Koplamp defect en t is niet de H7!!!

Geproduceerd bij NedCar in Born
SiR-ROUND
2nd Gear member
Contacteer:

:?

Er komt geen spanning op de rechter koplamp. Zekeringen zijn okay.
Aan/uit schakelaar heb ik een paar x gedraaid, maar deze staat normaal altijd op aan.

Het euvel is haperig onstaan, niet in 1 x stuk dus.

Waar kan ik nog meer zoeken?

Het is vast iets simpels.

Word een beetje gek van al de goed bedoelde seintjes op de weg.

:lol:

Dank alvast!
MDA
5th Gear member

Doet groot licht het wel? Mijn eerste gok is dat het de schakelaar is (heb ik wel vaker gezien)
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
SiR-ROUND
2nd Gear member
Contacteer:

Ja, Groot licht werkt gewoon op de binnenste lampen, het gaat om de buitenste lamp.

Dank voor je reactie.
MDA
5th Gear member

Hmmm... ik lees net je bericht wat beter. Het is alleen de rechter koplamp, dus kan het niet aan de schakelaar liggen.

Heb je een voltmeter?
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
SiR-ROUND
2nd Gear member
Contacteer:

Ja, ik heb ook het 1 en ander nagelopen met de meter, vergeten te vermelden.

Er staat geen spanning op de blauwe en gele aansluiting op het voetje van de lamp. De zekeringen voor de lampen zijn in orde en ondanks dat er in het klepje links/rechts staat zijn de zekeringen voor de twee "kleine" en de twee "grote" afzonderlijk, maar wellicht bedoelen ze iets anders voor link/rechts?

Ik heb de gecombineerde 4 polige aansluiting aan het lamphuis ook nagemeten en daar staat gewoon de 12V op. Ehm... DOH! Dat zou dan betekenen dat er iets mis gaat in de lamp behuizing zelf nietwaar? Minder... Moet die hele lamp eruit. is dat makkelijk te doen?

THX!
MDA
5th Gear member

In de behuizing zit niet veel... op het voetje zit geen 12V, maar op de 4 polige stekker wel, dus zit het ergens tussen die twee (had je wel groot licht uit toen je dat ging meten anders heb je misschien de 12V voor het groot licht gemeten). Een beetje contactspray in de stekkers spuiten kan helpen, en anders is het toch echt een los contactje ergens...
SiR-ROUND
2nd Gear member
Contacteer:

Okay, ik zou m'n stappen even na moeten lopen. Inderdaad geen 12 Volt op het voetje maar ik weet bijna zeker dat het niks was. Wat zou er wel op de lamp moeten staan? Het zijn 12V lampen nl.

Groot licht was uit.

Hmmm, contact spray, heb ik niet liggen. Ik rommel nog wat verder, bedankt!

EDIT:

Net nog even nagelopen. Er staat wel 12V op de linker lampvoet hoor...

Ik heb ook nog even gemeten tussen blauw en chassis voor de zekerheid en de rechter lampvoet heeft nada spanning. De "kleine" lamp doet het wel, dus kan ik concluderen dat de female kant van de 4 polige connector ook in orde is. Lijkt me toch sterk dat er een draad los gaat zitten in het huis? Ik heb gemeten op de buitenkant van het voetje.

Hmmm... Misschien toch maar langs de garage, ik heb met de kou geen zin om te gaan sleutelen buiten. ;-)
verwe760
2nd Gear member

Stekker(s) kunnen ook rot zijn.. Op te lossen met kabel schoentjes.
Volvo S40 2.0I 16V Exclusive, Luxury line
SiR-ROUND
2nd Gear member
Contacteer:

Zeker... Maar ik ben gewend aan rommelen ermee en bij slecht contact gebeurd er dan meestal wel iets.

Ik moet voor de zekerheid nog even de pinnen van de 4 polige doorfluiten naar de lampvoet.
hadico
5th Gear member

Haal onder het stuur de dekplaat eens weg dan zie je links boven de centrale kast hangen mogelijk hangt daar een wit stekertje met twee draden blauw/rood en blauw/wit dit is een modeficatie geweest , vaak verbranden hier de verbindingen van.
De draadjes die hier inzitten zijn weerstandsdraden was bedoelt om de koplampen een langere levensduur te geven.
marsm104
5th Gear member
Contacteer:

Misschien slim om naar de garage te gaan, zijn de omstandigheden om de sleutelen wat fijner.
Maar waar de zekeringen uit komen, daar zat ik ook even aan te denken.
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
SiR-ROUND
2nd Gear member
Contacteer:

hadico schreef:Haal onder het stuur de dekplaat eens weg dan zie je links boven de centrale kast hangen mogelijk hangt daar een wit stekertje met twee draden blauw/rood en blauw/wit dit is een modeficatie geweest , vaak verbranden hier de verbindingen van.
De draadjes die hier inzitten zijn weerstandsdraden was bedoelt om de koplampen een langere levensduur te geven.
Hartelijk dank! Een modificatie door de fabriek zelf dus?

