wel of geen winterbanden bij een xc70

xc70-fan
2nd Gear member

Als xc70 rijder heb ik volgens mijn dealer geen winterbanden nodig. De banden zijn all weather banden en dat in combinatie met de 4wd is voldoende.

krijg ik toch een aanbieding om winderbanden te nemen.

is dit onzin of niet.

Zelf ga ik wel met de auto naar oostenrijk voor een weekje skieen heb je daar wel winterbanden nodig in combinatie met 4wd.
een kritische maar blijde volvorijder
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

xc70-fan schreef:Als xc70 rijder heb ik volgens mijn dealer geen winterbanden nodig. De banden zijn all weather banden en dat in combinatie met de 4wd is voldoende..
Die dealer heeft zeker nooit in de sneeuw hoeven remmen, winterbanden bieden veel meer controle en dat kan bij een XC geen kwaad als je remmen moet.
xc70-fan schreef:krijg ik toch een aanbieding om winderbanden te nemen. is dit onzin of niet?
Nee dus.
Thom
5th Gear member

Volgens onze dealer zijn winterbanden op een XC70 ook overbodig, wel mogelijk maar dan met andere velgen (van die zwarte of lichtmetaal).

Thom
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Thom schreef:Volgens onze dealer zijn winterbanden op een XC70 ook overbodig, wel mogelijk maar dan met andere velgen (van die zwarte of lichtmetaal).

Thom
Had van "jouw" dealer toch al geen hoge dunk....
hij blijft dat zelf ook keer op keer bevestigen
harry bRauns
2nd Gear member

Ik heb bij aankoop van mijn XC70 axtra winterbanden genomen. Laatste winter heb ik het verschil kunnen waarnemen. Met caravan in Oostenrijk met veel sneeuw geen kettingen nodig. Ook gereden zonder sneuwbanden en was de grip wezenlijk slechter. Echte aanrader als je regelmatig in de sneeuw bent.
Volvo for live !!
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

volvo zou eens wat selectiever moeten zijn met het benoemen van dealers.......
Johan volvo
1st Gear member

of eenduidige informatie of training geven.

lijkt er meer op dat extra velgen die je niet kan verkopen zonder banden erom heen. de voorraad (oude) velgen moet voor het eind van het jaar op en dan zijn winterbandenactie een uitgelezen moment om je velgen te dumpen.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Johan volvo schreef:lijkt er meer op dat extra velgen die je niet kan verkopen zonder banden erom heen. de voorraad (oude) velgen moet voor het eind van het jaar op en dan zijn winterbandenactie een uitgelezen moment om je velgen te dumpen.
En daar kun jij je voordeel dan weer mee doen.... niks mis mee lijkt me.
Ik heb vorig jaar al een setje winterbanden op stalen velgen gekocht...
fluz
3rd Gear member

en dat extra setje is een stuk goedkoper dan een eventuele schade, die zonder winterbanden een stuk reeeler is. Naast natuurlijk het veel fijnere gevoel van "hé, waarom staan die andere nederlanders tijdens de wintersport de hele tijd met spinnende wieltjes, is het dan zo glad dan :roll: ."
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik kreeg gisteren van Walter het Winternieuws. Daar staan ook winterbanden voor de XC in. Voor de XC70 worden de 16" Tellus wielen met Continental banden aanbevolen. Kost € 1395 incl. opslag van de zomerwielen. Kijk ook op: http://www.volvowinteractie.nl/10_winterbanden.html

Afbeelding
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Battlecruiser
8th Gear member

En inderdaad: ik vroeg me al af: waarom koopt iemand dure winterbanden en goedkope lelijke stalen velgen? En vervolgens rijdt men tot in mei rond op die lelijkerds. Met een Landrover, o.k.; met een Volvo: geen gezicht.

