Pagina 1 van 2
problemen met de motor 2.0D V50
Geplaatst: 22.01.2009 - 06:38
door Cocky
Het zit m zo: toen ik de wagen nieuw aankocht vorig jaar had ik in het begin hetzelfde probleem als nu terug gekomen is, nl als mijn temperatuurwijzer 1 streepje voor "bedrijfstemperatuur" komt, dat de wagen lichtjes begint te schokken bij constante snelheid aan normaal toerental, bijna onvoelbaar maar toch duidelijk abnormaal. Nadat het schokken begint zie ik het momentele verbruik schommelen boven de 13l/100, waar het normaal aan een vaste snelheid rond de 6,5 ligt. Wat meer is, als dit gebeurd lijkt het alsof ik geen turbo opdruk meer heb want de wagen heeft geen fluit macht bij optrekken.
Ik ben toen naar de volvodealer gegaan en ze vonden niks in de uitlezing, maar toen ik m terugkreeg had ik het niet meer, rara.. Toen heb ik een vermogenupgrade laten doen bij de dealer zelf (dan komt er iemand van Rica engineering die dat doet in samenwerking met volvo). Toen ik de wagen terugkreeg had ie 178pk en 390Nm op 2000rpm. En die auto was een droom!! verbruik was dan gezakt naar 6,5 terwijl hij met zijn standaard instelling 7,5 dronk! Tot.. ik m recent op z'n eerste onderhoud moest steken (20000km). Die dag nog kreeg ik telefoon dat er problemen waren met het uitlezen, ze kregen geen toegang tot het geheugen en moesten hulp halen. Ok.. dag nadien krijg ik m terug, mijn klokje was op 0 en andere instellingen moest ik opnieuw instellen. Ik zag er geen graten in. Toen ik enkele ermee gereden had begon mijn oude probleem weer: het schokken, drinken en vermogenverlies.
Ik belde dus naar de dealer, en die vertelde me dat ze een onderdeel, verantwoordelijk voor het eolys-inspuiten in de roetfilter voor reiniging, het probleem was geweest. Blijkbaar heeft deze module een eigen geheugen en die liet zich niet lezen. Hij vertelde me dat dez module nu actief zou zijn, om de filter te reinigen en dat dat gepaard zou gaan met hoger verbruik en vermogenverlies (er wordt meer diesel ingespoten om een hogere temperatuur in het filter te krijgen, teneinde de reiniging te bespoedigen). Ok, ik neem aan dat het daardoor komt. Maar nu ben ik 600km verder en heb het nog steeds, sporadisch... Weet er iemand raad? want ik heb sterke vermoedens dat ze mss per ongeluk met de instellingen van Rica geknoeid hebben en daardoor het motormanagement flipt...
MAYDAY!!! en alvast bedankt

Geplaatst: 22.01.2009 - 08:26
door Pritchard
Ik dacht eerst dat het schokje en het hoge verbruik kon duiden op de roetfilter die in werking treedt, dit heb ik namelijk ook, maar 13 liter is wel heel erg veel, bij mij gaat het niet hoger dan 9 (!).
Het zou natuurlijk kunnen dat ze de rica-software per ongeluk gedeleted hebben tijdens de controle...
Ik ben ook van plan om de wagen te laten tunen door rica en als ik je hoor lijkt me dat een prima beslissing...
Geplaatst: 22.01.2009 - 09:06
door Bart
Het reinigen/regenereren van je roetfilter gaat inderdaad gepaard met een schokkerige reactie op je gaspedaal en een tijdelijk hoger verbruik. Afhankelijk van je rijstijl/gebruik van de auto gebeurt dit reinigen elke 300 tot 800 km.
Geplaatst: 22.01.2009 - 11:19
door Cocky
idd, is aan te raden en ik hoop echt dat dat deleten niet gebeurd is.. je auto rijdt lekker nu, maar als ie geupgrade is, is het een raket! om eerlijk te zijn, ik heb nu 22000km en oneffe maar kheb enkel int begin dat ik de auto had en nu problemen. De upgrade had alles opgelost..
dat upgraden is ook niet op papier, zodat je het buiten weten van de verzekering kan doen. Ik heb dus geen bewijs dat ie ooit geupgrade is, begrijpte?
greetz
Pritchard schreef:Ik dacht eerst dat het schokje en het hoge verbruik kon duiden op de roetfilter die in werking treedt, dit heb ik namelijk ook, maar 13 liter is wel heel erg veel, bij mij gaat het niet hoger dan 9 (!).
Het zou natuurlijk kunnen dat ze de rica-software per ongeluk gedeleted hebben tijdens de controle...
Ik ben ook van plan om de wagen te laten tunen door rica en als ik je hoor lijkt me dat een prima beslissing...
Geplaatst: 22.01.2009 - 12:00
door Pritchard
Ik vroeg me af: stel dat ze de software zouden hebben gedeleted, dan zou je toch moeten voelen dat je terug bent bij de oorspronkelijke settings??
Geplaatst: 22.01.2009 - 12:10
door Cocky
Pritchard schreef:Ik vroeg me af: stel dat ze de software zouden hebben gedeleted, dan zou je toch moeten voelen dat je terug bent bij de oorspronkelijke settings??
Mja dat is het probleem, ene keer voelt ie wel tammer aan, andere keer heb ik het oude vermogen nog, alsof ze een deel ervan om zeep geholpen hebben.. Het grote verschil voor en na is het geluid, met upgrade hoor je die turboklep vrolijk "schuifelen" als je optrekt, nu krijg ik m vaak niet tot fluiten (in normale toeren) en voel ik dat het vermogen verminderd is.
Geplaatst: 22.01.2009 - 12:20
door Pritchard
Dan is het inderdaad moeilijk uit te maken... succes met de zoektocht...
Geplaatst: 22.01.2009 - 13:59
door Stevys88
Mag ik vragen waar, bij welke dealer je hebt laten tunen. En hoeveel je dat heeft gekost. Is het met behoud van garantie bv.?
TNX
Dat schokken, heb ik ook, is van het roetfilter. Op de snelweg merkt je het niet, tenzij je altijd je huidige verbruik op hebt staan: dan kun je het daaraan zien. Het gaat na een bepaald aan km's weer over. Meestal zo'n 15-tot-20.
Geplaatst: 22.01.2009 - 15:26
door Cocky
bij van schoubroek motors in evergem, dat is idd met behoud van je garantie omdat het via de dealer is, kan je mss bij je garantiehoudende garage vragen ook hoor, tis niet alleen mijn dealer die dat laat doen.
Ok dus dat schokken komt vant filter, maar waarom heb ik dat dan nooit gehad voor hij op onderhoud ging? allemaal beetje raar zenne..
Geplaatst: 22.01.2009 - 16:41
door Stevys88
Dat weet ik niet, waarom het dan ineens op komt zetten. Wat iig geen oplossing is:
- nieuw roetfilter
- nieuwe sensoren door het uitlaatsysteem
- nieuwe sensoren in het roetfilter
- motormanagement herstellen
- nieuwe pot achter voor de uitlaat
Dit hebben ze allemaal bij mijn C30'je gedaan, geen oplossing gebleken. Gewoon mee leren leven, en ja, misschien dat roetfilter weghalen een oplossing is. Maar geen idee of dat kan??

