Afgelopen vrijdag de T5 laten chiptunen bij Tunex.
Was er volgens afspraak om 10.00 uur en werd gelijk geholpen.
De module met het motormanagementsysteem werd uitgebouwd en naar een ruimte gebracht waar alleen personeel mag komen. Dus was het wachten, lezen en (gratis) koffie drinken.
Na ca. 1 uur werd de module weer ingebouwd, de motor gestart en deze een poosje stationair laten draaien. Dit is nodig om het systeem weer in te regelen op stationair toerental. Een paar minuutjes maar tot het toerental constant is. (Was bij mij niet nodig) Hoorde dat alles opnieuw op motormanagement ingeregeld moet worden.
Omdat ik op het forum gelezen had dat er weleens wat ontregeld was na een tuning, heb ik alles nagelopen. Radio, telefoon, BCC etc. Alles werkte correct. Na de cd met oude software in ontvangst te hebben genomen en 225 euro betaald te hebben, kon ik op pad. Advies was de eerste 100 a 150 km kalm aan te doen. Daarna zou ik ervaren dat de auto steeds mooier zou gaan lopen.
Heb inmiddels een kilometer 700 gereden. Nog niet getankt na het systeem volledig belast te hebben, dus kan over het verbruik nog niets zeggen. Heb wel het idee dat de auto zuiniger is. Maar moet nog blijken.
Vermogenstoename? Had een veel te hoog verwachtingspatroon en viel mij dus tegen. Maar de huisgenoten ervaarden een merkbare toename. Bij een stoplichtsprintje met een Mazda sport bleek die geen partij. Even wielspin maar ging er als de brandweer vandoor. Dus dat was wel een goede test. Kicken dus.
Koppel? Merk wel dat de auto makkelijker oppakt, rustiger rijdt en betere tussensprintjes maakt. Lijkt wel of het turbogat weg is. Voorheen kwam de trekkracht (de schop in de rug) er bij 3000 rpm in, nu veel eerder maar met minder gevoel van die schop. Geleidelijker dus.
Tot nog toe ben ik zeer tevreden. Een aanrader, zeker voor dit aanbiedingsbedrag. Service is goed en resultaat tot nog toe ook bevredigend. Weet niet de exacte toename want de auto is niet op een bank geweest. Ik neem dus aan dat de waarden van de reclame op mijn auto van toepassing is. 310 pk en 420 Nm.
Tuning V70 T5
-
- 5th Gear member
uitbouwen voor software update... ik liever nietjalle schreef:Klinkt allemaal zeer goed en dat voor maar 225 euro?? Daar doe ik het graag voor... hier kan ik niet onder de 600 euro komen... :?
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
310 misschien nog nét, maar daarboven: grotere injectors nodig en de turbo zit ook op z'n limiet
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 2nd Gear member
eddy3 schreef:310 pk met alleen softwareaanpassing is onmogelijk.Grtn
Eddy.
er is maar 1 manier om daar achter te komen .

