Mijn ervaring met een betere filter:
Zaterdag een K&N inlegfilter (voor in het originele filterhuis) geplaatst
De 460 1.6i draaid nu een héél stuk rustiger en pakt beter op.
ik voel geen extra pk's maar dat was toch niet de bedoeling.
een goede aanwinst! echt aan te raden
Groeten,
Glenn
inlegfilter
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
- Locatie: landgraaf
- Contacteer:
een inleg filter?? verklaar je nader.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Zelfde als die ronde lawaai dingen, maar een variant die in de originele behuizing past.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
een inlegfilter wordt ook wel vervangingsfilter genoemd. orginele filterhuis wordt behouden en komt alleen ander filter in.
het andere wat bedoeld wordt is een open luchtfilter, zo'n rond lawaai ding.
het andere wat bedoeld wordt is een open luchtfilter, zo'n rond lawaai ding.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- elco440
- 3rd Gear member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 07.11.2008 - 14:23
- Locatie: Berlicum
- Contacteer:
ik vraag mij dan toch iets af.
is het dan zon 'oude' ronde filter of is het een filterbox?
is het dan zon 'oude' ronde filter of is het een filterbox?
Vw Polo Coupe '90 +R.I.P
Volvo 440 1.8I DL Fleet Pacific Blue Drivers Project
Volvo 440 GLT 2.0I Groene Peilstok
Even Voorstellen
Back 2 Project
Volvo 440 1.8I DL Fleet Pacific Blue Drivers Project

Volvo 440 GLT 2.0I Groene Peilstok
Even Voorstellen
Back 2 Project
- lesterh2
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 17:10
- Locatie: Ruurlo
Goed om te weten. Misschien dat ik er ook voor kies op het moment dat de mijne aan vervanging toe is.
Heb er ooit zon rond ding opgehad als proef van K&N en geeft toch wel een leuk geluid bij wat meer gas. Stationair hoor je het niet, maar ben eigenlijk bang voor schade op de lange termijn.
Iemand hier ervaring mee?
Heb er ooit zon rond ding opgehad als proef van K&N en geeft toch wel een leuk geluid bij wat meer gas. Stationair hoor je het niet, maar ben eigenlijk bang voor schade op de lange termijn.
Iemand hier ervaring mee?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 19.08.2008 - 13:39
zn inleg filter van k&n is super, betere prestaties dan origineel filter of Standaard vervanging filter, rij op mn motor wel met een openlucht filter das heel duidelijk te merken. maar ik ga denk ik voor mn 440 ook een inlegfilter van k&n aanschaffen. makkelijkere ademhaling waardoor ook wat hoger in toeren trekken niet zn probleem is, en ook sneller in toeren zal stijgen als je em is op zn staart trapt, en zo gek duur zijn ze niet.. dacht met 4 tot 5 tientjes dat je wel klaar bent!
en voor lesterh2, voor schade hoef je bij een inlegfilter niet bang te zijn, hou er wel rekening mee bij k&n de rode filters zijn behandeld met speciale spray zodat ook het fijne vuil wordt gefilterd, naar een tijd...(kan je echt wel even mee) zal je zien dat het rode verandert in grijs, dan is het tijd om n busje cleaner te kopen en weer van die rode olie, en kan je weer, dus in Principe hoef je je filter niet weg te gooien
en voor lesterh2, voor schade hoef je bij een inlegfilter niet bang te zijn, hou er wel rekening mee bij k&n de rode filters zijn behandeld met speciale spray zodat ook het fijne vuil wordt gefilterd, naar een tijd...(kan je echt wel even mee) zal je zien dat het rode verandert in grijs, dan is het tijd om n busje cleaner te kopen en weer van die rode olie, en kan je weer, dus in Principe hoef je je filter niet weg te gooien
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Zonder verdere opvoersetjes aan uitlaat,kleppen,kop, injectiesysteem eventueel turbo is volgens mij niet merkbaar dat de motor meer pk's heeft. De gedachten bepaald het gevoel vaak. Bij mij rijdt een schoon gewassen en geboende auto ook altijd beter dan een vieze gepekelde auto.......hmm?
Als je een nieuw filter plaatst van K&N is het voornamelijk het feit dat je een NIEUW SCHOON filter plaatst belangrijk. Een nieuw VOLVO filter merk je net zo goed als die K&N als je eerst met een oud vervuilt filter reed.
