Pagina 1 van 3

tips vervangen koppeling

Geplaatst: 19.01.2009 - 12:32
door Pieter D5
Hallo Allen,

komend weekend ga ik van mijn v70 D5 de koppeling incl drukgroep vervangen.
heeft iemand nog handige tips, bv bepaalde werkvolgorde en wat wel/niet los halen?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

gr Pieter

Geplaatst: 19.01.2009 - 23:27
door BarnOwl
Als je zo moedig bent aan zo'n klus te beginnen petje af!
Ik zou echter, als ik er geen ervaring mee had, minstens een goed werkplaatshandboek halen of nog beter een kopie van Vadis.

In ieder geval succes!

Geplaatst: 20.01.2009 - 00:22
door Ramon&Ramon
denk om het stuurhuis,bind dat vast als je het subframe demonteerd,anders beschadig je de airbagring onder je stuurwiel.
je moet de motor ook ophangen.
is geen klus om zelf te doen eigenlijk,het is geen opel kadetje he?

Geplaatst: 20.01.2009 - 12:31
door Pieter D5
tis geen opeltje nee, maar ik sleutel altijd aan mijn eigen auto's. Heb ook als eens eerder vergelijkbare klus gedaan maar nooit bij mijn volvo.
vandaar de vraag wat ik allemaal kan verwachten, kan beter een beetje voorbereid zijn alvorens alles los te draaien wat niet nodig was ofdsat ok dingen in de verkeerde volgorde doe.

als er nog meer tips zijn hoor ik het.

in ieder geval bedankt.

gr pieter

Geplaatst: 20.01.2009 - 14:31
door Ramon&Ramon
Als je slim bent,vervang dan het vliegwiel ook gelijk mee.
Die gaan wel is stuk jammer genoeg!
Kijk of de krukaskeerring niet lekt en het stopje achter het vliegwiel nog goed vast zit en niet lekt.
Ik denk dat je je goed vergist in deze materie,om het zelf te doen.
maar goed,al doende leert men!:)

Geplaatst: 20.01.2009 - 15:44
door Hans
Mijn vliegwiel is ook eens vervangen...... kreeg 'm te zien in de garage en kon 'm nauwelijks optillen. Lijkt me niet fijn om te doen thuis in de garage..

Geplaatst: 20.01.2009 - 20:35
door Gast
Zorg dat je de aandrijfassen goed in elkaar houdt, anders heb je de kogels er uit liggen.
En idd dualmassvliegwiel vervangen, maar ook de koppelingscilinder (dat is incl. druklager).

Geplaatst: 20.01.2009 - 21:31
door T5je
@ Pieter D5: Hou je ons op de hoogte hoe het allemaal gegaan is? Ook wat er goed is gegaan en hoe je het gedaan hebt? Ben benieuwd naar de afloop.

Veel succes toegewenst.

Geplaatst: 20.01.2009 - 22:10
door Gast
Succes Pieter, niets beter dan een ervarings deskundige. Als je toch bezig bent, neem dan even wat foto´s.
Je zal een hoop mensen er hier een groot plezier mee doen.

Geplaatst: 21.01.2009 - 12:47
door Pieter D5
BarnOwl schreef:Ik zou echter, als ik er geen ervaring mee had, minstens een goed werkplaatshandboek halen of nog beter een kopie van Vadis.

In ieder geval succes!

Kan iemand mij helpen aan een kopie van Vadis, een werkplaatshandboek of kopie van het betreffende hoofdstuk?! dat zou natuurlijk geweldig zijn.

ik moet zeggen dat jullie reacties mij niet echt bemoedigen, onderschat ik deze klus dan? Enfin, alle info nog steeds welkom, jullie horen wel of het is gelukt, zal uitgebreid verslag doen incl foto's.

gr pieter

Geplaatst: 21.01.2009 - 12:52
door Mathijs T-4
Tja Pieter, de vraag is denk ik eerder hoeveel ervaring je hebt met dit soort klussen.
Ben je gewoon handig of ben je een fulltime monteur met een supertechnische goede kijk op de zaak.

Schoenmaker blijf bij je leest!

succes met je keuze en wellicht het project.

groet

Geplaatst: 21.01.2009 - 20:20
door Gast
Pieter D5 schreef:Kan iemand mij helpen aan een kopie van Vadis, een werkplaatshandboek of kopie van het betreffende hoofdstuk?! dat zou natuurlijk geweldig zijn.

ik moet zeggen dat jullie reacties mij niet echt bemoedigen, onderschat ik deze klus dan? Enfin, alle info nog steeds welkom, jullie horen wel of het is gelukt, zal uitgebreid verslag doen incl foto's.

gr pieter
Of je het onderschat kan ik niet inschatten :P , maar het is idd een beste klus.
Wijze van monteren van het vliegwiel, het onder voorspanning monteren van de drukgroep enz...

Als je op marktplaats even VADIS of handboek Volvo inklopt vind je er genoeg.
Voor € 15,- ben je de man.
Als je zeker bent dat het zelf wil gaan doen, moet je die € 15,- gaan investeren.

Ik zal zeker uitkijken naar een uitgebreid verslag met foto's.

Succes

Geplaatst: 22.01.2009 - 00:33
door Ramon&Ramon
Als je voor dat je eraan begint, even bij mij langs zou willen rijden(ik weet niet waar je woont)dan kan ik je haarfijn uitleggen wat je wel en niet moet doen.
Als je geinterreseerd bent ,heb ik ook nog wel het nodige gereedschap te leen voor je!
Succes...

Geplaatst: 22.01.2009 - 08:58
door T5je
En dat is de ware Volvo spirit. Gewoon hulp aanbieden en belangeloos gereedschap uitlenen. Hulde.

Heb eens de koppeling van een Ford vervangen. Dacht dat dit wel eventjes te regelen was. Na loshalen van drukgroep kantelde de motor. Heb toen geluk gehad dat mijn zwager langskwam die hielp en aanwijzingen gaf. (Hij is automonteur) Anders was het nooit gelukt.

Een goede voorbereiding is het halve werk zeggen ze weleens. Komt niet zomaar uit de lucht vallen. Je vragen hier duiden in ieder geval op een goede voorbereiding.

Nogmaals succes. Wij volgen het hier met interesse.

Geplaatst: 22.01.2009 - 12:34
door Pieter D5
ja top, ramon je hebt een PB.
gr pieter

Geplaatst: 22.01.2009 - 14:28
door edraket
Ramon&Ramon schreef: Kijk of de krukaskeerring niet lekt en het stopje achter het vliegwiel nog goed vast zit en niet lekt.
Ramon,

Watbedoel je met dat stopje? Kun je daar iets meer over uitleggen?

Geplaatst: 22.01.2009 - 20:11
door Ramon&Ramon
Achter het vliegwiel rechts boven,zit een oliekanaal dat afgedicht wordt met een stopje,die willen nog wel is lekken,dus bij een bakdemontage daar altijd even op letten!

Geplaatst: 22.01.2009 - 20:21
door Gast
Zo'n "koelwaterstop"?

Geplaatst: 22.01.2009 - 20:22
door Ramon&Ramon
het is een klein stopje van ongeveer een centimeter doorsnee,ik heb er jammer genoeg geen foto van.er past een imbus sleuteltje in..

Geplaatst: 22.01.2009 - 23:15
door edraket
Ik neem aan dat er olie in het vliegwiel zit om de beweging te dempen. Kan deze er via dat dopje dan uit lekken?