vroeger twijfelde ik vaak, daar ben ik nu niet meer zeker van..
-----------------------------
R 5 GT Turbo --> 480 motor
richmod, t25/28 turbo
en nog wat opties
161 pk & 230 Nm koppel @ 0,7 bar
Status --> Big Mod inbouwen
-
- 3rd Gear member
Bij Tunex is een actie gaande tot maart of tot en met maart.jalle schreef:Klinkt allemaal zeer goed en dat voor maar 225 euro?? Daar doe ik het graag voor... hier kan ik niet onder de 600 euro komen... :?
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm
-
- 3rd Gear member
Was er ook huiverig voor maar is één module en deze wordt met zorg uitgebouwd.crackedtooth schreef: uitbouwen voor software update... ik liever niet
Tot nog toe geen spijt van.
Voel wel verbetering in koppel. Volgens opgave op hun site zou het kunnen tot 310 pk en 420 Nm. Hartog en Rica kunnen die waarden ook benaderen als je dat wilt. Dus waarom niet? Maar staat wel leuk 310 pk en 420 Nm. En anders verwijs ik gewoon naar hun site toch?eddy3 schreef:310 pk met alleen softwareaanpassing is onmogelijk.Grtn
Eddy.
Gaat eigenlijk nergens over. Was nieuwsgierig of verschil merkbaar is. Ook of het verbruik met 5 tot 10 procent zou dalen. Wat nu al een voordeel is is het hogere koppel. Blok pakt eerder en beter op. En is ook wat waard.
Geloof jullie allemaal omdat ik een leek ben op dit gebied. Wel of geen 310 pk en 420 Nm maakt toch niet zoveel uit? Als het 300 pk en 400 Nm is ben ik ook tevreden.ppFreddy schreef:310 misschien nog nét, maar daarboven: grotere injectors nodig en de turbo zit ook op z'n limiet
Maar waar wordt de wijsheid vandaan gehaald dat het wel of niet kan dan? Ben wel benieuwd of anderen die ook gechiptuned hebben een vermogenstest op een bank hebben ondergaan.
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm
- Edgar
- 5th Gear member
Je kunt ook geen appels met peren vergelijken.jalle schreef:Klinkt allemaal zeer goed en dat voor maar 225 euro?? Daar doe ik het graag voor... hier kan ik niet onder de 600 euro komen... :?
De tuners die maatwerk leveren zijn uiteraard duurder, rijden ook echt met je auto, kijken waar de grens ligt voor jouw auto, wat af hangt van de staat van je auto, koppeling, etc etc.. Dat redt je (meestal) niet in een uurtje.
Vandaar de keuze die je hebt tussen de appel voor 225 of de peer voor 600
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
-
- 1st Gear member
Ook ik heb een " Appel "gekocht bij Tunex, en niet om te zeuren, maar drie jaar geleden heb ik voor een " Peer " bij Rica , veel meer betaald, en was de manier van werken en het resultaat precies hetzelfde, kan natuurlijk de software niet met elkaar vergelijken.
Groet Maarten
Groet Maarten
Vroeger: V70R 1998 lpg 680.000km
Nu: V60 D4 Summum Cross Country Obbe tunning
Nu: V60 D4 Summum Cross Country Obbe tunning
- Martin HSI
- 1st Gear member
- Contacteer:
T5je,
Ik ben wel benieuwd hoe het tunen bevalt.
Volgens mij heb je dit begin dit jaar laten doen bij Tunex.
Ik heb inmiddels al contact gehad over de precieze werkwijze tijdens het tunen.
Ik wil dit eventueel wel proberen voor 225€ als het inderdaad goed en stabiel is.
Mijn T5 rijdt verder prima maar meer koppel onder de 3000RPM is zeer wenselijk.
Trouwens boven de 3000 mag er ook wel iets bij als het kan maar de wens is echt onder de 3000.
Groetjes,
Martin HSI

Ik ben wel benieuwd hoe het tunen bevalt.
Volgens mij heb je dit begin dit jaar laten doen bij Tunex.
Ik heb inmiddels al contact gehad over de precieze werkwijze tijdens het tunen.
Ik wil dit eventueel wel proberen voor 225€ als het inderdaad goed en stabiel is.
Mijn T5 rijdt verder prima maar meer koppel onder de 3000RPM is zeer wenselijk.
Trouwens boven de 3000 mag er ook wel iets bij als het kan maar de wens is echt onder de 3000.
Groetjes,
Martin HSI

Volvo V70 T5 van 2000
Navigatie, telefoon, HU803, verwarmde voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, automatische niveauregeling, ECC, inklapbare spiegels en cremé lederen bekleding met hout inleg, afneembare trekhaak, 17"; velgen oftewel redelijk full options en heerlijk om in te rijden.
Navigatie, telefoon, HU803, verwarmde voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurderstoel, automatische niveauregeling, ECC, inklapbare spiegels en cremé lederen bekleding met hout inleg, afneembare trekhaak, 17"; velgen oftewel redelijk full options en heerlijk om in te rijden.