tips vervangen koppeling

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Pieter D5
Starter

Hallo Allen,

komend weekend ga ik van mijn v70 D5 de koppeling incl drukgroep vervangen.
heeft iemand nog handige tips, bv bepaalde werkvolgorde en wat wel/niet los halen?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

gr Pieter
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Als je zo moedig bent aan zo'n klus te beginnen petje af!
Ik zou echter, als ik er geen ervaring mee had, minstens een goed werkplaatshandboek halen of nog beter een kopie van Vadis.

In ieder geval succes!
Jeroen

V50 1.6 benzine
Ramon&Ramon
7th Gear member

denk om het stuurhuis,bind dat vast als je het subframe demonteerd,anders beschadig je de airbagring onder je stuurwiel.
je moet de motor ook ophangen.
is geen klus om zelf te doen eigenlijk,het is geen opel kadetje he?
Pieter D5
Starter

tis geen opeltje nee, maar ik sleutel altijd aan mijn eigen auto's. Heb ook als eens eerder vergelijkbare klus gedaan maar nooit bij mijn volvo.
vandaar de vraag wat ik allemaal kan verwachten, kan beter een beetje voorbereid zijn alvorens alles los te draaien wat niet nodig was ofdsat ok dingen in de verkeerde volgorde doe.

als er nog meer tips zijn hoor ik het.

in ieder geval bedankt.

gr pieter
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als je slim bent,vervang dan het vliegwiel ook gelijk mee.
Die gaan wel is stuk jammer genoeg!
Kijk of de krukaskeerring niet lekt en het stopje achter het vliegwiel nog goed vast zit en niet lekt.
Ik denk dat je je goed vergist in deze materie,om het zelf te doen.
maar goed,al doende leert men!:)
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Mijn vliegwiel is ook eens vervangen...... kreeg 'm te zien in de garage en kon 'm nauwelijks optillen. Lijkt me niet fijn om te doen thuis in de garage..
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gast

Zorg dat je de aandrijfassen goed in elkaar houdt, anders heb je de kogels er uit liggen.
En idd dualmassvliegwiel vervangen, maar ook de koppelingscilinder (dat is incl. druklager).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
T5je
3rd Gear member

@ Pieter D5: Hou je ons op de hoogte hoe het allemaal gegaan is? Ook wat er goed is gegaan en hoe je het gedaan hebt? Ben benieuwd naar de afloop.

Veel succes toegewenst.
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm
Gast

Succes Pieter, niets beter dan een ervarings deskundige. Als je toch bezig bent, neem dan even wat foto´s.
Je zal een hoop mensen er hier een groot plezier mee doen.
Pieter D5
Starter

BarnOwl schreef:Ik zou echter, als ik er geen ervaring mee had, minstens een goed werkplaatshandboek halen of nog beter een kopie van Vadis.

In ieder geval succes!

Kan iemand mij helpen aan een kopie van Vadis, een werkplaatshandboek of kopie van het betreffende hoofdstuk?! dat zou natuurlijk geweldig zijn.

ik moet zeggen dat jullie reacties mij niet echt bemoedigen, onderschat ik deze klus dan? Enfin, alle info nog steeds welkom, jullie horen wel of het is gelukt, zal uitgebreid verslag doen incl foto's.

gr pieter
Mathijs T-4
3rd Gear member

Tja Pieter, de vraag is denk ik eerder hoeveel ervaring je hebt met dit soort klussen.
Ben je gewoon handig of ben je een fulltime monteur met een supertechnische goede kijk op de zaak.

Schoenmaker blijf bij je leest!

succes met je keuze en wellicht het project.

groet
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
Gast

Pieter D5 schreef:Kan iemand mij helpen aan een kopie van Vadis, een werkplaatshandboek of kopie van het betreffende hoofdstuk?! dat zou natuurlijk geweldig zijn.

ik moet zeggen dat jullie reacties mij niet echt bemoedigen, onderschat ik deze klus dan? Enfin, alle info nog steeds welkom, jullie horen wel of het is gelukt, zal uitgebreid verslag doen incl foto's.

gr pieter
Of je het onderschat kan ik niet inschatten :P , maar het is idd een beste klus.
Wijze van monteren van het vliegwiel, het onder voorspanning monteren van de drukgroep enz...

Als je op marktplaats even VADIS of handboek Volvo inklopt vind je er genoeg.
Voor € 15,- ben je de man.
Als je zeker bent dat het zelf wil gaan doen, moet je die € 15,- gaan investeren.

Ik zal zeker uitkijken naar een uitgebreid verslag met foto's.

Succes
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als je voor dat je eraan begint, even bij mij langs zou willen rijden(ik weet niet waar je woont)dan kan ik je haarfijn uitleggen wat je wel en niet moet doen.
Als je geinterreseerd bent ,heb ik ook nog wel het nodige gereedschap te leen voor je!
Succes...
T5je
3rd Gear member

En dat is de ware Volvo spirit. Gewoon hulp aanbieden en belangeloos gereedschap uitlenen. Hulde.

Heb eens de koppeling van een Ford vervangen. Dacht dat dit wel eventjes te regelen was. Na loshalen van drukgroep kantelde de motor. Heb toen geluk gehad dat mijn zwager langskwam die hielp en aanwijzingen gaf. (Hij is automonteur) Anders was het nooit gelukt.

Een goede voorbereiding is het halve werk zeggen ze weleens. Komt niet zomaar uit de lucht vallen. Je vragen hier duiden in ieder geval op een goede voorbereiding.

Nogmaals succes. Wij volgen het hier met interesse.
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm
Pieter D5
Starter

ja top, ramon je hebt een PB.
gr pieter
edraket
7th Gear member

Ramon&Ramon schreef: Kijk of de krukaskeerring niet lekt en het stopje achter het vliegwiel nog goed vast zit en niet lekt.
Ramon,

Watbedoel je met dat stopje? Kun je daar iets meer over uitleggen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member

Achter het vliegwiel rechts boven,zit een oliekanaal dat afgedicht wordt met een stopje,die willen nog wel is lekken,dus bij een bakdemontage daar altijd even op letten!
Gast

Zo'n "koelwaterstop"?
Ramon&Ramon
7th Gear member

het is een klein stopje van ongeveer een centimeter doorsnee,ik heb er jammer genoeg geen foto van.er past een imbus sleuteltje in..
edraket
7th Gear member

Ik neem aan dat er olie in het vliegwiel zit om de beweging te dempen. Kan deze er via dat dopje dan uit lekken?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”