Normaal wordt dit 1 x per jaar vervangen, en zeg nou eerlijk wie doet dat allemaal? Ik niet maar mij boeien de ook pk's niet.
Aan de andere kant, als je opvoer uitlaat,kleppen,kop, injectie en turbo er al op het zitten, dan heeft een K&N filter wel degelijk zin. En kies dan ook voor de meest open versie, hierop ook injectie aanpassen want je motor krijgt meer lucht.
De besparing die je met een K&N filter haalt is niet zoveel hoor, als je filter olie en reinigingsset moet tellen tov een een paar keer een nieuw filter ben je gauw meer dan 100dkm verder om je financiele break-even point te halen.
En als je het K&N net zo slecht onderhoudt als een standaard filter is het ook nog eens schadelijk omdat het uitdroogt. En juist dan trek je juist alle stof naar binnen in je motor, en das niet goed.
Als je een nieuw filter plaatst van K&N is het voornamelijk het feit dat je een NIEUW SCHOON filter plaatst belangrijk. Een nieuw VOLVO filter merk je net zo goed als die K&N als je eerst met een oud vervuilt filter reed.
Normaal wordt dit 1 x per jaar vervangen, en zeg nou eerlijk wie doet dat allemaal? Ik niet maar mij boeien de ook pk's niet.
Aan de andere kant, als je opvoer uitlaat,kleppen,kop, injectie en turbo er al op het zitten, dan heeft een K&N filter wel degelijk zin. En kies dan ook voor de meest open versie, hierop ook injectie aanpassen want je motor krijgt meer lucht.
De besparing die je met een K&N filter haalt is niet zoveel hoor, als je filter olie en reinigingsset moet tellen tov een een paar keer een nieuw filter ben je gauw meer dan 100dkm verder om je financiele break-even point te halen.
En als je het K&N net zo slecht onderhoudt als een standaard filter is het ook nog eens schadelijk omdat het uitdroogt. En juist dan trek je juist alle stof naar binnen in je motor, en das niet goed.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Ik vervang toch ieder jaar de luchtfilter, maarja maak dan ook best veel km met de 460. Liever die 10 euro voor zo'n filter, ookal zeggen ze dat ze 60.000 meegaan. Dan dat mn motor minder zuinig wordt of de motor in de soep loopt (wat niet zomaar gebeurt), zo'n luchtfilter blijft doorlatend hoe vies die ook is. Het wordt alleen steeds minder.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
inderdaad, een filter gaat steeds beter filteren (totdat je filter uit elkaar valt...).
In de tussentijd heb je met carb versies gaan probleem
heb ik dus.
Bij injectie KUN je een probleem hebben omdat bv alleen d egasklepstand wordt gemeten bij sommigen en daardoor een niet schone verbrandng krijgt. Heb je ook een luchtmassa meter dan is dit minder een probleem.
Met een vies filter houdt je wel minder topvermogen over.
In de tussentijd heb je met carb versies gaan probleem

Bij injectie KUN je een probleem hebben omdat bv alleen d egasklepstand wordt gemeten bij sommigen en daardoor een niet schone verbrandng krijgt. Heb je ook een luchtmassa meter dan is dit minder een probleem.
Met een vies filter houdt je wel minder topvermogen over.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Bij een LMM moet je weer erg oppassen niet teveel olie op het K&N filter te gebruiken, daar kan de LMM niet tegen. Als je een open filter gebruikt neem dan wel een K&N, de goedkopere laten teveel stof, zand ed door.Heb je ook een luchtmassa meter dan is dit minder een probleem.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 29.11.2008 - 18:31
- Locatie: Goirle
nou ik heb openluchtfilter op mijn 440 1.8i zitten en lawaai ?sjoerdb schreef:een inlegfilter wordt ook wel vervangingsfilter genoemd. orginele filterhuis wordt behouden en komt alleen ander filter in.
het andere wat bedoeld wordt is een open luchtfilter, zo'n rond lawaai ding.
nou dat valt best mee hoor.
hij bromt lichtjes dat wel. maar lawaai ?
nee dat zeker niet.
Groetjes, johnny
Volvo 440 1.8I