Geplaatst: 22.01.2009 - 16:50
door Fredhead
Roetfilter kan er volgens mij wel tussenuit, er zal alleen wel nieuwe software ingeladen moeten worden
Geplaatst: 22.01.2009 - 16:52
door Stevys88
Maarja, is het probleem dan opgelost. Ik weet dat veel mensen hier last van hebben. En kom je dan straks nog door de keuring ivm uitstoot die ze daar tegenwoordig ook meten.
Geplaatst: 23.01.2009 - 15:23
door Cocky
ik denk niet dat je dan nog door de keuring komt.. met de (opnieuw) verscherpte uitstoot grenzen.. zoals je zegt.. mee leren leven zeker? tis alleen ferm spijtig van dat verbruik en onstabiel vermogen, moet nu werkelijk afkicken van hoe verwend ik voorheen was!! mss dat het na het volgende groot onderhoud weer anders is, wie weet :s persoonlijk heb ik altijd gevonden dat de technische kennis bij volvo pover is, wat erg spijtig is tov zo'n geweldig merk om mee te rijden..
Geplaatst: 26.01.2009 - 18:53
door pieter007
hier ook problemen met de roetfilter ,
ook al nieuwe roetfilter en sensoren enz ..
wacht op een antwoord van volvo
Geplaatst: 26.01.2009 - 19:05
door asta
Het spijt mij zeer maar ik denk dat de dealer in jouw geval Rica erbij zal moeten halen en het motormanagement moeten gaan nakijken.
Ik zou hier in ieder geval geen genoegen mee nemen.
Geplaatst: 27.01.2009 - 10:00
door Cocky
blijkbaar is het vanzelf goed gekomen nu :s geen problemen meer!! trekt terug als een raket, verbruik doet normaal.. mss had die defecte module te lang haar werk niet gedaan en daarom nu een langere tijd moeten reinigen? Ik hoop in elk geval dat t zo blijft;
zo, ik ga wa slapen

Geplaatst: 27.01.2009 - 23:25
door arnoud
Die schoonmaak actie van het roetfilter, hoe lang duurt dat normaal?
In de handleiding staat ook dat de achterruit verwarming dan spontaan aan kan gaan? Gaat dan ook het lampje op het dashboard branden?
Geplaatst: 28.01.2009 - 09:11
door Bart
Dat lampje heb ik nooit gezien... Schoonmaken kan een paar kilometer duren. Als je constant op de snelweg rijd merk je er niets van, als je in de stad rijdt met optrekken e.d. des te meer.
Geplaatst: 28.01.2009 - 17:55
door Cocky
arnoud. schreef:Die schoonmaak actie van het roetfilter, hoe lang duurt dat normaal?
In de handleiding staat ook dat de achterruit verwarming dan spontaan aan kan gaan? Gaat dan ook het lampje op het dashboard branden?
een lampje? nooit gezien dat.. denk niet dat er een aanduiding is van reinigingswerken/achterruitverwarming...
Geplaatst: 28.01.2009 - 18:49
door pieter007
geen lampje ,