Zoals ik in mijn voorsteltopic heb aangegeven is de airco voor mij erg belangrijk.
Na het forum eens 'doorgeworsteld' te hebben, heb ik een beetje een naar gevoel overgehouden v.w.b. de airco in de zgn. Classic serie.
Mijn vragen:
1. Gaat per definitie de verdamper altijd kapot of 'valt het allemaal nogal mee' ?
2. Gaat hij geleidelijk kapot of 'overlijdt' hij van het ene moment op het andere ?
3. Hoe is vast te stellen bij de eerste kennismaking met de auto of de verdamper defect is of dat 'hij op zijn laatste benen loopt' ?
4. Ik begrijp dat een airco uit meer onderdelen bestaat dan alleen de verdamper maar indien de airco niet werkt, d.w.z. hij geen koude lucht produceert, moet ik er dan vanuit gaan dat de verdamper defect is óf zijn er andere onderdelen die éérder het loodje leggen ?
Ter verduidelijking: Ik ben technisch goed onderlegd en ken de werking van airco's. Waar het mij om gaat is om er achter te komen of de verdamper de zwakste schakel is in de keten. Want nogmaals: erg belangrijk voor mij, een goed werkende airco !
Airco/verdamper
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
- Blue Thunder
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 14:37
Hier wat antwoorden:
1. Het is een bekende klacht maar ze gaan niet allemaal kapot. Mijne is 9 jaar en werkt nog steeds prima.
2. In princiepe gaat hij geleidelijk kapot. Alleen dit merk je volgens mij niet totdat hij echt overleden is. Enige wat je gaat merken is minder koude lucht (met name met hoge buitentemp als er flink gekoeld moet worden).
3. Nou als hij defect is is makkelijk te merken. Zet de airco uit, schakel hem weer aan en luister of je de compressor hoort aanslaan. Komt er na een aantal min nog steeds geen koude lucht uit de roosters dan kan je ervan uitgaan dat er iets niet klopt. Vraag ook altijd wanneer de airco voor het laatst onderhouden is. Interval is eens in de 2 jaar.
En of ie op zijn laatste benen loopt weet ik niet precies hoe je dat moet controleren. Misschien dat een andere forummer dat weet. (eentje met ervaring
)
4. Airco bestaad uit: compressor,condensator,verdamper en nog wat andere dingen. Bovengenoemde zijn belangrijkst. De compressor controleer je door met draaiende motor de airco aan/uit te zetten. Je moet dan een soort klik geluid uit de motorruimte horen en meestal zakt je toerental even bij inschakeling. De condensator zit voor de radiator en deze is gevoelig voor steenslag e.d. De verdamper controleren is lastiger.
Maar als de airco het niet meer doet dan kan een dealer makkelijk kijken naar lekkages. Bij onderhoud wordt namelijk traceer vloeistof gebruikt zodat een lekkage snel te zien is.
Hopelijk heb je wat aan deze info. Ik zal uiteraard iets vergeten zijn te vertellen maar daar zijn de andere forummers voor
1. Het is een bekende klacht maar ze gaan niet allemaal kapot. Mijne is 9 jaar en werkt nog steeds prima.
2. In princiepe gaat hij geleidelijk kapot. Alleen dit merk je volgens mij niet totdat hij echt overleden is. Enige wat je gaat merken is minder koude lucht (met name met hoge buitentemp als er flink gekoeld moet worden).
3. Nou als hij defect is is makkelijk te merken. Zet de airco uit, schakel hem weer aan en luister of je de compressor hoort aanslaan. Komt er na een aantal min nog steeds geen koude lucht uit de roosters dan kan je ervan uitgaan dat er iets niet klopt. Vraag ook altijd wanneer de airco voor het laatst onderhouden is. Interval is eens in de 2 jaar.
En of ie op zijn laatste benen loopt weet ik niet precies hoe je dat moet controleren. Misschien dat een andere forummer dat weet. (eentje met ervaring
4. Airco bestaad uit: compressor,condensator,verdamper en nog wat andere dingen. Bovengenoemde zijn belangrijkst. De compressor controleer je door met draaiende motor de airco aan/uit te zetten. Je moet dan een soort klik geluid uit de motorruimte horen en meestal zakt je toerental even bij inschakeling. De condensator zit voor de radiator en deze is gevoelig voor steenslag e.d. De verdamper controleren is lastiger.
