er uit ziet van binnen ).
Ga maar afwachten wat de uitkomst word.
volvo S40 1.8 Sport 2007 (426) zilver
schepers
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 09.11.2008 - 01:24

Hierbij mijn ervaring met de oplossing van het cuppen van de banden.
De auto is een week in de garage geweest,de dealer heeft bijna de gehele achterwiel ophanging aan beide zijde vervangen en het resultaat de wielen staan nagenoeg recht.
Auto rijdt weer als een zonnetje.
Ze hebben mij niet willen vertellen wat de oorzaak aan de oude ophanging was maar wel dat het een drama was.
Hierbij een grote pluim voor de dealer en ga nu zeker heel lang met mijn 4 nieuwe Michelins doen ( die ik er er overigens ook als garantie bij kreeg ).
volvo S40 1.8 Sport 2007 (426) zilver
fjrene
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 20.11.2005 - 22:35
Locatie: houten

netjes opgelost meestal gaat het niet zo makkelijk,maar bij jou gelukkig wel.
BG_V50
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 01.02.2006 - 13:59
Locatie: Genk

idd mooi opgelost dr dealer.

Ik heb slechte ervaring met Pirelli P7.

ik kom van de af fabriek conti's nr die harde pirellis,

precies alsof ik op staal rij,

heb de ophanging laten nazien, uitlijnen, balanceren etc herhaaldellijk.

Gewoon type band, te hard, en die krengen slijten nikske, 18K KM en zo goed als nieuw, denk dat ik ze ga ebayen...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”