Pagina 1 van 1

Tuning V70 T5

Geplaatst: 25.01.2009 - 23:25
door T5je
Afgelopen vrijdag de T5 laten chiptunen bij Tunex.
Was er volgens afspraak om 10.00 uur en werd gelijk geholpen.
De module met het motormanagementsysteem werd uitgebouwd en naar een ruimte gebracht waar alleen personeel mag komen. Dus was het wachten, lezen en (gratis) koffie drinken.
Na ca. 1 uur werd de module weer ingebouwd, de motor gestart en deze een poosje stationair laten draaien. Dit is nodig om het systeem weer in te regelen op stationair toerental. Een paar minuutjes maar tot het toerental constant is. (Was bij mij niet nodig) Hoorde dat alles opnieuw op motormanagement ingeregeld moet worden.

Omdat ik op het forum gelezen had dat er weleens wat ontregeld was na een tuning, heb ik alles nagelopen. Radio, telefoon, BCC etc. Alles werkte correct. Na de cd met oude software in ontvangst te hebben genomen en 225 euro betaald te hebben, kon ik op pad. Advies was de eerste 100 a 150 km kalm aan te doen. Daarna zou ik ervaren dat de auto steeds mooier zou gaan lopen.

Heb inmiddels een kilometer 700 gereden. Nog niet getankt na het systeem volledig belast te hebben, dus kan over het verbruik nog niets zeggen. Heb wel het idee dat de auto zuiniger is. Maar moet nog blijken.

Vermogenstoename? Had een veel te hoog verwachtingspatroon en viel mij dus tegen. Maar de huisgenoten ervaarden een merkbare toename. Bij een stoplichtsprintje met een Mazda sport bleek die geen partij. Even wielspin maar ging er als de brandweer vandoor. Dus dat was wel een goede test. Kicken dus.
Koppel? Merk wel dat de auto makkelijker oppakt, rustiger rijdt en betere tussensprintjes maakt. Lijkt wel of het turbogat weg is. Voorheen kwam de trekkracht (de schop in de rug) er bij 3000 rpm in, nu veel eerder maar met minder gevoel van die schop. Geleidelijker dus.

Tot nog toe ben ik zeer tevreden. Een aanrader, zeker voor dit aanbiedingsbedrag. Service is goed en resultaat tot nog toe ook bevredigend. Weet niet de exacte toename want de auto is niet op een bank geweest. Ik neem dus aan dat de waarden van de reclame op mijn auto van toepassing is. 310 pk en 420 Nm.

Geplaatst: 26.01.2009 - 17:43
door Hjalmar
Klinkt allemaal zeer goed en dat voor maar 225 euro?? Daar doe ik het graag voor... hier kan ik niet onder de 600 euro komen... :?

Geplaatst: 26.01.2009 - 19:01
door crackedtooth
jalle schreef:Klinkt allemaal zeer goed en dat voor maar 225 euro?? Daar doe ik het graag voor... hier kan ik niet onder de 600 euro komen... :?
uitbouwen voor software update... ik liever niet

Geplaatst: 26.01.2009 - 19:45
door eddy3
310 pk met alleen softwareaanpassing is onmogelijk.Grtn
Eddy.

Geplaatst: 26.01.2009 - 21:02
door Frederik Welvaert
310 misschien nog nét, maar daarboven: grotere injectors nodig en de turbo zit ook op z'n limiet

Geplaatst: 26.01.2009 - 22:02
door Sieger Everts
eddy3 schreef:310 pk met alleen softwareaanpassing is onmogelijk.Grtn
Eddy.


er is maar 1 manier om daar achter te komen . :D 28 feb is toevallig een vermogensbank opgesteld in Zuidwolde in groningen.

Geplaatst: 26.01.2009 - 22:27
door T5je
Waar kan ik daar gegevens over vinden? Wil wel eens een test laten doen.

Geplaatst: 26.01.2009 - 22:28
door T5je
jalle schreef:Klinkt allemaal zeer goed en dat voor maar 225 euro?? Daar doe ik het graag voor... hier kan ik niet onder de 600 euro komen... :?
Bij Tunex is een actie gaande tot maart of tot en met maart.