Hmmm, als deze draden erin zitten zouden ze voor een langere levensduur de spanning omlaag moeten brengen, dus in serie staan met de lampen (die dan ook minder fel zouden branden). Hmmm, maar de accu levert 12 volt en op de lampen staat ook 12 Volt (gemeten), dus ik neig eigenlijk naar ongeloof dat dit het geval is in mijn auto, sorry. :?

@marsm104

Zijn er nog meer zekeringen dan die in het motorhuis?

Ik heb even getest wat ze precies doen door ze eruit te trekken met de lampen aan. Ze bedienen beide lampen tegelijk en niet afzonderlijk link rechts. En verder komt de spanning tot vlakbij de lamp (op de 4-polige stekker) aan...

In ieder geval hartelijk dank voor het brainstormen zover...

Ik stel het zeer op prijs!
jarny t4
Starter

SiR-ROUND schreef:
hadico schreef:Haal onder het stuur de dekplaat eens weg dan zie je links boven de centrale kast hangen mogelijk hangt daar een wit stekertje met twee draden blauw/rood en blauw/wit dit is een modeficatie geweest , vaak verbranden hier de verbindingen van.
Hartelijk dank! Een modificatie door de fabriek zelf dus?

Hmmm, als deze draden erin zitten zouden ze voor een langere levensduur de spanning omlaag moeten brengen, dus in serie staan met de lampen (die dan ook minder fel zouden branden). Hmmm, maar de accu levert 12 volt en op de lampen staat ook 12 Volt (gemeten), dus ik neig eigenlijk naar ongeloof dat dit het geval is in mijn auto, sorry. :?

@marsm104

Zijn er nog meer zekeringen dan die in het motorhuis?

Ik heb even getest wat ze precies doen door ze eruit te trekken met de lampen aan. Ze bedienen beide lampen tegelijk en niet afzonderlijk link rechts. En verder komt de spanning tot vlakbij de lamp (op de 4-polige stekker) aan...

In ieder geval hartelijk dank voor het brainstormen zover...

Ik stel het zeer op prijs!
Ik weet uit ervaring met deze koplampen dat er een signaal komt vanuit de cem(centrale electronica modulle) die een signaal van je schakelaar omzet via een inwendig relais(per koplamp een relais) in de cem en naar je koplampen stuurt ik heb een vermoeden dat het daar in kan zitten.

Ps duur grapje als het zo is
SiR-ROUND
2nd Gear member
Contacteer:

Hmmm... Zijn dat die relais die bij de zekeringen zitten?

THX.
hadico
5th Gear member

Die relais zitten in de kast onder je stuur hier kunnen ,als je het hebt ook de draden opzitten die ik eerder aangaf.
SiR-ROUND
2nd Gear member
Contacteer:

THX.

Maar...

De spanning komt aan op het lamphuis en van wat ik zo uit geheugen kan halen lopen er geen extra draden van en naar de lamp, behalve de 12V en 2 draden, waarvan ik dacht dat die gebruikt worden door de lamp trim motor?
hadico
5th Gear member

Als je dus OP de stekker van het lamphuis wel de voeding hebt maar niet IN het lamphuis meet dan eens met een ohmmeter of je tussen de ingaande stekker en de stekker van de lamp weerstand hebt zou dus ca 0ohm moeten zijn zoniet dan zit het in de bedrading in het lamphuis zelf.
SiR-ROUND
2nd Gear member
Contacteer:

Ja, dat was m'n volgende stap, kom er alleen niet aan toe.

EN, ik denk dat de startmotor het begeven heeft...

Auto is nu in de garage...

::cry:
niels.nijsten
2nd Gear member

als je op de ingaande stekker 12 volt hebt controleer dan even hel snel je massa! deze lampen zijn namenlijk maasageschakeld!
440 B18U 1995, Elec. Ramen+Spiegels, Middenarmsteun, Halflederinterieur Dubbele Remus DTM, Pilot Openluchtfilter, 40MM Verlaagd en Black windows.
290.000KM op de klok.
SiR-ROUND
2nd Gear member
Contacteer:

Mkay, thx.

De vakgarage kon niks vinden behalve wat olie en vuil onderop de startmotor.

En hij startte ook weer gewoon, heerlijk dat soort russische roulette. Hoop dat ik de dag doorkom.

Qua lamp heeft hij ook even snel gekeken en idd verliest de lampergens z'n spanning, maar dat was in de korte tijd niet even op te lossen.

Nu zit er vakkundig een paperclip brug tussen stads en dimlicht. :toothy7:

De lamp brand dus nu altijd maakt niet uit welek stand van de schakelaar, maar ik ben er voorlopig wel mee geholpen. Die startmotor is een grotere zorg.

THX allen!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”