Goeie actie van Volvo! Wordt het hopelijk weer een beetje mooier op straat.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
fluz
3rd Gear member

Battlecruiser S80 schreef:En inderdaad: ik vroeg me al af: waarom koopt iemand dure winterbanden en goedkope lelijke stalen velgen? En vervolgens rijdt men tot in mei rond op die lelijkerds. Met een Landrover, o.k.; met een Volvo: geen gezicht.
Hoezo, goedkoop zo'n fantastische plastic wieldop van Volvo kost al meer dan €50,- per stuk, met als voordeel dat ze snel beschadigen. Dan heb je snel weer nieuwe nodig, en dat voor die paar maandjes. Maar ja, toch maar wel staal onder de auto, kan wat meer klappen hebben dan 't fraaie lichtmetaal.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Staal oxydeert ook minder snel als lichtmetaal... en ik doe het niet voor het mooie maar voor het veilige.
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

ik heb mijn stokpaardje over winterbanden al bij andere topics verteld; nog even samengevat: de huidige goede winterbanden zijn van dermate kwaliteit dat ik ze zomer en winter gebruik; in theorie zouden ze in de zomer wat extra slijten, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd doordat ik geen kosten heb aan andere wielen, montage/demontage, opslag banden, tijd, etc.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

ps-amazon schreef:ik heb mijn stokpaardje over winterbanden al bij andere topics verteld; nog even samengevat: de huidige goede winterbanden zijn van dermate kwaliteit dat ik ze zomer en winter gebruik; in theorie zouden ze in de zomer wat extra slijten, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd doordat ik geen kosten heb aan andere wielen, montage/demontage, opslag banden, tijd, etc.
Zit op zich wat in.. doorgaans zijn winterbanden smaller als zomerbanden en nu prefereer ik die iets bredere zomerband gedurende de zomer dan weer, ook heeft een winterband vaak een snelheidsbeperking, nu ben ik geen planker maar dat is een theoretisch nadeel zeg maar.
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

is achterhaald, op mijn Audi TT bijvoorbeeld heb ik dezelfde brede maat winterbanden met een snelheidslimiet die ik met die auto nooit zal kunnen halen (en 't ding is echt snel....)
Ben
Executive Member
Contacteer:

Op mijn S60 had ik H winterbanden met een snelheidsbeperking tot 210 km/u.
Je kunt vast wel sneller rijden maar áls er wat gebeurt is het eigen schuld en de verzekering is niet thuis,
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

ps-amazon schreef:is achterhaald, op mijn Audi TT bijvoorbeeld heb ik dezelfde brede maat winterbanden met een snelheidslimiet die ik met die auto nooit zal kunnen halen (en 't ding is echt snel....)
Dat er hogesnelheids winterbanden zijn weet ik... die kosten doorgaans ook ff meer en die hebben ook vaak dezelfde maat als de standaard banden, "echte" winterbanden zouden smaller moeten zijn om een hogere druk per cm2 te geven, en dat is (op zeker) niet achterhaald...
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

in zoverre dat een winterband meer profielgroeven heeft dus wat minder cm2 rubber op de weg en dus per cm2 weer meer druk dan een zomerband van de zelfde breedte; dat merk ik heel duidelijk, want met die TT op de "zomerbanden" begint aquaplaning op een natte autobahn al bij 120, en met de zelfde breedte winterbanden heb ik nog geen aquaplaning tijdens een zomerse hoosbui kunnen uitlokken
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Contacteer:

ps-amazon schreef:ik heb mijn stokpaardje over winterbanden al bij andere topics verteld; nog even samengevat: de huidige goede winterbanden zijn van dermate kwaliteit dat ik ze zomer en winter gebruik; in theorie zouden ze in de zomer wat extra slijten, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd doordat ik geen kosten heb aan andere wielen, montage/demontage, opslag banden, tijd, etc.
Apart...

Ik zie daarentegen het nut nauwelijks van de winterbanden. Dus ik rij zomer en winter met "zomer"banden.
de rest van de argumenten geldt voor mij ook, zij het dat ik geen extra slijtage heb, maar ik heb wel drie dagen per jaar mogelijk een wat minder fijn gevoel in de auto als ik op plekken rij waar niet gestrooid is.
(ik ga niet op wintersport) dus dat is alleen de 200 meter in mijn straat.
en dat is het mij niet waard.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”