440 inlaatpakking vervangen

Alles over de 440 / 460
ardan
Starter

He allemaal,
Ik heb me vandaag ingegeschreven bij het forum. Ik heb namelijk afelopen vrijdag een volvo 440 gekocht bij een particulier. Auto rijdt lekker vind ik maar hij trilde btje stationair. Even het forum rond gelezen en bougies getest. Kwam er achter dat hij op 3 poten liep maar wel goed vonkte. Heb hem gister naar de garage gebracht en die hebbne mij net gebelt dat het waarschijnlijk de in/uitlaatpakking is.

Zij willen er 300 euro voor hebben. Is dat btje nette prijs?
Hoe moeilijk is het anders om zelf te doen, want ben student en niet echt op het geld. Hebben mensen dit eerder gedaan met eventueel foto ofzo?
In elk geval alvast bedankt voor de hulp.
Ardan
philippevk
2nd Gear member

Moeilijk is het niet, irritant en tijdrovend wel.
Onderdeel kost 15 euro (of zoiets) en de tijd die je ermee bezig bent zo'n 4 a 5 uur (als het mee zit).
300 euro is geen slecht bedrag.
Als je handig benis het zelf goed te doen.
ardan
Starter

Moet ik die pakking bestellen op internet of kan ik die gewoon bij die garage kopen? En heb ikd aar nog speciaal gereedschap voor? Heb wel stap voor stap uitleg nodig, neemt zo'n vraagbaak je netjes bij de hand, en staat dit er in ? bedankt
philippevk
2nd Gear member

pakking bij de volvo dealer kopen (kijk ook even naar bougies).
goede ratel etc. is voldoende.
Vraagbaak staat het niet goed in (voor b18u althans).
-kabelboom opzij (alle stekkers van sensoren die in de weg zitten los)
-hitteschildjes bij in/uitlaat los
-downpipe van uitlaat los
-alle boutjes/moertjes van inlaat/uitlaat los (zitten er 3 heel irritant achteronder)
-in/uit laatspruitstuk los (kan er niet uit, maar wel van de draadeinde af)
-oude pakking eraf
-nieuwe erop
-de rest weer in omgekeerde volgorde
ardan
Starter

Oke bedankt voor de reacties, ik denk dat ik het idd zelf ga doen. Na aankoop heb ik er al 600 nog wat kilometer op deze manier mee gereden voor ik er achter kwam dat de pakking dus lek is. Ik woon in Groningen maar kom uit Enschede. Ik heb al met iemand gesproken uit Enschede die me er eventueel mee wil helpen, maar die heeft ook niet echt autokennis alleen technisch ingesteld. Is er iemand op het forum die mij eventueel tegen vergoeding hier mee zou willen helpen? Is het slim om hiermee nog naar Enschede te rijden of doet dat snel veel schade?
ps tis idd een 1.8i
philippevk
2nd Gear member

is niet schadelijk, het enige wat de lekke inlaatpakking aanricht is een hoger brandstofgebruik en geschud bij stationair, eventueel een benzinelucht.
Je bougie op de plaats van de lek (waarschijnlijk rechts aan de kant van de versnellingsbak) wordt wat zwarter dan de rest.
ardan
Starter

zit idd rechts maar de bougie is juist van lichter, dan ga ik er denk nog wel ridje mee naar enschede maken
philippevk
2nd Gear member

lichter kan ook, in ieder geval afwijkend van de andere. Doe ook even de wd40 test zo weet je tenminste zeker dat het de pakking is.
Naar enschede moet geen probleem zijn.
ardan
Starter

Ja zal morge ff busje w40 halen, zal ik toch wel nodig hebben bij het loshalen van de schermboutjes enzo. Maar k hoop dat ik uit mag gaan van de conclusie van de garage. Heb in elk geval zelf gezien dat die cilinder stationair niet meeloopt, de bougie zelfde vonkt als de andere en dat die bougie wat lichter van kleur is. Verder is de kleppendeksel aan die kant ook vettig en viezig. Viel me ook meteen op dat de boutjes van de kleppendeksel beetje losjes zaten. Moeten die aangedraaid worden met moment sleutel of mag dat handvast? Ga dr morgen avond weer mee naar Enschede. Van het weekend maar eens aan het knutselen slaan dan.

ps. Wat kan het nog meer zijn als het niet de pakking is? Een verbrande klep? wat nog meer. thx
wpee
5th Gear member

ardan schreef:zit idd rechts maar de bougie is juist van lichter, dan ga ik er denk nog wel ridje mee naar enschede maken
Zie http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... d664a6b1fe

Mijn bericht van 29 Jan 2009, 21:54

Kleppendeksel kan met moment sleutel (10Nm - 15Nm denk ik) maar gewoon vast is goed. Niet aanperen!

