V70 D5 185 pk Geartronic 6 raar motorgeluid bij warme motor

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maikel2360
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:13
Locatie: turnhout

Ben pas de trotse bezitter van een D5 uit 2006.
Kilometerstand 73.000.
Nu ken ik deze motoren niet, maar het valt me op dat als deze koud is, de motor heel mooi loopt, en als deze warm is dan hoor ik een tikkend geluid, bij stationair draaien.
Hoe harder ermee gereden, is hoe luidruchtiger het geluid bij stationair gedrag.

De dealer zegt dat dit normaal, is maar kan mij niet exact aangeven waardoor dit komt.

Weet iemand waar dit tikkende geluid vandaan komt. ( het lijkt net alsof er een klep tikt.
Ik weet niet of alle D5 motoren dit hebben.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Bekijk deze eens mogelijk heb jij ook zoiets aan de hand.



http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=26224
Gebruikersavatar
maikel2360
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:13
Locatie: turnhout

thanks. heb er direkt op gereageerd.
Die man heeft het probleem ook aan de hand.
D5 185 PK 2006 Geartronic 6
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Ja maar weet niet of het al is verholpen en of het de injectoren waren even afwachten maar.

succes
Gebruikersavatar
maikel2360
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:13
Locatie: turnhout

klopt het dat deze injectoren in de 185 pk uitvoering uit 2006 open gaan staan als de motor warm wordt.
zou het mss hierdoor komen, dat er eentje teveel open gaat staan
D5 185 PK 2006 Geartronic 6
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Ze worden elektr. aangestuurd maar als van een het nevelbeeld of de afgegeven hoeveelheid niet klopt kan hij een mechanis klinkend geluid in de motor veroorzaken.
Gebruikersavatar
maikel2360
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:13
Locatie: turnhout

Dat tikkende geluid is het best omschreven als het verwijderen van het luchtfilter.

Dus als hij warm is en stationair loopt, dan geeft hij ongeveer hetzelfde geluid als dat de luchtfilter is verwijderd.
Is dit normaal bij deze autos.
Hebben ze dit allemaal.
Als ik het luchtfilter verwijder, heb ik hetzelfde geluid, maar dan nog erger.

Alvast bedankt
D5 185 PK 2006 Geartronic 6
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Toch goed mogelijk dat je het geluid van de EGR hoort deze hoor je inderdaad erger met het luchtfilter open ,laat anders je auto bij je dealer aan de kast hangen dan kunnen ze de EGR aansturen (open zetten)in een testprograma dan weet je zeker dat het dit ook is .
Is het inderdaad de EGR die je hoort dan is hier weinig aan te veranderen geluid hoort er dan bij.
Gebruikersavatar
maikel2360
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:13
Locatie: turnhout

hoe bedoel je dat hoort er dan bij?
Wat is de EGR?
Kan deze dan niet vervangen worden?
Hebben alle 185 pk uitvoeringen een luchtfiltergeluid als ze warm zijn?
Kan ik deze niet dichtzetten?
D5 185 PK 2006 Geartronic 6
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

EGR Exhaust Gas Recirculation maw een deel van je uitlaatgas word opnieuw in de verbranding opgenomen ,doordat dit mengen in het inlaatspruitstuk gebeurt hoor je als het ware je uitlaat lekken in je inlaatspruitstuk EGR is op het moment van werken hoorbaar afhankelijk van de mate waarin hij word aangestuurd is dit wat meer of minder.
Gebruikersavatar
maikel2360
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:13
Locatie: turnhout

Beste Hadico,
Kan dit ook uitgezet worden?
Mvg
D5 185 PK 2006 Geartronic 6
Gebruikersavatar
maikel2360
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:13
Locatie: turnhout

of kan dit electronisch afgeregeld worden?

Mvg
Maikel
D5 185 PK 2006 Geartronic 6
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Afregelen kan niet uitzetten wel ,alleen niet via de dealer zoek hiervoor eens in het forum de tuningbedrijven kunnen je hier wel mee helpen.
Gebruikersavatar
maikel2360
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:13
Locatie: turnhout

Wat is het voordeel? dat hij geen geluid meer maakt?

Wat is het nadeel van uitzetten?
D5 185 PK 2006 Geartronic 6
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Geen vervuiling meer van de inlaatbuis (voordeel)
Lagere verbrandingstemperatuur opwarm tijd langer , milieuschade (nadeel)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14960
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

MMMM ik begrijp dat de 185pk D5 wat moeilijker is pom de egr te neutraliseren
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
maikel2360
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:13
Locatie: turnhout

Bover schreef:MMMM ik begrijp dat de 185pk D5 wat moeilijker is pom de egr te neutraliseren
Hoe bedoel je, en waar ligt dat dan aan?
D5 185 PK 2006 Geartronic 6
Gebruikersavatar
maikel2360
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:13
Locatie: turnhout

Weet mss iemand anders waarom dit verschillend zou zijn dan een 163 pk.
Volgens de dealer is dit slechts een chip waardoor hij 185 pk heeft.
en dat de motor geheel hetzelfde is.
D5 185 PK 2006 Geartronic 6
yes
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.11.2008 - 11:11

Ha Maikel,

Je had mij in mijn topic laten weten dat je auto naar de importeur zou gaan. Graag verneem ik van je wat daar is uitgekomen.
Op mijn topic staat nu de reaktie welke ik van onze (ongeinteresserde) importeur uit Beesd heb ontvangen.
Ben benieuwd wat jullie importeur van de zaak vindt.

Groeten yes.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33127
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

maikel2360 schreef:Weet mss iemand anders waarom dit verschillend zou zijn dan een 163 pk.
Volgens de dealer is dit slechts een chip waardoor hij 185 pk heeft.
en dat de motor geheel hetzelfde is.
Ligt eraan, de oude D5 met 163pk had een 5bak, (ook GT) en de nieuwe een zes-bak.
De nieuwe D5 met 185pk en zijn kleinere broertje de 2.4D met 163pk is wel een gedownchipte versie. Maar volgens mij ook met kleinere remschijven en volgens mij ook nog andere koeling.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”