Pagina 1 van 2

Motortje sproeier achterruit

Geplaatst: 13.01.2009 - 19:49
door T5je
Mijn achterruitenwissersproeier doet het niet meer. Dacht eerst dat de leiding bevroren was maar na vandaag blijkt dat dus niet het geval.

Weet iemand waar je dit motortje kunt vinden? Wil eens proberen er een tik op te geven. Mocht het dan nog niet werken zal het dus vervangen moeten worden. (Tenzij het draadbreuk/slecht contact is in bediendingshendel)

Geplaatst: 13.01.2009 - 19:57
door xantingo
Mijn sproeier deed het ook niet meer, even later ook haperingen bij de ruitenwisser en het derde stoplicht.

Ik heb de kabelboom dan even nagekeken en daar bleken enkele draden gebroken.

Aan mekaar gezet en alles werkt weer perfect.

Geplaatst: 13.01.2009 - 20:06
door hadico
Motortje hangt onder in het reservoir rv in de bumper er zitten er twee een van voor en een van achter.

Geplaatst: 13.01.2009 - 22:12
door T5je
In het reservoir? Dus als ik het moet vervangen moet hele reservoir er uit? Moet ik dan geheel nieuwe unit (reservoir en twee motortjes) kopen of zijn motortjes apart te vervangen?

Geplaatst: 13.01.2009 - 22:13
door T5je
@ xantingo: Welke kabelboom? Die van je stuurkolom of die onder de motorkap?

Geplaatst: 13.01.2009 - 23:46
door Gast
Vermoedelijk bedoelde @xantingo, de kabelboom thv de schanieren in de achterklep.

Geplaatst: 14.01.2009 - 00:12
door doubleyou7
Typisch, mijn achterruitenwissersproeier doet het na die vorstperiode ook niet meer....

Geplaatst: 14.01.2009 - 00:13
door hadico
Nee steekt met ze neus in het reservoir kun je eruit trekken ,opletten dat het rubber op ze plaats komt te zitten waar hij op afdicht met terugzetten.
Als je tankje volzit ook even opletten als je eronder ligt/staat en hem losneemt.
Motortjes zijn apart verkrijgbaar.

Geplaatst: 14.01.2009 - 08:36
door Oceanracer
Zou je niet beter eerst even de zekering kunnen controleren?

Geplaatst: 14.01.2009 - 20:16
door T5je
Zou de zekeringen apart zijn voor de beide motortjes? Zou best kunnen hoor. Check het wel even want is de meest eenvoudige check. Goede tip.

Geplaatst: 14.01.2009 - 20:21
door Oceanracer
Bij mijn V70 zijn het er in elk geval wel 2 verschillende. Zitten in de grote zwarte langwerpige bak, onder de motorkap aan de stuur-kant. Ik zal dat topic eens zoeken, want ik had er ook eens wat gedoe mee.

Geplaatst: 14.01.2009 - 20:24
door Oceanracer

Geplaatst: 15.01.2009 - 10:01
door T5je
Net gekeken en inderdaad, het was de zekering. Bedankt Oceanracer.

Oorzaak gelijk als in de aangegeven link. Sproeien tijdens vorst dus bevroren leiding.

Geplaatst: 15.01.2009 - 15:19
door doubleyou7
Bij mij ook opgelost:

Bedankt Oceanracer! Wat een heerlijk forum is dit toch!

Geplaatst: 15.01.2009 - 22:01
door T5je
Voortaan maar anti-vries gebruiken. Zelfs als het nog net niet vriest maar wel verwacht wordt.

Heb dealer gebeld en verteld dat het ook zekering kan zijn. Zijn advies was namelijk tegen motortje tikken. Kans dat deze vast zou zitten omdat je het weinig gebruikt. Was wel blij met de mededeling en zal het gebruiken in soortgelijke gevallen.

Geplaatst: 16.01.2009 - 08:15
door nautic
Ik had het bij 850 ook. Daar bleek de slang na het pompje losgekomen te zijn. Dat zou ik even checken, scheelt veel kosten. In 850 zat ie onder de afwerking van de kofferbak. Succes ermee.

Geplaatst: 16.01.2009 - 10:13
door nootje63
Ik had hetzelfde probleem. Na de vorst geen sproeier meer.
Net nagekeken en.....inderdaad de zekering !!! Opgelost.

Fantastisch zo'n forum !! Thanks !

Geplaatst: 16.01.2009 - 13:28
door Oceanracer
Wat is het toch fijn als ik met zo'n kleine moeite zo veel mensen weer blij kan maken. :)

Geplaatst: 16.01.2009 - 14:05
door nootje63
yep, hou dat vol :D

Geplaatst: 16.01.2009 - 17:09
door xantingo
De vraag is alleen waarom de zekering doorgesmolten is.

In mijn geval was ook de zekering stuk, na monteren van een nieuwe zekering werkte de ruienwisser achteraan weer even, en dan weer niet meer.
De zekering bleef echter heel.

Bij het uiteenhalen van de kabelboom in de scharnier van de achterklep bleek echter dat van verscheidene draden de isolatie doorgeschuurd was, naast de gebroken draden.

Het was dus gewoon een kwestie van tijd voor de zekering weer stukging...