Gebonk in 4/5 tussen 85-105 km/u

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
440rijder
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
Locatie: Heerhugowaard

440 '96 1.8 dl fleet 175000km
Al eerder iets over gehad maar nog geen sluitende diagnose kunnen stellen. Recentelijk lijkt het wat meer te zijn/worden, of ik focus er meer op;
Tussen de 85 en 105 'bonkt' de auto. Een 'donker' geluid, zonder dat ik er echt iets bij voel, het lijkt vanaf de voorzijde te komen, maar goed, echt luisteren naast de auto gaat dus niet bij 100 per uur :). Ik heb elders wel een en ander gelezen
- misschien de homokineet? (Heb ik die?)
- versnellingsbak? (maar dan is het vreemd dat zowel bij 4 als 5 het geluid waarneembaar is)
- onbalans (wielen zijn recentelijk gebalanceerd en deed niets af aan het geluid)
- Wiellagers?
Iemand die mij wat verder op weg kan helpen naar een diagnose/oplossing?
evanmandos2
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
Locatie: Groningen city

Misschien eens de afdekklep van de versnellingsbak eraf(ff olie aftappen!) kun je zien of de assen nog vast zitten. Zelf geen ervaring mee, maar heb ip het forum al vaker gelezen dat er een moer/bout lostrilt in de bak, en is, indien tijdig gesignaleer, heel simpel op te lossen(weer vastdraaien).

Andere optie is een slecht rubber in de ophanging, welke mogelijk resoneert bij deze snelheden.

Slechte motorsteun zou kunnen, maar dat bonkt en klappert meestal bij allerlei snelheden.

Succes met de opsporing, zijn zulke nare problemen, en een garage is dan ook geen optie, die beginnen vaak willekeurig onderdelen te vervangen :(
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo :D 282000 & going very strong
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Kijk eerst eens of alle ophangrubbers van de uitlaat er nog zijn.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
440rijder
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
Locatie: Heerhugowaard

De uitlaat hangt nog aan al zijn rubbers, dat is het niet. Het hangt ook samen met gas geven (optrekken) rond deze snelheden. Het rubber in de ophanging heb ik zelf ook al aan zitten denken, waar zitten deze allemaal?
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”