Mijn radio werkt niet zoals het hoort. De instellingen in de radio onthoud hij niet. Tijd wel, maar die past hij automatisch aan via RDS. Maar de voorkeuzezenders bijvoorbeeld onthoudt hij niet.
Elke keer als ik de radio opnieuw aanzet moet ik dus opnieuw m'n zender zoeken. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Heb de radio er al uitgehaald maar daar liggen zoveel draden achter dat ik daar niet wijs uit wordt.
Aan de kant van de stekker van de auto:
Het makkelijkst is met een multimeter even meten tussen de mogelijke geschakelde/continue draad en een massapunt. Eerst met contact uit. Dan zal een van de draden 12V geven en de andere niet. Contact aan, nu moet de andere draad ook 12V geven. Zelfs met een multimeter van een paar euro van de bouwmarkt kan je dit doen.
Aan de kant van de radio:
Vaak staat er op een sticker wel welke draden waarvoor zijn. Of in het boekje van de radio kijken.
Wat bij mij het probleem was, is dat ik de zekering van de radio achterin de radio op de verkeerde plek had zitten. (2 mogelijkheden).
Even in de andere zekeringshouder stoppen en kijken of het dan wel werkt.
Wat er toen veranderde weet ik niet meer eerlijk gezegd, maar is eenvoudig te testen natuurlijk ..
Gister helaas geen tijd gehad in verband met mn werk. Toen ik klaar was was het al donker. Wel heb ik de complete handleiding van internet gehaald en weet nu dus hoe de kabels moeten zitten. Nu ga ik het hopelijk fixen
Zo het is gelukt hoor.. Diegene die de radio heeft geinstalleerd heeft inderdaad de rode en de gele (contactstroom en continustroom) verwisseld. Hij werkt nu zoals het hoort!