Mijn motortemperatuurmeter (koelwater) staat altijd rond het midden.
Nu het koud is iets eronder, als het warm is iets erboven.
Ik zou verwachten als de auto langer in de file staat dat de meter veel verder omhoog zou gaan.
Echter hij blijft in het midden of iets er boven.
Wie heeft ook deze ervaring?
Het gaat om een 1.8 benzine uit 1999.
Stand motortemperatuurmeter?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Met een goede thermostaat beweegt de wijzer nagenoeg niet. Klein beetje kan.
Als deze serieus oploopt in de file kan dit duiden op:
1) kapotte thermostaat, deze gaat neit open en koelwater kan niet richting radiateur, motor warmt zichzelf langzaam op
2) dichte radiateur (spreekt verder voor zich), kan luchtzijdig of waterzijdig zijn.
3) kapotte koelpomp
4) kapotte koelventilator.
Ook bij koud weer zou de wijzer niet veel mogen afwijken. Zolang de motor niet warm is moet de thermostaat dicht blijven. Als de motor neit warm genoeg wordt, dan blijft schijnbar de thermostaat open, OF je koelt alles weg met je binnenverwarming. De binnenverwarming staat gewoon parallel aan je motorkoelcircuit en de thermostaat van je motor heeft daar geen invloed op. een koud blok smeert niet goed, vervuilt eerder daardoor en heeft een rijekrer verbranding nodig waardoor je onzuiniger rijdt.
Als deze serieus oploopt in de file kan dit duiden op:
1) kapotte thermostaat, deze gaat neit open en koelwater kan niet richting radiateur, motor warmt zichzelf langzaam op
2) dichte radiateur (spreekt verder voor zich), kan luchtzijdig of waterzijdig zijn.
3) kapotte koelpomp
4) kapotte koelventilator.
Ook bij koud weer zou de wijzer niet veel mogen afwijken. Zolang de motor niet warm is moet de thermostaat dicht blijven. Als de motor neit warm genoeg wordt, dan blijft schijnbar de thermostaat open, OF je koelt alles weg met je binnenverwarming. De binnenverwarming staat gewoon parallel aan je motorkoelcircuit en de thermostaat van je motor heeft daar geen invloed op. een koud blok smeert niet goed, vervuilt eerder daardoor en heeft een rijekrer verbranding nodig waardoor je onzuiniger rijdt.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.