Pagina 1 van 1
V70 D5 185 pk Geartronic 6 raar motorgeluid bij warme motor
Geplaatst: 14.01.2009 - 20:27
door maikel2360
Ben pas de trotse bezitter van een D5 uit 2006.
Kilometerstand 73.000.
Nu ken ik deze motoren niet, maar het valt me op dat als deze koud is, de motor heel mooi loopt, en als deze warm is dan hoor ik een tikkend geluid, bij stationair draaien.
Hoe harder ermee gereden, is hoe luidruchtiger het geluid bij stationair gedrag.
De dealer zegt dat dit normaal, is maar kan mij niet exact aangeven waardoor dit komt.
Weet iemand waar dit tikkende geluid vandaan komt. ( het lijkt net alsof er een klep tikt.
Ik weet niet of alle D5 motoren dit hebben.
Alvast bedankt.
Geplaatst: 14.01.2009 - 20:55
door hadico
Bekijk deze eens mogelijk heb jij ook zoiets aan de hand.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=26224
Geplaatst: 14.01.2009 - 21:06
door maikel2360
thanks. heb er direkt op gereageerd.
Die man heeft het probleem ook aan de hand.
Geplaatst: 14.01.2009 - 21:08
door hadico
Ja maar weet niet of het al is verholpen en of het de injectoren waren even afwachten maar.
succes
Geplaatst: 14.01.2009 - 21:41
door maikel2360
klopt het dat deze injectoren in de 185 pk uitvoering uit 2006 open gaan staan als de motor warm wordt.
zou het mss hierdoor komen, dat er eentje teveel open gaat staan
Geplaatst: 14.01.2009 - 22:39
door hadico
Ze worden elektr. aangestuurd maar als van een het nevelbeeld of de afgegeven hoeveelheid niet klopt kan hij een mechanis klinkend geluid in de motor veroorzaken.
Geplaatst: 23.01.2009 - 21:07
door maikel2360
Dat tikkende geluid is het best omschreven als het verwijderen van het luchtfilter.
Dus als hij warm is en stationair loopt, dan geeft hij ongeveer hetzelfde geluid als dat de luchtfilter is verwijderd.
Is dit normaal bij deze autos.
Hebben ze dit allemaal.
Als ik het luchtfilter verwijder, heb ik hetzelfde geluid, maar dan nog erger.
Alvast bedankt
Geplaatst: 23.01.2009 - 21:28
door hadico
Toch goed mogelijk dat je het geluid van de EGR hoort deze hoor je inderdaad erger met het luchtfilter open ,laat anders je auto bij je dealer aan de kast hangen dan kunnen ze de EGR aansturen (open zetten)in een testprograma dan weet je zeker dat het dit ook is .
Is het inderdaad de EGR die je hoort dan is hier weinig aan te veranderen geluid hoort er dan bij.
Geplaatst: 23.01.2009 - 21:51
door maikel2360
hoe bedoel je dat hoort er dan bij?
Wat is de EGR?
Kan deze dan niet vervangen worden?
Hebben alle 185 pk uitvoeringen een luchtfiltergeluid als ze warm zijn?
Kan ik deze niet dichtzetten?
Geplaatst: 23.01.2009 - 22:09
door hadico
EGR Exhaust Gas Recirculation maw een deel van je uitlaatgas word opnieuw in de verbranding opgenomen ,doordat dit mengen in het inlaatspruitstuk gebeurt hoor je als het ware je uitlaat lekken in je inlaatspruitstuk EGR is op het moment van werken hoorbaar afhankelijk van de mate waarin hij word aangestuurd is dit wat meer of minder.
Geplaatst: 23.01.2009 - 22:24
door maikel2360
Beste Hadico,
Kan dit ook uitgezet worden?
Mvg
Geplaatst: 23.01.2009 - 23:06
door maikel2360
of kan dit electronisch afgeregeld worden?
Mvg
Maikel
Geplaatst: 23.01.2009 - 23:09
door hadico
Afregelen kan niet uitzetten wel ,alleen niet via de dealer zoek hiervoor eens in het forum de tuningbedrijven kunnen je hier wel mee helpen.
Geplaatst: 23.01.2009 - 23:17
door maikel2360
Wat is het voordeel? dat hij geen geluid meer maakt?
Wat is het nadeel van uitzetten?
Geplaatst: 23.01.2009 - 23:22
door hadico
Geen vervuiling meer van de inlaatbuis (voordeel)
Lagere verbrandingstemperatuur opwarm tijd langer , milieuschade (nadeel)
Geplaatst: 24.01.2009 - 01:16
door Bover
MMMM ik begrijp dat de 185pk D5 wat moeilijker is pom de egr te neutraliseren
Geplaatst: 24.01.2009 - 12:33
door maikel2360
Bover schreef:MMMM ik begrijp dat de 185pk D5 wat moeilijker is pom de egr te neutraliseren
Hoe bedoel je, en waar ligt dat dan aan?
Geplaatst: 24.01.2009 - 13:33
door maikel2360
Weet mss iemand anders waarom dit verschillend zou zijn dan een 163 pk.
Volgens de dealer is dit slechts een chip waardoor hij 185 pk heeft.
en dat de motor geheel hetzelfde is.
Tikken nokkelen enz.
Geplaatst: 01.02.2009 - 18:20
door yes
Ha Maikel,
Je had mij in mijn topic laten weten dat je auto naar de importeur zou gaan. Graag verneem ik van je wat daar is uitgekomen.
Op mijn topic staat nu de reaktie welke ik van onze (ongeinteresserde) importeur uit Beesd heb ontvangen.
Ben benieuwd wat jullie importeur van de zaak vindt.
Groeten yes.
Geplaatst: 01.02.2009 - 18:25
door Paul
maikel2360 schreef:Weet mss iemand anders waarom dit verschillend zou zijn dan een 163 pk.
Volgens de dealer is dit slechts een chip waardoor hij 185 pk heeft.
en dat de motor geheel hetzelfde is.
Ligt eraan, de oude D5 met 163pk had een 5bak, (ook GT) en de nieuwe een zes-bak.
De nieuwe D5 met 185pk en zijn kleinere broertje de 2.4D met 163pk is wel een gedownchipte versie. Maar volgens mij ook met kleinere remschijven en volgens mij ook nog andere koeling.