Ik weet niet waarom je het kleppendeksel eraf hebt gehaalt (?? is dat zo) om te kijken hoe vies het was aan de binnenzijde. Heeft normaal niets te maken met kapotte inlaatpakking, maar hooguit met de losse boutjes in het kleppendeksel en daardoor is er wat olie uitgezweet. Dat trekt stof aan en ...vies.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Het is wel schadelijk als de inlaat en tevens uitlaatspruitstukpakking lekt!
Je hebt een dusdanige onvoldoende verbranding met als gevolg dat de benzine die niet verbrand wordt de oliefilm van de cilinderwanden spoelt,als je er dus lang mee door rijdt beschadigt dus de cilinder en zuiger.
De pakking kost bij Volvo ongeveer 30 euro ex en het is als je een beetje handig bent twee uur werk!
Succes met sleutelen!
Ramon&Ramon
7th Gear member

Even een tip voor de montage van de pakking,je hebt een harde en zachte zijde,de zachte zijde zit tegen de cilinderkop aan!
wpee
5th Gear member

Hey Ramon,
Kun je hem dan andersom ook gemonteerd krijgen. Volgens mij kon ik hem er maar op 1 manier op zetten.
Wim

philippevk
2nd Gear member

inlaat/uitlaat is a-symmetrisch als ik het mij goed herinner.

@Ramon als je gewoon rijdt is er wel verbranding, de enige slijtage die optreed gebeurt alleen tijdens stationair?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Vriend Philippe,
Lees je boekjes nog even door,
na 43 jaar sleutel ervaring weet ik zo ongeveer wel hoe het een en ander in elkaar steekt.:)
Ik kan zo,n 440 dromen na bijna 30 jaar Volvo sleutelen.:)
philippevk
2nd Gear member

het is niet betweterig bedoeld, ken je ervaring, heb hem zelf ondervonden.... was meer een vraag.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Is ook geen probleem,zo leer je nog is wat van een ouwe knakker:)
ardan
Starter

Bedankt voor jullie reacties. Afgelopen zondag wilde ik samen met een jongen die stage had gelopen bij volvo garage die pakking gaan vervangen. Dat zou dus niet zo'n zwaar klusje worden. Ik was vorige week nog met de volvo naar enschede gereden vanuit groningen. Onderweg niks raars gemerkt, behalve dat hij btje stotterde stationair zoals hij al deed sinds de aankoop. De auto heeft daarna een week stil gestaan in Enschede bij mijn ouders voor deur. Afgelopen zondag starte hij helemaal niet meer. Paar keer geprobeerd, hij stotterde soms wel btje half aan maar ging niet lopen. Het regende, we wilden hem ff bij iemand onder een afdakje zetten. We zijn dus niet meer het vervangen van de pakking begonnen.

Kan het zo zijn dat hij niet meer start vanwege die lekke pakking? Kan het zijn dat hij niet meer start omdat ik er te lang mee ben doorgereden? Of is er waarschijnlijk andere kaas aan de hand? Hebben jullie een idee waarom hij nou opeens niet meer start?
wpee
5th Gear member

Zou er in principe niets mee te maken hebben.
Wat kan:
Mengsel voor koude starte is te arm
oude benzine, of te weinig
langer doorstarten
Wim

ardan
Starter

He, k schop het topic maar weer even de lucht in...

Ik ben eindelijk begonnen aan om die pakking te vervangen. Was btje uit de wind geslagen omdat de rechterachterband van de auto ook lek was. Ook luste hij veel olie, maar volgens mij gooide hij dat er allemaal gewoon uit via de karterdeksel. Die boutjes zaten niet zo goed vast. Dus die pakking ga ik denkik ook nog even vervangen.

Probleem is dat ik alle kabels aan de kant heb, heb ook alle boutjes van het in/uit laatspruitstuk los op 2 na. Deze zitten recht onder het spruitstuk. Je kan er met je hang net bij door met je arm onder de uitlaten en spruitstuk door te gaan. Kun je de 2 boutjes net aanraken met je vinger. Heb al geprobeerd om van onder er met een rammelaar bij te komen, maar dit lukt ook niet.
Weet iemand hoe je deze 2 boutjes los kunt krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”