standkachel defect

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Bernard
1st Gear member

Ik heb een V70 D5 uit 2005 geimporterrd uit Duitsland.
De standkachel heeft gedurende twee jaar prima gewerkt, maar een maand geleden hield hij er plotseling mee op.
Als ik de kachel via de boordcomputer activeer gebeurt er niets en na een paar seconden wordt via het display gemeld dat de kachel weer is uitgeschakeld.
Ik heb de kachel uit de auto verwijderd en gedemonteerd.
De kachel was, afgezien van wat koolafzetting, schoon van binnen.
Ik heb alle ondedelen (voorzover mogelijk) getest door een externe spanning aan te sluiten.
De ventilator motor, de gloeibougie en de pomp werken prima. Ook komt er spanning op het zwarte kastje waarin de electronica zich bevindt.
Aan de voorzijde van de brandstoftank zit een klep. Als ik deze aansluit op 12V hoor ik een klik.
Wordt de brandstof via deze klep naar de kachel gevoerd?
Waar zit de brandstofpomp voor de kachel?
Wat is de volgorde van het inschakelen van de kachel: eerst moet de pomp lopen? Hoe kan ik de andere sensoren in de kachel testen?
Ik heb dus vele vragen, wie kan mij op weg helpen?
Bernard
C 30 T5
4th Gear member

Eerst begint de ventilator te draaien, dan de gloeibougie te gloeien, dan pas brandstof op de gloeiende bougie.

De brandstofpomp zit onder de auto net voor je brandstof filter rechts voor je achterwiel onder je auto.

Als je standkachel 10 foute starts heeft gehad waarbij deze niet is gaan branden is dit opgeslagen in de regeleeneid, deze moet eerst gewist worden voor de kachel weer gaat werken, en ja dit kan alleen maar met vida.

Succes !
Ben
Executive Member
Contacteer:

en VIDA = het computerprogramma bij de dealer.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Bernard
1st Gear member

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik heb de ventilator getest, dus het lijkt erop dat het probleem in de electronica zit. Bedoel je met de 'regeleenheid' het zwarte doosje dat aan de kachel zit of de boordcomputer?
Inmiddels heb ik er nog een probleem bij gekregen.
Voor het foutzoeken naar de storing van de kachel heb ik een aantal zekeringen gecontroleerd. Toen ik daarna de sleutel omdraaide kreeg ik de foutmelding SRS Airbag. Ik ging ervan uit dat deze melding het gevolg was van het controleren van de zekeringen waardoor bepaalde onderdelen tijdelijk spanningsloos zijn geweest. Ik heb ooit op dit forum gelezen dat de boorcomputer gereset kan worden door een accu klem los te nemen; daarna het kontakt in stand 2 te zetten en dan de accu weer aan te sluiten.
Dit heeft echter niet geholpen. Het kan natuurlijk toeval zijn dat juist op dat moment de storing met de airbag is ontstaan. Het kan ook zo zijn dat de foutcode niet gereset wordt op de manier zoals ik het gedaan heb.
Wie heeft er nog suggesties?
Vriendelijke groet
Bernard
Ben
Executive Member
Contacteer:

Even bij de dealer aan de computer hangen.
Die kan de foutcodes uitlezen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”