Beste mede-forummers,
Inmiddels rijd ik al enige tijd naar volle tevredenheid een C70 T5 automaat uit 1999. Sinds enige tijd heb ik echter een vreemd verschijnsel ontdekt. Mijn garage weet ook niet precies wat het is en zeggen er geen oplossing voor te kunnen bedenken.
Het volgende gebeurd: Ik rijd op de snelweg harden dan 90km/uur. Ik laat het gas los (bijvoorbeeld omdat er auto's voor me rijden). Dus eigenlijk rijd ik dan even met een motor die veel minder toeren draait dan normaal bij deze snelheid omdat ik langzaam vaart minder. Op het moment dat ik weer vrij baan heb trap ik het gaspedaal weer voorzichtig in en voel ik dat bij ongeveer 2500 toeren de automaat weer aangrijpt (de hoogte van de toeren is uiteraard afhankelijk van de gereden snelheid). Direct na het (voor mijn gevoel aangrijpen) daalt het toerental iets met zo'n 200-400 toeren en lijkt het alsof hij daar weer aangrijpt. Daarna wisselt het toerental ook niet meer en reageert hij normaal op snelheidsvermeerdering en vermindering.
Als ik overigens na het loslaten van het gas ineens fors het gaspedaal intrap, dan merk ik niet dat hij zijn toeren naar beneden bijstelt.
Persoonlijk begrijp ik ook niet helemaal waar het vandaan komt. Het lijkt wel of hij na ongeveer een seconde na het aangrijpen zijn toerental nog iets naar beneden bijstelt. Maar waarom en belangrijker nog, hoe op te lossen, dat is met niet duidelijk.
Als extra aanvulling heb ik ook wel eens gemerkt dat ik vol het gaspedaal intrap en de snelheid oploopt naar bijvoorbeeld 150km/uur en het toerental richting de 4000 toeren loopt, dat dan tijdelijk het toerental niet vermeerdert, maar de snelheid wel. Pas na een extra 10km/uur erbij loopt het toerental weer verder....
Erg vaag allemaal, maar misschien heeft iemand er enige ervaring mee of een mogelijke oplossing??
Alvast heel hartelijk dank voor jullie hulp.
C70 T5 Automaat "hapert" op de snelweg!
-
- 1st Gear member
En wat houdt dat precies in die lockup? Slijtage van de bak? Moet er dan ook een foutmelding ontstaan?hadico schreef:Lijkt mij het inschakelen van de lock up van je bak deze haalt bij een constante snelh. boven de 80 de slip uit je bak dit merk je doordat het toerental iets daalt.
Is daar iets aan te den? Of is dat een normaal verschijnsel? Het voelt alsof hij een versnelling opschakelt... Maarja, verschil van 300 toeren lijkt me sterk dat dat een extra versnelling is.
- Blue Thunder
- 2nd Gear member
Een automaat werkt met een zogenoemde koppelomvormer. Deze fungeerd als koppeling en zit tussen de motor en bak. Omdat dit een vrij zware unit is en dus opgang gebracht moet worden vraagt dit wat motorvermogen. Ook een nadeel is dat de motor niet 'direct' in verbinding staat met de bak maar dat er een soort slip tussen zit. Dit is gedaan om ervoor te zorgen dat je rustig kan wegrijden met een automaat. Bij hogere snelheden is de slip eigenlijk niet meer nodig en daarom zijn de automaten uitgerust met een lock-up. Deze zit op de 3e en 4e (i.g.v. geartronic ook op de 5e) versnelling en zorgt ervoor dat er een directe verbinding ontstaat tussen motor en bak zodat er minder vermogen verloren gaat er er iets op de motor geremd kan worden bij gas los. De bak blijft dan in zijn versnelling 'staan' mits de snelheid uiteraard niet te laag wordt.En wat houdt dat precies in die lockup?
En door het inschakelen van de lock-up daalt het toerental met ongeveer 300rpm. De slip verdwijnt dan uit de aandrijflijn.
S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
-
- 1st Gear member
Dank voor de ontzettend duidelijke uitleg! Ben echt een nono in autoelectronica en mechanica, maar gelukkig zijn er nog anderen die me kunnen helpen.Blue Thunder schreef:Een automaat werkt met een zogenoemde koppelomvormer. Deze fungeerd als koppeling en zit tussen de motor en bak. Omdat dit een vrij zware unit is en dus opgang gebracht moet worden vraagt dit wat motorvermogen. Ook een nadeel is dat de motor niet 'direct' in verbinding staat met de bak maar dat er een soort slip tussen zit. Dit is gedaan om ervoor te zorgen dat je rustig kan wegrijden met een automaat. Bij hogere snelheden is de slip eigenlijk niet meer nodig en daarom zijn de automaten uitgerust met een lock-up. Deze zit op de 3e en 4e (i.g.v. geartronic ook op de 5e) versnelling en zorgt ervoor dat er een directe verbinding ontstaat tussen motor en bak zodat er minder vermogen verloren gaat er er iets op de motor geremd kan worden bij gas los. De bak blijft dan in zijn versnelling 'staan' mits de snelheid uiteraard niet te laag wordt.En wat houdt dat precies in die lockup?
