v50 2.0d 2004 start raar en turbo doet vreemd

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gurdie
Starter

Hallo,

Ik heb sinds enige maanden een V50 2.0d. Het is een prima auto en de motor is super snel. Ik heb alleen een beetje mijn twijfels over de motor. Laatst had ik totaal geen turbodruk meer. Tijdens het rijden had ik plotseling geen vermogen meer. Naar de dealer welke hem heeft uitgelezen. Geen storingen en de turbo deed het ook gewoon weer. Waarschijnlijk gereset na het uitzetten van de motor. Heb naar aanleiding van dit voorval de Vacuumklepjes vervangen die de turbo regelen. Maar met de nieuwe kleppen deed de turbo het helemaal niet meer. Heb toen de oude weer geplaatst en toen reed hij weer prima. Beter dan voorheen zelfs. Hij had ook last van "stotend" optrekken. Maar nu start hij soms ook nog heel vreemd. Hij komt dan niet boven de 1000 omw/min en het lijkt alsof hij op 1 of 2 cilinders loopt...

Het is wel een fijne auto alleen de motor is nogal vaag.
1. Motor trekt stotend op... Alsof de turbo aan en uit gaat.
2. Vacuumklepjes verv, maar dan doet de turbo het helemaal niet.
3. Start soms op slecht.

Heeft iemand hier ook last van?? Of weet iemand een oplossing voor dit probleem
Nightfire
1st Gear member

Mijn buurman heeft hetzelfde probleem met zijn C30 D5. Vermogen is soms helemaal weg, op de snelweg valt de auto ineens uit. Totaal geen vermogen meer boven 3000 toeren.
Dealer heeft de auto uitgelezen, geen probleem te vinden. Later weer terug ( probleem bleef ) bleek na onderzoek dat de turbo's het niet deden.

Ze zijn nu aan het kijken hoe ze het één en ander kunnen verhelpen. Hopelijk kunnen ze het probleem bij jouw gauw vinden....
Volvo V50 2.4 momentum

Volvo S40 1.8 MY04 momentum
Volvo V40 1.8
Volvo 460 1.8 DL
evijftigschild
Starter

Mijn vader heeft hetzelfde probleem met het starten met zijn V50 2.0D.
Het treedt niet altijd op. Soms maar 1x per 2 weken. Als je start de loopt de motor op 300 toeren. Het is dan net alsof de motor op 2 cilinders loopt.

Als je opnieuw start dan loopt ie weer als een zonnetje. Verder geen problemen tijdens het rijden. De dealer weet ook niet wat het is.

Wel is er een andere Volvo V50 in onderhoud met hetzelfde euvel. Het lijkt dus een probleem dat meer voorkomt! Wie heeft dit probleem nog meer? Zou het de turbo zijn?

Erik
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

heb ik ook al gehad ,

ik denk met de vrieskou dat er een vlok ofzo in de diesel zat
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
kawaman
5th Gear member

Afgelopen week is bij mij de EGR klep vervangen naar aanleiding van dezelfde klachten.
Ik heb er twijfels over of dit wel DE oplossing is, want bij de eerste start poging(bij de dealer nog voor de deur) was het probleem er gelijk weer. 300 toeren en verder reageerde hij nergens op.
2e startpoging liep tie gelijk goed.
Daarna meteen weer aan de computer en deze gaf een melding van het uitlaatgasreinigingsysteem(EGR) en relais gloeibougies(eenmalig).
De monteur heeft nieuwe software voor de EGR klep geladen en tot nu toe geen problemen meer.
De auto rijdt na deze aanpassingen als nooit te voor, zeer soepel en aanmerkelijk stiller.
Eerlijk gezegd verdenk ik zelf het relais van de gloeibougies als veroorzaker, maar wie ben ik?

Gr Erik
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

egr klep heb ik ook al problemen mee gehad
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Cocky
3rd Gear member

ja ik heb ook miserie, ik heb hier ook een topicje geplaatst daarover "problemen met de motor 2.0D V50" staat ergens bovenaan lijst. Ook schokkerig optrekken of zelfs tijdens het constant rijden met cruise op.. En daarna geen vermogen meer, alsof de turbo opdruk ondermaats is (een moderne diesel kan niet meer zonder) Dealer ontkent ook problemen.. En het verbruik is alles behalve goed, veel te hoog ook al heb ik geen zware voet.. rot he?
Life is short, live it fast.
josas
4th Gear member

Is het niet de ETM, die nieuwe diesels tegenwoordig óók hebben?
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Paul
Geartronic member

Nightfire schreef:Mijn buurman heeft hetzelfde probleem met zijn C30 D5. Vermogen is soms helemaal weg, op de snelweg valt de auto ineens uit. Totaal geen vermogen meer boven 3000 toeren.
Dealer heeft de auto uitgelezen, geen probleem te vinden. Later weer terug ( probleem bleef ) bleek na onderzoek dat de turbo's het niet deden.