Maar als de airco het niet meer doet dan kan een dealer makkelijk kijken naar lekkages. Bij onderhoud wordt namelijk traceer vloeistof gebruikt zodat een lekkage snel te zien is.
Hopelijk heb je wat aan deze info. Ik zal uiteraard iets vergeten zijn te vertellen maar daar zijn de andere forummers voor

S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Mijn verdamper zit er nu 300.000 kilometer in. Wel heb ik vanaf het begin ook in de winter de airco zo nu en dan laten draaien. Ook belangrijk: Zo'n 10 minuten voordat je parkeert de airco uit zetten. Dan kan de verdamper in die tien minuten lekker drogen.
- KR@MMETJE
- 2nd Gear member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 11:29
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Een defecte verdamper kan mogelijk relatief snel geconstateerd worden is mijn ervaring (helaas).
Afgelopen zomer ben ik er helaas achter gekomen dat m'n verdamper meer dat twee gaten had en dus niet al het koudemiddel in het systeem bleef zitten.
De "specialist" die me destijds heeft "geholpen" heeft me toen relatief eenvoudig laten zien dat de verdamper waarschijnlijk lek was.
Deze manier werkt alleen indien er tijdens airco onderhoud contrastvloeistof is toegevoegd aan het koudemiddel.
Als je het dashboard kastje uit je dashboard schroeft, kijk je tegen een witte unit waarin de verdamper zich bevindt. Als je deze unit bekijkt met een speciale UV-bril en lamp, dan zal de contrastvloeistof aan de binnenzijde van deze witte bak zichtbaar zijn.
Zoals gezegd is dit alleen zichtbaar als de verdamper goed lekt en er eerder contrastvloeistof is toegevoegd. Het is geen heilige methode maar een kwestie van 10 minuutjes als je kan beschikken voor een UV bril met lamp.
Mijn hele airco verhaal zou je op onderstaande links kunnen doornemen...
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 09.15.html
Overgens kan ik niemand de "specialist" aanraden waar ik m'n airco heb laten repareren. Is voor mij echt de slechste auto-ervaring van het jaar geweest. Ik zou dit bedrijf m'n auto nog niet meer laten wassen!
Verder enkele topics op het 850forum betreffende de verdamper:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 749.0.html
Afgelopen zomer ben ik er helaas achter gekomen dat m'n verdamper meer dat twee gaten had en dus niet al het koudemiddel in het systeem bleef zitten.
De "specialist" die me destijds heeft "geholpen" heeft me toen relatief eenvoudig laten zien dat de verdamper waarschijnlijk lek was.
Deze manier werkt alleen indien er tijdens airco onderhoud contrastvloeistof is toegevoegd aan het koudemiddel.
Als je het dashboard kastje uit je dashboard schroeft, kijk je tegen een witte unit waarin de verdamper zich bevindt. Als je deze unit bekijkt met een speciale UV-bril en lamp, dan zal de contrastvloeistof aan de binnenzijde van deze witte bak zichtbaar zijn.
Zoals gezegd is dit alleen zichtbaar als de verdamper goed lekt en er eerder contrastvloeistof is toegevoegd. Het is geen heilige methode maar een kwestie van 10 minuutjes als je kan beschikken voor een UV bril met lamp.
Mijn hele airco verhaal zou je op onderstaande links kunnen doornemen...
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 09.15.html
Overgens kan ik niemand de "specialist" aanraden waar ik m'n airco heb laten repareren. Is voor mij echt de slechste auto-ervaring van het jaar geweest. Ik zou dit bedrijf m'n auto nog niet meer laten wassen!
Verder enkele topics op het 850forum betreffende de verdamper:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 749.0.html
Volvo 440 1.8i Luxury Line '95
Volvo S70 2.5D Europa Comfort Exclusive '99
Volvo S60 D5 Momentum '06
Volvo S70 2.5D Europa Comfort Exclusive '99
Volvo S60 D5 Momentum '06