En door het inschakelen van de lock-up daalt het toerental met ongeveer 300rpm. De slip verdwijnt dan uit de aandrijflijn.
Zoals je zegt daalt het toerental met ongeveer 300tpm. Dus sat klopt wel met mijn verschijnsel. Komt dat dan ook niet meer terug? Dus een soort schommeling? Want bij mij zakt het gewoon terug en komt wel verder omhoog natuurlijk, maar dan door het intrappen van het gaspedaal.
Als ik geen snelheidsverandering plaats laat vinden komen die 300tpm ook niet meer terug. Klopt dat?
Daarnaast kan ik dan alleen nog geen verklaring vinden voor de snelheid van 150km/u waarbij ik gas bijgeef en de snelheid wel toeneemt maar het aantal toeren niet...
Eigenlijk hoef ik me er absoluut niet druk over te maken begrijp ik? Vind het alleen zo vreemd dat ik het nooit eerder merkte...
-
- 1st Gear member
Hoi,
Als ik je verhaal zo lees bedenk ik me dat ik hetzelfde ondervond toen ik mijn v70 automaat net had. In eerste instantie dacht ik ook dat er iets mis was, maar nu na meer dan een jaar heel tevreden te hebben gereden met de auto ben ik er van overtuigd dat het zo hoort te zijn.
Mijn auto doet dus precies hetzelfde als de jouwe en is volgens mij prima in orde; zeker als ik de reacties van de anderen op je topic lees!
Dus: lekker verder automaten zonder zorgen.
Groeten,
Ab :greenjumpers:
Als ik je verhaal zo lees bedenk ik me dat ik hetzelfde ondervond toen ik mijn v70 automaat net had. In eerste instantie dacht ik ook dat er iets mis was, maar nu na meer dan een jaar heel tevreden te hebben gereden met de auto ben ik er van overtuigd dat het zo hoort te zijn.
Mijn auto doet dus precies hetzelfde als de jouwe en is volgens mij prima in orde; zeker als ik de reacties van de anderen op je topic lees!
Groeten,
-
- 1st Gear member
Gelukkig!! Een medestander! Blij met zulke positieve reacties!V70ab99 schreef:Hoi,
Groeten,
Zal misschien ook wel zo zijn dat ik het nu pas opmerk en er dan extreem op ga letten..
Maar is het ook zo dat het normaal is dat je bij iedere keer gas loslaten hetzelfde doet? Kan hij niet zo ingesteld worden dat hij altijd in de lock-up blijft zitten boven de 90km/u?
- hadico
- 5th Gear member
Lock up laat met gas loslaten ook los alleen met rustig gas bijgeven blijft hij actief of er moet teveel vermogen gevraagd worden dan laat hij ook los is dus ook een stukje eigenbescherming van de bak ,went trouwens snel let er maar eens een poosje niet meer op dan valt het vanzelf niet meer op, dan voel je alleen nog maar hoe fijn het rijd.
-
- 1st Gear member
Super bedankt voor de snelle en zinvolle reacties. Zo zie je maar weer eens hoe erg je gefixeerd op iets kan raken zonder dat het een mankement is.hadico schreef:Lock up laat met gas loslaten ook los alleen met rustig gas bijgeven blijft hij actief of er moet teveel vermogen gevraagd worden dan laat hij ook los is dus ook een stukje eigenbescherming van de bak ,went trouwens snel let er maar eens een poosje niet meer op dan valt het vanzelf niet meer op, dan voel je alleen nog maar hoe fijn het rijd.
Ga nu lekker genieten!!
- VolvoRacing
- 2nd Gear member
Nou heb ik dit ook bij mijn C70 alleen als ik rond de 90 km/h zit en hij wil in of uit de lock up schieten dan gaat dit meestal met een schok. Niet echt comfortabel?? Dit hoort niet neem ik aan?? Je voelt dan ook even een trilling in het stuur en de hele auto bokt even.
Volvo 440 1.8 GL E2 1992 Volvo S40 1.8 Europa 1998
Mini Cooper 1989 Volvo 440 Turbo 1989 Volvo C70 T5 introline automaat 1998
Volkswagen Golf VR6 1992 Volvo 440 1.8i Polar sports 1997
Volvo 480 GT Turbo 1995 Saab 9-5SE 1998
Volvo V40 2.0 1997 Volvo V40 T4 automaat 1998
Volvo S60 2.4 2001, Kawasaki GPZ 600R 1986, Kawasaki ZX-9R Ninja 1996
Mini Cooper 1989 Volvo 440 Turbo 1989 Volvo C70 T5 introline automaat 1998
Volkswagen Golf VR6 1992 Volvo 440 1.8i Polar sports 1997
Volvo 480 GT Turbo 1995 Saab 9-5SE 1998
Volvo V40 2.0 1997 Volvo V40 T4 automaat 1998
Volvo S60 2.4 2001, Kawasaki GPZ 600R 1986, Kawasaki ZX-9R Ninja 1996