Ze zijn nu aan het kijken hoe ze het één en ander kunnen verhelpen. Hopelijk kunnen ze het probleem bij jouw gauw vinden....
Ik had dit laatst ook in mijn 1.6D, maar hier gaf hij een storing in de brandstof toevoer. Hebben ze jouw auto al uitgelezen?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
hadico
5th Gear member

kawaman schreef:Afgelopen week is bij mij de EGR klep vervangen naar aanleiding van dezelfde klachten.
Ik heb er twijfels over of dit wel DE oplossing is, want bij de eerste start poging(bij de dealer nog voor de deur) was het probleem er gelijk weer. 300 toeren en verder reageerde hij nergens op.
2e startpoging liep tie gelijk goed.
Daarna meteen weer aan de computer en deze gaf een melding van het uitlaatgasreinigingsysteem(EGR) en relais gloeibougies(eenmalig).
De monteur heeft nieuwe software voor de EGR klep geladen en tot nu toe geen problemen meer.
De auto rijdt na deze aanpassingen als nooit te voor, zeer soepel en aanmerkelijk stiller.
Eerlijk gezegd verdenk ik zelf het relais van de gloeibougies als veroorzaker, maar wie ben ik?

Gr Erik
Ik denk dat ze na het inbouwen van de klep de softare en de reset zijn vergeten.
Als de klep vervangen word MOET er nieuwe software in en de adaptie's MOETEN een reset hebben,gebeurd dit niet dan neemt de nieuwe klep de oude waarden over van de oude en dus ook de storing.
kawaman
5th Gear member

hadico,
De monteur vertelde mij, dat de klep hier zelf om "vraagt"
dus de ene keer zal hij geen, de andere keer wel om een update vragen.
Volgens hem was bij het vervangen geen update nodig geweest en later blijkbaar wel.
beetje vreemd verhaal, geef ik toe.
Jouw visie lijkt logischer
Jij praat over adaptie's, wat zijn dat?
Gr Erik
hadico
5th Gear member

De regeleenheid leert van de omstandigheden waaronder hij moet werken afhankelijk van oa de rijstijl hoe hij moet reageren op veranderingen deze gegevens slaat hij 'adaptief' op in een subgeheugen,ook van storingen die hij probeert te ontwijken staan hier de adaptiewaarden van opgeslagen.
(Adaptieve waarden worden ook niet gewist bij het vervangen van software deze moeten dus altijd apart worden gereset.)
Word nu de klep vervangen dan zal deze dus in een stand gaan staan die nog word aangestuurt vanuit deze gegevens met als gevolg dat hij weer een storingcode genereert ,het adaptieve deel kan hier niet snel genoeg op reageren en ziet dit dus als fout.
Tevens is de nieuwe software dusdanig aangepast dat er minder snel fouten worden opgeslagen tav de werking van de EGR hij is hier dus minder gevoelig voor geworden.
Popoll
2nd Gear member

Ik heb hier ook al last van gehad (V50 D5). Komt er dan bij jullie ook een storing op het info display, bij mij gaat dan dat rode driehoekje branden "URGENT ENGINE SERVICE" dit gaat dan vanzelf weer uit na een dag of 2. Ze zijn bij mijn wagen op dit moment de sensor van de roetfilter aan het vervangen, (dat gaf hij aan bij het inlezen) ik hoop dat het nu opgelost is.
600RR
1st Gear member

josas schreef:Is het niet de ETM, die nieuwe diesels tegenwoordig óók hebben?
Ja, zo denk ik er ook over. :wink:
Zoals Erik het euvel met zijn V50 omschrijft heb ik het ook gehad.
Bij het starten lijkt het of de auto in en soort noodloop gaat of dat hij op 1 of 2 cilinders loopt.
Blijkt dat op de moment de gasklep (ETM) blijft hangen en de motor wordt dus afgesloten van luchttoevoer.
(Zie ook mijn bijdrage onder technisch).
Bij mijn V50 is de gasklep nu vervangen en het probleem is verholpen zoals het nu lijkt... :D
Wie ben ik om aan mijzelf te twijfelen??

Volvo V50 2.0 D/2005/Momentum/Black Sapphire Metallic/Dala Off Black/Verlaagd Sportchassis
hadico
5th Gear member

Het is geen ETM of 'gasklep' de klep werkt alleen bij het uitzetten van de motor ,hij word dan vacuumbedient gesloten om de motor direct te stoppen daar deze anders naijlt als het contact word uitgezet.
Door de vervuiling van de inlaatbuis wil deze nog weleens blijven plakken met als gevolg dat hij na starten niet op toeren komt.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”