Geplaatst: 26.01.2009 - 22:40
door T5je
crackedtooth schreef: uitbouwen voor software update... ik liever niet
Was er ook huiverig voor maar is één module en deze wordt met zorg uitgebouwd.
Tot nog toe geen spijt van.
eddy3 schreef:310 pk met alleen softwareaanpassing is onmogelijk.Grtn
Eddy.
Voel wel verbetering in koppel. Volgens opgave op hun site zou het kunnen tot 310 pk en 420 Nm. Hartog en Rica kunnen die waarden ook benaderen als je dat wilt. Dus waarom niet? Maar staat wel leuk 310 pk en 420 Nm. En anders verwijs ik gewoon naar hun site toch?

Gaat eigenlijk nergens over. Was nieuwsgierig of verschil merkbaar is. Ook of het verbruik met 5 tot 10 procent zou dalen. Wat nu al een voordeel is is het hogere koppel. Blok pakt eerder en beter op. En is ook wat waard.
ppFreddy schreef:310 misschien nog nét, maar daarboven: grotere injectors nodig en de turbo zit ook op z'n limiet
Geloof jullie allemaal omdat ik een leek ben op dit gebied. Wel of geen 310 pk en 420 Nm maakt toch niet zoveel uit? Als het 300 pk en 400 Nm is ben ik ook tevreden.

Maar waar wordt de wijsheid vandaan gehaald dat het wel of niet kan dan? Ben wel benieuwd of anderen die ook gechiptuned hebben een vermogenstest op een bank hebben ondergaan.

Geplaatst: 31.01.2009 - 09:57
door Edgar
jalle schreef:Klinkt allemaal zeer goed en dat voor maar 225 euro?? Daar doe ik het graag voor... hier kan ik niet onder de 600 euro komen... :?
Je kunt ook geen appels met peren vergelijken.

De tuners die maatwerk leveren zijn uiteraard duurder, rijden ook echt met je auto, kijken waar de grens ligt voor jouw auto, wat af hangt van de staat van je auto, koppeling, etc etc.. Dat redt je (meestal) niet in een uurtje.

Vandaar de keuze die je hebt tussen de appel voor 225 of de peer voor 600 :wink:

Geplaatst: 02.03.2009 - 04:44
door Maarten Voogel
Ook ik heb een " Appel "gekocht bij Tunex, en niet om te zeuren, maar drie jaar geleden heb ik voor een " Peer " bij Rica , veel meer betaald, en was de manier van werken en het resultaat precies hetzelfde, kan natuurlijk de software niet met elkaar vergelijken.

Groet Maarten

Geplaatst: 02.03.2009 - 11:45
door Edgar
Een appel kan ook lekker zijn :lol:

Geplaatst: 23.09.2009 - 20:24
door Martin HSI
T5je,
Ik ben wel benieuwd hoe het tunen bevalt.
Volgens mij heb je dit begin dit jaar laten doen bij Tunex.
Ik heb inmiddels al contact gehad over de precieze werkwijze tijdens het tunen.
Ik wil dit eventueel wel proberen voor 225€ als het inderdaad goed en stabiel is.
Mijn T5 rijdt verder prima maar meer koppel onder de 3000RPM is zeer wenselijk.
Trouwens boven de 3000 mag er ook wel iets bij als het kan maar de wens is echt onder de 3000.

Groetjes,

Martin HSI
:D

Geplaatst: 23.09.2009 - 21:15
door Drs Tromp
Heb een 2e hands T5 op het oog die gechipt is door RICA. Ook 310 PK en 420 Nm koppel dus zo onlogisch is dat niet volgens mij.

Geplaatst: 23.09.2009 - 22:00
door BLACK
ook ik ben er geweest bij tunex met mijn v70 2.5t geartronic en ben zeer te spreken was naar een uurtje gepiept en hij gaat als de brandweer. hij schakelt veel soepeler over en trek ook boven de 140 veel beter door.